Laddtryck

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
frendin
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2012-03-11 19:08:54
Telefon: 0704418171
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Örebro
Contact:

Laddtryck

#1 Post by frendin »

Hej,
Jag har nyligen köpt en 944 turbo S,tidigare ägare till boxster S.
Det är ställbart laddtryck på den,hur mycket laddar den som standart.
Hur mycket törs man ställa på utan skada motorn.

/jocke

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Laddtryck

#2 Post by emm »

ca 0.7 - 0.75 orginal, hur mycket du ska ställa upp beror helt på vad du har för grejer under huven... och i boxen...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Laddtryck

#3 Post by Wiklundh »

Ska visa 1.75Bar på originalmätare som max på en originalbil.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Laddtryck

#4 Post by emm »

Wiklundh wrote:Ska visa 1.75Bar på originalmätare som max på en originalbil.
Och då laddar du 0.75, jag skulle skrivit ovanstående, men tänkte inte så långt, thx Wiklundh =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Laddtryck

#5 Post by Freddie_81 »

Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Laddtryck

#6 Post by emm »

Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
Men då är inte allt orginal under huven, du ska ha 3 bars BTR och givetvis chip anpassat till detta (som Bengts t ex).

En liten peng för bättre körbarhet, rekommenderas!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Laddtryck

#7 Post by Freddie_81 »

Ja de kan nog stämma. Men de är iaf rellativt billiga åtgärder.
Med vänlig hälsning, Fredde


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261904,17.071352" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

frendin
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2012-03-11 19:08:54
Telefon: 0704418171
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddtryck

#8 Post by frendin »

Tack !

Då vet jag lite mer.

//joakim

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Laddtryck

#9 Post by bergodalvana »

Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Laddtryck

#10 Post by Erol »

bergodalvana wrote:
Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?
Nog för att Bengt gör erkänt bra chip, men..

Vad jag vet så är det ingen som fått en 944:a att hålla för 2,2 bars övertryck, å
definitivt inte enbart med ett chip, jag kan med största sannolikhet säga att det
är 1,2 bar övertryck, dvs. 2,2 absoluttryck (originalmätaren i bilen).


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Laddtryck

#11 Post by Mårten »

Ja det är 2,2 bars totaltryck, d v s laddtrycket är 1,2 bar över omgivande atmosfärstryck.
Jag har en "Bengt"-chippad bil och en extern BSR-mätare för laddtrycket.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Laddtryck

#12 Post by patand »

1,2 bar laddtryck på en 250hk 944 turbo torde bli 250/1,75*2,2 = 314hk

Kan det stämma kanske? Man tappar väl lite pga sämre effektivitet när man bara ökar trycket eftersom resten av motorn inte är byggd för det högre flödet iof så det är kanske därför man pratar om ca 300hk?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Laddtryck

#13 Post by gegge »

En grov beräkning. Här så sätter turbon tvärstopp, den kan inte flöda mer och effektiviteten går i botten vilket tyvärr sammanfaller med tryckfallet i intercoolern och sisådär förmåga att ta ner höga temperaturer.

Är allt väldimensionerat kan faktiskt en sådan beräkning ligga i underkant med råge. Framför allt med en stor turbo med lågt mottryck, en kam med overlap, vettig topp och bra grenrör.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Laddtryck

#14 Post by Freddie_81 »

bergodalvana wrote:
Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?
Jag menar att om du gått på bilens laddtrycksmätare hade den visat 2,2, men med en "vanlig" 1,2 bar
Med vänlig hälsning, Fredde


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261934,17.071544" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Laddtryck

#15 Post by emm »

Freddie_81 wrote:
bergodalvana wrote: 1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?
Jag menar att om du gått på bilens laddtrycksmätare hade den visat 2,2, men med en "vanlig" 1,2 bar
Med vänlig hälsning, Fredde


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261934,17.071544" onclick="window.open(this.href);return false;
"Viktigpetter mode"
den bottnar vid 2.0 på orginalmätaren :wink:


Därför är det ganska bra att ha en extern laddtrycksmätare monterad i bilen, blir inte kul om laddet skenar (kass slang till wastegate t ex) så man märker om det drar iväg vid laddtryck, annars kan det göra ont... i plånboken...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users