944 turbo 86

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Porsche gt3rs
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2013-08-15 22:30:37
Telefon: 0708968911
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

944 turbo 86

#1 Post by Porsche gt3rs »

I morgon kommer den :)
86a med endast 11000mil avställd sen 2003
chip från sanden annars helt original
IMG_2068.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo 86

#2 Post by patand »

Grattis! Verkar vara en fin originalare! :D

Men stäng tankluckan innan du åker... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: 944 turbo 86

#3 Post by Sven »

Grattis!
Jag såg den på blocket och blev själv sugen.
/Sven

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 turbo 86

#4 Post by Erol »

Byt remmar omgående! Jag hade inte kört en meter innan det var gjort.


/ Erol


Ps. Välkommen till frontmotorgänget Anders, hojta till om det är något du undrar över eller behöver hjälp med.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 turbo 86

#5 Post by MattiasA »

:#cheers: kul när en sån bil får komma ut igen. Vart finns du/bilen ?

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 turbo 86

#6 Post by Nahpets »

Porsche gt3rs wrote:I morgon kommer den :)
86a med endast 11000mil avställd sen 2003
chip från sanden annars helt original
Hej Anders,

gratulerar till ett bra köp!

Jag, liksom Erol, höjer varningsflagg för din kamrem.
Om den inte bytts sedan 2003 så har den 10 år på nacken.
Kan finnas torrsprickor.

Annars, njut :) . :#944burn:

Porsche gt3rs
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2013-08-15 22:30:37
Telefon: 0708968911
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 turbo 86

#7 Post by Porsche gt3rs »

Bilen är nu hemkommen startad och varmkörd ! Inget tickande el läckande :)
Har satt på 17cup1 för att bevara original hjulen där däcken är från 1995!
Att göra ! Poleras samt byta handbromsbackar sen besiktigas ! Sen blir det garaget tills nästa sommar med nya remmar mm.mm,
Trevlig kille som jag köpte bilen av han skickade med helt nya stötdämpande samt fjädrar i kartong :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 turbo 86

#8 Post by patand »

Läste du inläggen om kamremmen? Har du en himla otur så pajjar remmen pga åldern när du åker och besiktar och vintern får ägnas åt att fixa krokiga ventiler pajjade kolvar osv...

Risken kanske inte är så stor(?), men risken finns. Remmen är ju minst 10 år gammal för vad är det som säger att den byttes 2003? Kan ju vara bytt flera år innan bilen ställdes av och livslängden har jag för mig brukar anges till 8 år (eller 8000 mil).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 turbo 86

#9 Post by Erol »

Som Patrik säger, om du inte har någon dokumentation på om/när kamremmen är bytt, skulle inte jag råda dig att köra till och från besiktning innan den är bytt mot en ny. Det är inte helt orimligt att anta att remmen aldrig är bytt då bilen inte gått mer än 11.000 mil, men även om den är bytt vid rätt intervall så har åldern tagit ut sin rätt.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]