Mycket skön stol, skönare än i racevolvon, det uppskattas när man ska ta sig till banorna.
Dock måste stolen flyttas fram inför våren (den är monterad utan glidskenor). Goran är en lång kille så även fast jag själv är 1.83 i strumplästen så var det lite knepigt att nå fram.
Det är alltså projekt 1 i bilen, flytt av stolen.
Här är info om bilen som Goran knåpat ihop:
Motor renoverad 1996 och måttligt körd ca 300 mil/år i snitt sedan dess.
Växellåda renoverad 2004-03, med delar ur nyare och fräshare låda. Ny etta, nya synkringar på tvåans och treans växlar och nya ingreppstaggar på tvåans växel.
Årgångar och datum inom parantes anger installationsdatum.
Motor:
Renovering motor + ny koppling, vinter 1996.
Motor:
-Komplett packningssats
-4 st nya avgasventiler
-Balansering
-Nya styrningar
-3 nya lyftare + ny kamaxel (standard)
Bottendel uppmätt, visade sig vara ok.
Motorn är en standard 170 hk numera, för när jag (Goran) köpte den satt det på en IC(laddluftkylare) från en Nissan 200 SX och lite utrustning för att höja turbotrycket genom att strypa luften till Wastegaten. Själva konverteringen tar en förmiddag och så har man ytterligare en 40-50 hk till sitt förfogande som den är inställd idag(0,9 bar). DEM MÄRKS!
Vill man ha ut mer så är det bara att skruva upp trycket en bit till. Vill man ladda över 1.1 bar bör man uppgradera tändsystemet.
Lambdamätare finns också installerad.
Framvagn:
Bilstein Sport dämpare
Faulkner fjädrar 700lb/in (2,25"x8"). Ca 4ggr hårdare än standard. (2001)
Gängad hylsa svetsad på fjäderbenet för enkel höjdjustering.(2001)
Röda polyuretanbussningar (2001)
Standard krängningshämmare 23 mm
Camber -2.5
Sänkt ca 30 mm.
Bakvagn:
Gula Koni dämpare
911 turbons 28 mm torsionsfjädrar (kortade torn på svärd för att passa)
Polyuretanbussningar
Krängningshämmare bortplockad, för att hålla hjulen i gatan när det går fort.
Camber -2
Sänkt ca 30 mm
Bromsar:
Standard skivor och ok (Nya skivor monterade 2004-03)
Belägg: Ferodo DS2000 fram och standard bak (Nya belägg monterade 2004-03)
Stålomspunna bromsslangar (2002)
AP Racing Blue bromsvätska (2004)
Interiör:
Sparco Corsa stol (2002)
Sparco 4-punkts 3" bälten, blå
SnapOff med Sparco mockaratt och vardagsratt(2002) Tar 2 sekunder att byta.
Sparco aluminium växelsspaksknopp (2002)
Dold spolarbehållare på 1.5 liter (2004)
Störtbågen är i det grövre utförandet som skall vara godkänt. (1996)
Laptimer med sändare och mottagare(2001)
Larm, Defa
Exteriör:
Silvermetallic med patina

Svart motorhuv i glasfiber (2004)
Originalspoiler
Taklucka
Bakrutetorkare finns (men numera borttagen)
Hjul:
ATS (Cookie cutters) 7x15"
Toyo Trampio R881 205/50-15 (3-4mm kvar)
Övrigt:
Renoverad huvud cylinder, broms.
Renoverad startmotor med ny solenoid.
Ny bränslepump
Extra bakluckeram medföljer om du vill lätta bilen ytterligare med Lexanruta.
Motorhuv för att passa med trimmet i.
Vikt
1190kg fulltankad och med mig (90kg) i.
Tider på diverse banor (med Goran som förare):
Knutstorp med trim: 1.16.2 (2003-07)
Knutstorp utan trim: 1.16.337 (2004-09 och med mer erfarenhet)
Minnesbergsbacken: 42.09 i lugnt testtempo
Ljungbyhed: 1.37.18
Ska försöka uppdatera denna tråd vartefter det händer något.