Bromspedalen "gav efter" momentat ... ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Bromspedalen "gav efter" momentat ... ?

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Körde på Sviesta igår ... regnigt ... så det blev fiskörning. :)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57090

Men på slutet av dagen så började jag öka hastigheten allteftersom det torkade upp.

Då händer det något konstigt:
På den långa rakan (ingen chikan denna dag) så bromsade jag in hårt och sent. Eftersom jag märker att jag inte bromsar tillräckligt hårt för att hinna svänga höger så bromsar jag ännu hårdare ... plötsligt försvinner den stumma känslan och vad som händer istället är att bromspedalen sjunker sakta in typ 2-3 cm. Pedalkänslan var som uppvärmt smör ... halvmysig/halvhård konsistens.

Jag slutar genast bromsa, släpper upp bromspedalen och bromsar igen fast lite lättare ... pedalen tar i sitt vanliga läge och biter bra. Jag kör direkt in på depån och trampar hårt på pedalen igen flera ggr för att se om samma beteende upprepar sig. Men nej ...
Kollar bromsvätskebehållaren. ... inget har läckt ut någonstans. Nivån verkade vara densamma.
Kollade de nipplar jag kunde se utifrån utan att lossa däcken för att se om vätska kommit ut dessa. Inget läckage ...

Bromsarna var långt ifrån överhettade (fiskörning ju ...) ... bromsvätskan är ca 175 mil gammal, mestadels bankörning. Har ABS.

VAD hände ??

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Tänkte säga överhettad bromsvätska... men sen läste jag hela inlägget och det låter ju konstigt om det var så med ny bromsvätska och "fiskörning"... men iof om fiskörningen innebar lååånga sega inbromsningar istället för kraftiga korta så blir ju bromsarna varmare än vid hårdkörning. Känns dock fortfarande lite långsökt med tanke på att bromsvätskan var ny.

Vad kör du med för vätska förresten? Skiljer ju en hel del i kokpunkt på standard DOT 4 och racevätskor t.ex.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

Jag kör med Super Blue Racing vätska. forum/files/bremsefluid_561.jpg .

Det jag reagerade på var att pedalen började sjunka ... är detta ett ett fenomen för kokande bromsvätska??
Att bromsar fejdar har jag varit med om ... men där sjunker inte pedalen ... utan pedalen är fortf stum, men bromsverkan uteblir!

Måste finnas flera rejsgubbar/kärringar som kan ge info här ... :)

Mvh
Stephan

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#4 Post by bergodalvana »

luft i systemet?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

bergodalvana wrote:luft i systemet?
Jag har kört ca 150 mil och det mesta bana ... om det funnits luft inneslutet i kretsen så skulle det varit svampigare från början.
Eller hur menade du?

Mvh
Stephan

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#6 Post by bergodalvana »

Kan varit dåligt med Bromsvätska och då kommit luft i systemet... -bara en tanke :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Nahpets »

Kollade nivån och denna var mellan min och max strecket ... :)

Mvh
Stephan

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#8 Post by Ionizer »

När bromsvätskan kokar, då faller pedalen till golvet.

Det är iallafall min erfarenhet, kan inte förklara varför. Kanske vätskan blir så lättflytande att den kan läcka förbi tätningarna?

Du kanske hadde mer servoverkan ute på banan och på så sätt fick ett högre bromstryck än när du stod stilla? Har sett en gång att en bromsslang gav efter och blåstes upp till en balong, det kanske käns ungefär som det du beskriver.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#9 Post by Mårten »

Ionizer wrote:När bromsvätskan kokar, då faller pedalen till golvet.

Det är iallafall min erfarenhet, kan inte förklara varför. Kanske vätskan blir så lättflytande att den kan läcka förbi tätningarna?
Det beror på att om vätskan kokar så bildas gasbubblor och gas är ett kompressibelt medium till skillnad mot vätska. Gasbubblorna komprimeras när du trycker på bromsen och då går pedalen längre ned mot golvet och får en fjädrande känsla.

Kokar det tillräckligt går pedalen ända ner i golvet utan att det bromsar alls och det är "obra"... Jag vet hur det känns :shock:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#10 Post by Nahpets »

Tackar för svaren!

Jag har stålombundna slangar så jag tror inte att dessa är orsaken ... hoppas jag :).
Kanske är det vätskan som börjat koka.
I och med att det var regnigt kanske jag låg tryggt på bromspedalen mer än vanligt. Men bromsarna kändes inte varmare än vanligt när jag kontrollerade då detta hände.

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Iom regnet borde ju kylningen vara bättre också. Vattenkylda bromsar blir ju sällan speciellt varma.

Märkligt och svårt att gissa på vad det kan vara helt klart!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Det som talar emot kokning är att pedalen kändes normal direkt efter du lyft pedalen och sedan attackerat den igen?
Hade vätskat kokat hade du förmodligen fått fortsätta fram förbi konerna..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#13 Post by Nahpets »

gurra wrote:Det som talar emot kokning är att pedalen kändes normal direkt efter du lyft pedalen och sedan attackerat den igen?
Hade vätskat kokat hade du förmodligen fått fortsätta fram förbi konerna..
Mm ...
usch ... inte kul ... jag får ut och proca leka lite på en bra sträcka.
Men först lyfta bilen och inspektera rör/slangar/nipplar och ok efter synliga läckage.

Jag funderar på om inte det kan vara så att själva huvudcylinderns packningar gav vika så att det slank ut vätska ... kan det vara möjligt?
Vet inte exakt hur en sådan mojäng funkar, men det borde ju vara en axel med tätande O-ringar motsvarande som trycker ut vätska i rören.

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users