951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

951 -87 | Nahpets

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Ska jag eller inte skapa en tråd ... scheisse ... jag slant dit.

Bakgrund:
I januari 2008 köpte jag min första Porsche 944 Turbo.
Att jag överhuvudtaget kom på tanken att köpa ytterligare bil beror på att mina vänner har ett starkt intresse för bankörning: Efter att ha glott på åkarna på Gotland Ring en vacker majdag 2007 så sa jag att det fick vara nog och ett ljumt letande startade.
Valet av bil baserades till stor del på inköpskost kontra prestanda vilket jag fick veta att 944orna var kända för.

Jag som ägare:
Min läggning som bilägare kan beskrivas såsom pedantisk gör-det-självare. I och med bankörning och dess risker för skador har jag varit tvungen att lägga om min attityd: mer koncentration och prio på funktion och tillförlitighet än looks annars hade jag haft mer vitfärg än olja på fingrarna :) .
Att köpa en över 20 år gammal bil kräver vissa mekkunskaper om du vill hålla kostnaderna låga, ha direkt koll på delarnas skick och prioritera reparationer, underhåll och förbättringar. Dessutom så skapas det ett speciellt förhållande människa/maskin när man småkramas i garaget. Lustigt när Herbiekänslan kommer över en... :lol:
Har inga direkta mekkunskaper. Gillar dock att pilla. Använder sunt förnuft och forum för kunskapsinhämtning. Bra verktyg inhandlas beroende på arbetsuppgift.

Nahpets bakgrund:
The White Knight har döpts till Nahpets.
Köpet gjordes mer eller mindre på impuls. Jag visste att jag ville ha en turbo, 030paket och karross i bra skick. Så plötsligt så fanns den där, när jag precis hade beslutat mig för att köpa! Bestämde kvickt ett möte med ägaren som inte visste ett dugg om bilen.
Bilen hade han då bytt till sig nyligen och ska jag vara ärlig så var mitt intryck av säljaren att han inte brydde sig ett skit om bilen och tyckte jag var onödigt frågvis och petig. Så jag tog kontakt med den föregående ägaren och följande sades:
Precis innan 14000 milastrecket kom så importerades Nahpets från Tyskland till Norrland med skuren/skjuten motor år 2000. Där stod den avställd i en lada tom sept 2007 då en annan 951a -86 (också import, vilken jag har reg nr på) "skänkte" sin motor till min bil. Alltså: Allt utom motor är en 87a, som är en 86a. Den är i orginalskick förutom ett trimchip (okänt vilket) och en pysventil. Den laddade mer än orginal, men hur mycket visste jag inte.
Detta plus servicehäfte, instruktionsbok och andra tyska papper är den enda historik jag har på Nahpets. Jag planerar i framtiden att kontakta de tyska verkstäder som genomfört servicen för att se vad som kan luskas fram.
Med andra ord: första säsongen med bilen var jag oerhört lyhörd på ljud och beteende. Jag behövde få en uppfattning om bilens skick snabbt. 944sverige och Rennlist plöjdes igenom på typiska fel och brister.

Kända brister/fel vid köp:
- Rostskada nedre, vänster kant pga att någon kört på en kant eller lyft upp bilen felaktigt.
- Takluck fungerade ej.
- AC ej fungerande.
- Tomgång ibland lite orolig.
- Ojämnt chassi: för låg fram och för hög bak.

Året som gått:
Jag har redan ägt bilen i snart 10 månader i skrivande stund och jag har gjort lite underhållsarbeten och förbättringar vilket jag kort beskriver i ett eget stycke.
Viktigast av allt: Nahpets lever och går bra!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2011-04-19 22:04:32, edited 2 times in total.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Nahpets »

Jag körde inte många mil tills jag gjorde kamremsbytet, typ 5 mil.
Tidigt tog jag beslutet att göra allt rembytesjobb själv. Orsaken var att Sandén inte hade tid under de veckor jag kunde lämna bilen i Gbg. Tanken att betala flera loppor till andra verkstäder kändes uteslutande. :(

Hittade via Rennlist en herre vid namn Bruce som tillverkade egna verktyg för olika arbeten med våra motorer. Jag köpte hans "Engine Tool Kit MAXI" från http://www.arnnworx.com/ . Summa för kittet hemma innanför dörren ca 2500 kr. Detta kit innehåller delar för att kontrollera och justera kam- och balansrem, låsa svänghjulet, ställa in svänghjulssensorerna och lossa balansaxeldreven.

