951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
Då skall jag dra mitt strå till stacken...
Efter att jag varit utan 944 i 3,5 år så har jag hittat hem igen. Jag hade
tittat på 944:or det sista året men den 4 februari i år så var det dax igen,
denna gång en TuRbo (den förra var en S2:a).
Jag hittade en annons på blocket på en 951:a med trasig koppling för en
rimlig peng, åkte ner till trakterna runt Lund och tittade på på bilen. Tyvärr
ville det sig inte bättre att bilen vägrade att starta när vi va på plats .
Efter en stunds fundrande och överläggande med min mentor på resan så
tyckte jag att det kan vara ett bra köp, men om det skulle bli ett bra köp
så måste vi få ner priset lite till... varken motor eller koppling fungerade!
Så efter en stunds sedvanligt prutande fick vi ner priset 10.000:- och
bestämde oss för att ta bilen.
Det vi inte hade tänkt igenom i detta läge var hur vi skulle få hem bilen!
Jag tänker inte gå in på några detaljer i detta läge men ett par ledtrådar
kan ni få: Det tog lååång tid, det var kallt (-20) samt inga motorvägar fick
användas...
Efter en mardrömsresa på 27 timmar är det dax att kliva ur bilen...
Någon vecka efter den långa mardrömskalla hemresan så började vi
undersöka varför bilen inte startade, vi upptäckte rätt snabbt att bilen inte
hade någon gnista så vi bytte tändspole, vevlägesgivare, kollade stift, rotor
och fördelare m.m
Tillslut bestämde jag mig för att skaffa en ny tändbox, när den väl satt på
plats så startade bilen så fint så... Men säg den lycka som varar, redan
några dagar senare när bilen skulle varmköras inför inspektion av
försäkringsbolaget så dör motorn efter ett par minuters tomgångskörning!
Denna gång visade det sig att det var styrboxen till bränslet som gett upp,
boxen funkar ibland...
Nå väl, vi har fortfarande problemet med kopplingen. Detta problem
visade sig vara enkelt åtgärdat, byte av slavcylinder, detta var över på en
timme
Nu 2 månader efter köpet så rullar bilen på vägarna igen, lite småfix och
uppgraderingar återstår att göra. Första hindret bilr besikning innan Maj
månad.
Det som finns på "att göra listan":
* Byta packbox vid oljepump (prio 1) Köpt
* Skaffa Spacers Köpt
* Byta till bättre dämpare Köpt
* Köpa nya bakdäck Köpt
* Justera "markfrigången"
* Vita blinkers Köpt
* Byta till större TuRbo Köpt
* Större spridare
* Byta WG
* Montera Nira i3+ Köpt
* Ny Lack (2007) Klart
Samt lite små fix...
Mvh Erol
Efter att jag varit utan 944 i 3,5 år så har jag hittat hem igen. Jag hade
tittat på 944:or det sista året men den 4 februari i år så var det dax igen,
denna gång en TuRbo (den förra var en S2:a).
Jag hittade en annons på blocket på en 951:a med trasig koppling för en
rimlig peng, åkte ner till trakterna runt Lund och tittade på på bilen. Tyvärr
ville det sig inte bättre att bilen vägrade att starta när vi va på plats .
Efter en stunds fundrande och överläggande med min mentor på resan så
tyckte jag att det kan vara ett bra köp, men om det skulle bli ett bra köp
så måste vi få ner priset lite till... varken motor eller koppling fungerade!
Så efter en stunds sedvanligt prutande fick vi ner priset 10.000:- och
bestämde oss för att ta bilen.
Det vi inte hade tänkt igenom i detta läge var hur vi skulle få hem bilen!
Jag tänker inte gå in på några detaljer i detta läge men ett par ledtrådar
kan ni få: Det tog lååång tid, det var kallt (-20) samt inga motorvägar fick
användas...
Efter en mardrömsresa på 27 timmar är det dax att kliva ur bilen...
Någon vecka efter den långa mardrömskalla hemresan så började vi
undersöka varför bilen inte startade, vi upptäckte rätt snabbt att bilen inte
hade någon gnista så vi bytte tändspole, vevlägesgivare, kollade stift, rotor
och fördelare m.m
Tillslut bestämde jag mig för att skaffa en ny tändbox, när den väl satt på
plats så startade bilen så fint så... Men säg den lycka som varar, redan
några dagar senare när bilen skulle varmköras inför inspektion av
försäkringsbolaget så dör motorn efter ett par minuters tomgångskörning!
Denna gång visade det sig att det var styrboxen till bränslet som gett upp,
boxen funkar ibland...
Nå väl, vi har fortfarande problemet med kopplingen. Detta problem
visade sig vara enkelt åtgärdat, byte av slavcylinder, detta var över på en
timme
Nu 2 månader efter köpet så rullar bilen på vägarna igen, lite småfix och
uppgraderingar återstår att göra. Första hindret bilr besikning innan Maj
månad.
Det som finns på "att göra listan":
* Byta packbox vid oljepump (prio 1) Köpt
* Skaffa Spacers Köpt
* Byta till bättre dämpare Köpt
* Köpa nya bakdäck Köpt
* Justera "markfrigången"
* Vita blinkers Köpt
* Byta till större TuRbo Köpt
* Större spridare
* Byta WG
* Montera Nira i3+ Köpt
* Ny Lack (2007) Klart
Samt lite små fix...
Mvh Erol
Last edited by Erol on 2011-06-22 10:32:52, edited 7 times in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Inredningen är svart med vita ränderDLS wrote:Ser ut att vara en fin bil
Vad har du för inredning i den?
Köpt ett agregat från en TuRbo SDLS wrote:Vad har du köpt för turbo?
Klart du skall komma över... Kommer vara träffar här i stan senare i vår påDLS wrote:Många bilar i E-tuna nu
Får nog ta en sväng dit i sommar.
tisdagar... mer info om det kommer senare!
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Har du tygklädda dörrsidor med klangpaketet så ska jag byta med dig nån mörk natt.
Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ...
Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- lujer
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2006-04-08 22:56:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
ang resan hem
Jag tror att jag kan vara upphovsmannen till förtäljandet av en extra tur över malmö
Utan gasfot får man hängläpp!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nja, vinylsidor med eftermarknads högtalare...Maxx wrote:Har du tygklädda dörrsidor med klangpaketet så ska jag byta med dig nån mörk natt.
Nu ska vi inte gå in på petitesser.... Hade ärenden i Malmoe!Maxx wrote:Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ...
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Förlåt, jag bara tyckte det var lite kul (och imponerande). Hoppas du inte tog illa upp.Erol wrote:Nu ska vi inte gå in på petitesser.... Hade ärenden i Malmoe!Maxx wrote:Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ...
Mvh Erol
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
no offence...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2004-03-29 17:43:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norge
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Så där ja, då har man fått hem de nya våfflorna till bakhjulen...
Skall snart kränga på dessa, måste bara köra slut på det sista på de
gammla först
/Erol
Skall snart kränga på dessa, måste bara köra slut på det sista på de
gammla först
/Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:35:20, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]