951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

#1 Post by Erol »

Då skall jag dra mitt strå till stacken...

Efter att jag varit utan 944 i 3,5 år så har jag hittat hem igen. Jag hade
tittat på 944:or det sista året men den 4 februari i år så var det dax igen,
denna gång en TuRbo (den förra var en S2:a).

Jag hittade en annons på blocket på en 951:a med trasig koppling för en
rimlig peng, åkte ner till trakterna runt Lund och tittade på på bilen. Tyvärr
ville det sig inte bättre att bilen vägrade att starta när vi va på plats :( .

Efter en stunds fundrande och överläggande med min mentor på resan så
tyckte jag att det kan vara ett bra köp, men om det skulle bli ett bra köp
så måste vi få ner priset lite till... varken motor eller koppling fungerade!
Så efter en stunds sedvanligt prutande fick vi ner priset 10.000:- och
bestämde oss för att ta bilen.

Det vi inte hade tänkt igenom i detta läge var hur vi skulle få hem bilen!
Jag tänker inte gå in på några detaljer i detta läge men ett par ledtrådar
kan ni få: Det tog lååång tid, det var kallt (-20) samt inga motorvägar fick
användas...

Efter en mardrömsresa på 27 timmar är det dax att kliva ur bilen...

Någon vecka efter den långa mardrömskalla hemresan så började vi
undersöka varför bilen inte startade, vi upptäckte rätt snabbt att bilen inte
hade någon gnista så vi bytte tändspole, vevlägesgivare, kollade stift, rotor
och fördelare m.m
Tillslut bestämde jag mig för att skaffa en ny tändbox, när den väl satt på
plats så startade bilen så fint så... Men säg den lycka som varar, redan
några dagar senare när bilen skulle varmköras inför inspektion av
försäkringsbolaget så dör motorn efter ett par minuters tomgångskörning!
Denna gång visade det sig att det var styrboxen till bränslet som gett upp,
boxen funkar ibland...

Nå väl, vi har fortfarande problemet med kopplingen. Detta problem
visade sig vara enkelt åtgärdat, byte av slavcylinder, detta var över på en
timme :)

Nu 2 månader efter köpet så rullar bilen på vägarna igen, lite småfix och
uppgraderingar återstår att göra. Första hindret bilr besikning innan Maj
månad.


Det som finns på "att göra listan":

* Byta packbox vid oljepump (prio 1) Köpt
* Skaffa Spacers Köpt
* Byta till bättre dämpare Köpt
* Köpa nya bakdäck Köpt
* Justera "markfrigången"
* Vita blinkers Köpt
* Byta till större TuRbo Köpt
* Större spridare
* Byta WG
* Montera Nira i3+ Köpt
* Ny Lack (2007) Klart
Samt lite små fix...


Mvh Erol
Last edited by Erol on 2011-06-22 10:32:52, edited 7 times in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3237
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Ser ut att vara en fin bil :)
Vad har du för inredning i den?

Vad har du köpt för turbo?

Många bilar i E-tuna nu :)
Får nog ta en sväng dit i sommar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Ser fint ut!

Verkar vara ett bra köp ändå, precis den nivån hade jag gillat! (Jo, jag tycker om att meka...)

Gott att det rullar!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

DLS wrote:Ser ut att vara en fin bil :)
Vad har du för inredning i den?
Inredningen är svart med vita ränder
DLS wrote:Vad har du köpt för turbo?
Köpt ett agregat från en TuRbo S
DLS wrote:Många bilar i E-tuna nu :)
Får nog ta en sväng dit i sommar.
Klart du skall komma över... Kommer vara träffar här i stan senare i vår på
tisdagar... mer info om det kommer senare!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Har du tygklädda dörrsidor med klangpaketet så ska jag byta med dig nån mörk natt. :wink:

Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ... :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
lujer
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2006-04-08 22:56:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

ang resan hem

#6 Post by lujer »

Jag tror att jag kan vara upphovsmannen till förtäljandet av en extra tur över malmö :roll:
Utan gasfot får man hängläpp!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

Maxx wrote:Har du tygklädda dörrsidor med klangpaketet så ska jag byta med dig nån mörk natt. :wink:
Nja, vinylsidor med eftermarknads högtalare...
Maxx wrote:Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ... :D
Nu ska vi inte gå in på petitesser.... Hade ärenden i Malmoe!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Erol wrote:
Maxx wrote:Jag har för övrigt hört från en säker källa att bogseringen hem gick via Malmö. Känns som ett par mil i fel riktning ... :D
Nu ska vi inte gå in på petitesser.... Hade ärenden i Malmoe!

Mvh Erol
Förlåt, jag bara tyckte det var lite kul (och imponerande). Hoppas du inte tog illa upp. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

no offence... :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Sandvik
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-03-29 17:43:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norge
Contact:

#10 Post by Sandvik »

Fin bil (lik min :D ), hvor mye betalte du for bilen da ?
Morten Sandvik

2001 996 turbo
xx -951 86 modell

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#11 Post by 951master »

F**n ja fryser fortfarande när ja ser den bilen... :lol:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Så där ja, då har man fått hem de nya våfflorna till bakhjulen...

Image

Skall snart kränga på dessa, måste bara köra slut på det sista på de
gammla först :twisted:


/Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:35:20, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by headline »

Vad är det för puckar? ser nice ut!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3237
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#14 Post by DLS »

ja det undrar jag med, har du köpt från däckonline?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#15 Post by red44 »

ser ut som ventus eller falken

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users