Gjort under mars och april 2008:
- Bytt kamrem (såg ny ut men varför chansa) och dess spännrulle.
- Behöll existerande balansrem, men bytte spännrullen.
- Löprullarna kändes bra och läts vara kvar.
- Bytte (stora) termostaten och turbotermostaten.
- Kontrollerade vattenpumpen. Visade sig vara den senare modellen med guide skenan. Ingen glapp radiellt/axiellt. Lät den därmed vara kvar. Kontrollerade den O-ring som sitter i pumpen. Såg ut att kunna sitta en säsong till, dock inte jättesnygg.
- Byte oljefilter och motorolja. Använde Mobil 1 5W-50.
- Ny olja i lådan; Redline MT-90.
- Nytt fördelarlock, rotor och tändstift
- Ny generatorrem.
- Ett svårlokaliserat servooljeläckage sabbar min högra krängningshämmarbussning. Bytte denna men väntade med åtgärd av läckaget.
- Rengjorde KN filtret. Men det sjöng på sista versen då föregående ägare inte hållit det rent orderntligt.
- Nya, hålborrade skivor från Zimmerman.
- Nya Ferodo DS performance belägg samt slitagevarnare.
- Ny bromsvätska ATE SL6.
- Installation av Turbotrycksmätare av modell VDO.
- Nya R888or.
- Bogserögla.
- Upptäckte att vakuumslangarna var felaktigt kopplade. Åtgärdade detta och tomgången blev bättre.

Den 20e april vreds startnyckeln om ... första start försöket skedde utan fördelarlock. Några varv med startmotorn och inga konstiga ljud uppkom. Sedan på med tänddelarna och motorn spann själv.
Vilken känsla!!! Jag hade gjort mitt första kamremsbyte! :twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2008-12-24 03:54:58, edited 2 times in total.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

Gjort under maj 2008:

- Min oljetrycksmätare beter sig inte som den ska. Står på max hela tiden när tändningen är på ... visar sig att de två tåtarna som sitter på givaren ska byta plats. Plötsligt så lever oljetrycksnålen OCH det irriterande !-tecknet slocknar helt. Super!

- Fixar även takluckan! Går igenom Clarks Garage punkter och hittar inget fel ... när allt sitter på plats igen så fungerar den! Glappkontakt eliminerad.

- Jag åker med på STACCs event på Gotland Ring. Min första banupplevelse och eldprovet för min Nahpets! Stolt är jag att motorn håller och turbotrycket hålls under 1 bar tack vare min VDOmätare.
Uppenbart är att chassit är KASST. Vänster fram niger så pass i högersvängarna att däcket tar i skärmkanten och både förstör plåt och lack :evil: !
Dessutom är det ingen höjdare att sitta i skinnsäten och glida omkring i. Åtgärd...

- Jag upptäcker att servooljan försvinner någonstans ... får konstant fylla på. Vattennivån i expanionskärlet håller sig bra. Lite vatten försvinner men för tidigt att misstänka en topplockspackning. Jag måste provtrycka systemet först och eliminera läckor i slangar och kärl.

- Jag har nu en uppsättning R-däck på Anterafälgar, men vill undvika att köra på dessa dyrgripar i onödan. En resa till Mantorp är ju några mil och jag finner en uppsättning cup 3 fälgar jag får blästrade och pulverlackerade: forum/viewtopic.php?t=16021&highlight= ! Dessa skos med Nankang 265 back och 235 fram. Vill redan bränna slut på 265orna så jag kan sätta på 285or ... såg att det fanns plats :D . Grymt hala när det regnar ... bra tycker jag eftersom jag kan ställa bilen lättare och öva på att hantera sladdar skonsammare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Nahpets »

Juni/juli 2008:

- Nu när motorn håller så blir nästa prio chassit. Detta är en riktigt pain in da azz ( forum/viewtopic.php?t=15515&highlight= ). 944sverige och rennlist dammsugs efter enhetlig information och det lutar ett tag till Escort Cup från Paragon products, men blir till slut ett HRkit med Bilstein tillsammans med Sandéns topplagringar. Effektiv fjäderkonstant fram ca 100 N/mm, bak ca 110 N/mm. Jag kommer alltså att ta bort torsionsstaven.

- Bussningarna uppdateras: samtliga JERD bussningar slängs på trots att en av de bakre inte behövs :) (mothållsbussningen).

- För att kunna montera de nya DELRINbussningarna i länkarmarna måste jag demontera de gamla plus stålhylsorna som sitter i länkarmen: forum/viewtopic.php?t=16241&highlight= .

- Under bytet av bussningar upptäcker jag att mina ena bärarm är sned! forum/viewtopic.php?t=16240&highlight= . Med gummibussningar är detta OK, men med delrin är detta No No. Sandén skakar fram en ersättare åt mig.

- I samma veva som jag demonterar fjäderbenen fram tar jag en titt på mina Ferodobelägg ... forum/viewtopic.php?t=16183&highlight= . Mantorp käkade dem ... beställning av PFC 97or genomfördes. Gryyyymma belägg ... både vad gäller bromskraft, men också hur de äter mina Zimmermanskivor :) som nu börjar få sprickbildningar. Även mina slitagevarnare fram ser ut som mustuggad knäckebröd.

- Demontering och montering av fjäderbenen fram är ganska enkelt och går snabbt. Får en pengaupplevelse vad gäller Porschedelar modell bultar. Not cheap! Får bekräftat att jag har justerbara KONI. Någon som är intresserade av dessa ? Vad gäller de bakre KONIsarna så var det att slänga ... genomrostat...

- Demontering av torsionsstavarna bak är tidskrävande! Jag är glad att jag slipper montera tillbaks dem. Svårt blir det ... speciellt om man gör som jag ... arbetar med bil på pallbockar och helt själv OCH första gången. Ljuger inte om jag påstår att demonteringen tog mig 24 timmar. OBS: Om ni ska demontera de stora, undre bultarna som håller stötdämparfästet: se till att stödja detta underifrån med t ex domkraft. Jag gjorde inte det och förstörde gängorna på M14 bulten. Dessa lagerhålls inte längre av Porsche (enligt Porsche i Segeltorp) så antingen är det fästelementsleverantör eller gängsnitt som gäller. Min utväg blev Sandén.

- Nu skulle svärdbussningarna bytas till hårdare uretan från utzon och svärden putsas: forum/viewtopic.php?t=16353&highlight= . Återmonteringen av baken var enklare. Först sååg det ut som att uretanbussningarna var för tunna så att svärdet gned sig mot den stora armen som håller tuben. Men när allt skruvades fast så fanns det en millimeter till godo ... puh!

- NB gummi fick ta hand om hjulinställningarna. Bra var nog det. Hade köpt vinkelkompass och tänkte ge mig på detta. Men här insåg jag att det var att acceptera läget och låta de digitala killarna göra jobbet.

- Plockade bort bakre vindrutertorkare. Tejpade igen hålet med transparent tejp! I bilen får jag nu plats med 4 däck, en verktygslåda, en domkraft, 5 litersdunk med vatten, hjälm och resväska! :) . Däcken surras med band.

Efter mektid var det dags för Gotland Ring en andra gång :P . Ååååå vad härligt med hårt chassi! Bilen lite väl understyrd ... behöver leka lite med krängningshämmarna...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2008-12-30 01:52:14, edited 1 time in total.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Efter chassiuppdateringen så gjordes inga större ingrepp.
Under resterande sommar och höst gjordes/upptäcktes följande:
- En allmän bandag på Sviesta avverkades. Regndag. Mycket folk. J****r vad folk kör aggressivt. Var som en lönedag på Stureplan i Sthlm. Jag förstår att folk väljer privata eller organiserade banträffar. Jag passade på att nyttja mina Nankang, king of rain tires. Perfekt faktiskt eftersom mitt vänstra R888a däck fram hade blivit så pass slitet pga nötningen med framskärmen så det var olämpligt att köra med. Tränade sladdar...
- Tog bort ryggstödet.
- Turbovattenpumpen har slutat att fungera.
- En dag i augusti så laddades det inte mer än 0,75 bar. I enstaka fall klättrade nålen över 0,75 bar. Shit vad tråkigt när bilen inte levererar mer än vanligt. Ska felsökas framåt.
- Servoolja läcker/sprutar ut ibland i motorrummet ska tas en titt på under vintern.
- Motoroljeläckage. Ser ut att komma bakifrån remkåporna.
- Vid bankörning tycker jag att oljetrycksnålen går lågt ibland, men återhämtar sig efter ngt avkylningsvarv. Ska byta till 10W-60 olja nästa gång. - Ser även spår i motorutrymmet av kylvätska som tryckts ut. Någon slang/anslutning som inte är 100%ig.
- Min växellåda har det typiska skallrande ljudet vid neutralläge samt ettan i. Hörs speciellt tydligt vid bankörning då MT-90oljan är varmare.
- Tänkte byta positionsljusfram och upptäcker att skruvarna är fastkorroderade! Kul ... lagt till vinterprojektlistan.
- Bilen är tydligt understyrd, kanske ngt för mycket.
- Har kört mina R888or vid 6 banträffar och avverkat 280 mil bana och 80 mil landsväg och fortfarande är de dugliga!
Härligt ... inte billigt när man verkligen ser över vad det faktiskt kostar att köra bana EN dag. Däck, bensin, slitagedelar, banavgift, banlicens bla bla ... se att en normal bandag går lös på ca 3500 kr.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2008-12-24 14:52:02, edited 1 time in total.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Nahpets »

November 2008:
Under hösten blev det inte mycket körning pga ett nytt arbete som kräver en hel del resande. Upptäcker att det tappade turbotrycket plus andra faktorer gör att jag tappar intresse för Nahpets.
Inser att jag måste ta mig till garaget och känna efter. Så i november, efter två månaders stillastående, ska jag flytta bilen för att ställa den på pallbockar är batteriet dött. Det fjärrstyrda centrallåset fungerar inte! Provar öppna dörrarna med nyckeln, men går inte! Panik i kroppen ... provar bakluckan ... kommer in! Ser detta som ett straff och en påminnelse att ta vara på det man har :D.
Tar hjälp av Volvon och hjälpstartar Nahpets. Han startar direkt och inser att han antagligen har lidit av dåligt batteri detta året eftersom han alltid behövt några extra varv för att komma igång.
Ställer honom till rätta och låter han gå i vinteride...

Med batteriet bortkopplat börjar jag riva delar. Blött är det under motorn. Usch ... hoppas på servoljan som blandat sig med skit så det fått en mörkare ton men det visar sig vara motorolja också.
Kollar snabbt blow off ventilen att den är OK. Senaste sminket för män.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#7 Post by emm »

Kul läsning!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Nahpets »

emm wrote:Kul läsning!!!
:) tack för visad uppskattning!

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#9 Post by Nahpets »

Fortsättning november och december:

Shit vad gott det är att meka! Jag är så fokuserad att allt annat glöms bort. Underbar känsla att kunna stänga av allt runtomkring och fokusera på bilen.
Orsaken till att den står på pallar idag är läckan/läckorna bakom remkåpan. Dessa villa jag fixa. Detta innebär bl a att nå fram till packningarna för vevaxeln och balansaxlarna.
Remmarna var redan borttagna så det var bara att satsa på dreven och dra av dessa.

- Vevaxelbulten var en tuff jävel. Men den gav efter till slut. Bulthuvet är inte så högt så det gäller att passa sig så man inte skadar skallen. En vän "trycker in" hylsan mot skallen och jag koncentrerar mig på att lossa bulten. Svårt att finna mothåll liggandes på en ryggvagn med 450 mm arbetshöjd :) . Bulten ska dras åt med 210 Nm, men det krävdes en hel del mer för att lossa den...

- Avdragare krävdes för att få loss balans- och kamremsdrevet på vevaxeln. Inhandlade två avdragare från Clas Ohlson; deras minsta och största trebenta modeller. Den största fick preeecis plats mellan kylaren och dreven. Den mindre gick till balansdreven eftersom dessa inte lossades med handkraft och jag inte ville bryta med skruvmejsel.

- Upptäckte när jag lossade tryckslangarna att gummiröret som binder turbon till stålröret på ingångssidan på ICn inte var ordentligt fastskruvat på turbon :? slangen måste ha flyttade sig till en "bekvämare" position. Jag kunde vicka på röret. Kanske ju vara orsaken till varför jag inte kan ladda mer än 0,75 bar samt att det bara ibland går över värdet ... hoppas hoppas. Kan även vara förklaringen till det lätt fuktiga området nära den anslutningen (se gula markeringarna). Jag har även hört ett lätt visslande ljud ibland ... kanske orsakas även detta av det lösa röret. Frågan är om det även förklarar de vita stänken på insugsgrenrören ... ? Alternativet är ett läckage i en kylslang ... måste ta en noggrannare koll senare. Nu fokuseras det på balansaxlarna.

- Tog bort balansaxelkåporna: Byter samtliga främre packningar på balansaxlarna: o-ringarna till kåporna, de transparanta "lökringarna" som är lätt att missa och de hårdare bruna, orangea packningarna, även kallade packboxar. Packningarna ser slitna ut. På både den undre och övre packboxen har den styvande stålwiren kommit fram. Dock är balansaxlarnas distanshylsor utan spår så dessa går att återanvända.

- Vevaxlens drevhylsa såg sämre ut. Denna hade ett spår vilket antaligen stod för större delen av oljeläckaget (vet mer när jag startar upp :) ). Denna måste bytas ut tillsammans med packbox och o-ring enligt instruktion.

- Demonterar servooljebehållaren samt de två slangarna som löper från denna. Det läcker vansinnigt mycket servoolja. Finner ingen olja i styrväxeldamasken så antagligen är denna OK. Efter genomgång och rengöring av de två slangarna så finner jag de vara helt OK. Om det nu inte finns en osynlig spricka någonstans. Jag misstänker att behållaren är otät. Rengör behållare, slangar och undertill motorn så att jag ska kunna se var det läcker ifrån. Funderar på att "plasta" in behållaren.

- Passar också på att rengöra främre och undre delen av motorn från olja och skit. Detsamma gäller plastkåporna.

- Demonterar min trasiga turbovattenpump och lagar denna: forum/viewtopic.php?t=17847&highlight= och återmonterar denna.

- Återmonterar bakre remkåpa tillsammans med vevaxel- och balansaxeldreven. Slänger på kam-och balansrem och justerar dessa enligt instruktion. Alltid lika spännande när det gäller justering... är ju en "farlig" manöver :). Trippelkollar justeringen på kamremmen ... drar åt samtliga muttrar med momentnyckel.

- Häller i fräsch Castrol 10W-60 olja. Provstartar utan tänddelar. Inga missljud ... yes! Hinner inte längre ... julklappsinköpen måste börja ... :) . Ett härligt visselljud hörs från motorn då oljan rinner ned i tråget och pressar undan luft genom spjällhuset.

- Ska installera stålombundna slangar köpta från PelicanParts. Passar på att måla om mina bromsok: forum/viewtopic.php?t=17849&highlight= . Målar dem (jul)röda för att motivera flickvännen varför jag måste göra detta just nu! :D Mina bakre ok har fått "klämmande stålbleck" vilket tvingar mig att fila ned beläggen så de får plats. Än så länge ingen fara på taket. Skruvarna som håller blecken på plats är relativt runddragna och jag antar att det behövs svetsas på en mutterskalle eller liknande för att få på ett tillräckligt vridmoment. Möjligtvis vinterprojekt 2009/2010 eftersom detta inte är akut.

Planer för resterande vinter och vår:
- Installera stålomspunna bromslangar.
- Byta bromsvätska och lufta bromssystemet.
- Har lagt handpenning på en Sparco Sprint stol! Yeeess! Äntligen sitta kvar på plats vid bankörning :) . Blir intressant att se hur det kommer att gå med trepunktsbältets infästningar ...
- Åtgärda sladdrig växelspak: är det slappt i kardantunneln eller vid lådan...
- Fräsa ny Porschenyckel inköpt från Pelicanparts.
- Byta broms- och kopplingspedalgummi :) ...
- Installera nytt KN filter.
- Kontrollera samtliga slangar efter svagheter. Jag ska försöka bygga en adapter för att kunna koppla på en kompressor för att provtrycka luft- och kylsystemet, vilket innebär att jag förmodligen kommer att lyfta på insugsgrenröret.
- Borra loss korroderade skruvar/bultar: dimljus, underrede och det beslag/lock som skyddar styrboxen. Här har något ägg skruvat och gängpajat samtliga skruv. Kommer även att gängsnitta där det behövs.
- Placera avgasslutröret närmare karossen för en mer "slickare" look.
- Reka plats för 6 punktsbältes-, rullbågesinstallation och rattnav med moccaratt.
- Demontera dörrsidorna för underhåll. Framåt vill jag byta låscylinder på förarsidan pga skruvmejselbesök.
- Grymt sugen på Gemballaläpp, 968a speglar, 968a handtag, 968a vingen, sidolister och tvärstag i motorrummet. Tror att staget är viktigast för funktionen ... :) aaargh . Men om ngn har att sälja ... varsågod hör av er.
- Kränga på nyinköpta R888or.

Siktar på att vara banfärdig för STACCs event på Gotland Ring i början av maj!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
nda
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-07-19 20:35:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by nda »

Bra skrivet! :-) God fortsättning! :-)
Alpinvit 951

PCS# 11201

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#11 Post by emm »

Vita 951 roxxar... eller va säger du Niclas?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Om din servo har läckt under en längre tid bör du kolla krängninghämmargummit
som sitter under pumpen, det brukar lösas upp av servooljan, värt att kasta ett öga
på om du ändå är i meckartagen.



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#13 Post by Nahpets »

Erol wrote:Om din servo har läckt under en längre tid bör du kolla krängninghämmargummit
som sitter under pumpen, det brukar lösas upp av servooljan, värt att kasta ett öga
på om du ändå är i meckartagen.



Mvh Erol
Tack för tipset ... jag är redan inne på min andra ... denna gång hoppas jag på att finna orsaken till läckaget ... :roll: .
Enklaste vägen ut vore kanske att skaffa uretanbussningar som krängbussningarna, dessa ska enligt (osäker) info från Rennlist vara "oljebeständiga".

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by Nahpets »

nda wrote:Bra skrivet! :-) God fortsättning! :-)
Tackar! :)

Gott Nytt År och god fortsättning.
Quod bonum, faustum felixque sit! ;)

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#15 Post by Nahpets »

Montagebilder på mina coil overs bak. Har ju inte visat dem tidigare. Var tvungen att slänga in en distans mellan armen och mothållsbussningen för att inte armen skulle ligga an mot fjädern.

Aaaah ... har hämtat nya R888or! Gött med gummilukt i lyan. Har även köpt DÄCKPENNA! :D ... vågar jag ... Vad tycker ni??? . Tänkte iså fall fylla i Toyo.
(Skrattade när jag köpte den på Micro ... expediten undrade nog vad jag höll på med.)

Slängde på mina bromsok. Kommer se fint ut med svarta fälgar och vit kaross.

Batteri på 55 Ah från Biltema.

Och sist men inte minst ... inte bara kör jag Porsche. Jag luktar Porsche :twisted: ! Familjen har förstått att jag är såld :D .

God fortsättning.

Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users