Laddtryck
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2012-03-11 19:08:54
- Telefon: 0704418171
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Örebro
- Contact:
Laddtryck
Hej,
Jag har nyligen köpt en 944 turbo S,tidigare ägare till boxster S.
Det är ställbart laddtryck på den,hur mycket laddar den som standart.
Hur mycket törs man ställa på utan skada motorn.
/jocke
Jag har nyligen köpt en 944 turbo S,tidigare ägare till boxster S.
Det är ställbart laddtryck på den,hur mycket laddar den som standart.
Hur mycket törs man ställa på utan skada motorn.
/jocke
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Laddtryck
ca 0.7 - 0.75 orginal, hur mycket du ska ställa upp beror helt på vad du har för grejer under huven... och i boxen...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: Laddtryck
Ska visa 1.75Bar på originalmätare som max på en originalbil.
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Laddtryck
Och då laddar du 0.75, jag skulle skrivit ovanstående, men tänkte inte så långt, thx Wiklundh =)Wiklundh wrote:Ska visa 1.75Bar på originalmätare som max på en originalbil.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Laddtryck
Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Laddtryck
Men då är inte allt orginal under huven, du ska ha 3 bars BTR och givetvis chip anpassat till detta (som Bengts t ex).Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
En liten peng för bättre körbarhet, rekommenderas!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Laddtryck
Ja de kan nog stämma. Men de är iaf rellativt billiga åtgärder.
Med vänlig hälsning, Fredde
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261904,17.071352" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning, Fredde
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261904,17.071352" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2012-03-11 19:08:54
- Telefon: 0704418171
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Laddtryck
Tack !
Då vet jag lite mer.
//joakim
Då vet jag lite mer.
//joakim
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Laddtryck
1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Laddtryck
Nog för att Bengt gör erkänt bra chip, men..bergodalvana wrote:1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
Vad jag vet så är det ingen som fått en 944:a att hålla för 2,2 bars övertryck, å
definitivt inte enbart med ett chip, jag kan med största sannolikhet säga att det
är 1,2 bar övertryck, dvs. 2,2 absoluttryck (originalmätaren i bilen).
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Laddtryck
Ja det är 2,2 bars totaltryck, d v s laddtrycket är 1,2 bar över omgivande atmosfärstryck.
Jag har en "Bengt"-chippad bil och en extern BSR-mätare för laddtrycket.
Jag har en "Bengt"-chippad bil och en extern BSR-mätare för laddtrycket.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Laddtryck
1,2 bar laddtryck på en 250hk 944 turbo torde bli 250/1,75*2,2 = 314hk
Kan det stämma kanske? Man tappar väl lite pga sämre effektivitet när man bara ökar trycket eftersom resten av motorn inte är byggd för det högre flödet iof så det är kanske därför man pratar om ca 300hk?
Kan det stämma kanske? Man tappar väl lite pga sämre effektivitet när man bara ökar trycket eftersom resten av motorn inte är byggd för det högre flödet iof så det är kanske därför man pratar om ca 300hk?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Laddtryck
En grov beräkning. Här så sätter turbon tvärstopp, den kan inte flöda mer och effektiviteten går i botten vilket tyvärr sammanfaller med tryckfallet i intercoolern och sisådär förmåga att ta ner höga temperaturer.
Är allt väldimensionerat kan faktiskt en sådan beräkning ligga i underkant med råge. Framför allt med en stor turbo med lågt mottryck, en kam med overlap, vettig topp och bra grenrör.
Är allt väldimensionerat kan faktiskt en sådan beräkning ligga i underkant med råge. Framför allt med en stor turbo med lågt mottryck, en kam med overlap, vettig topp och bra grenrör.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Laddtryck
Jag menar att om du gått på bilens laddtrycksmätare hade den visat 2,2, men med en "vanlig" 1,2 barbergodalvana wrote:1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?Freddie_81 wrote:Jag körde Bengtschip och laddade ca 1,2 på original saker höll fint för mig, har hört här på forumet att de inte bör vara över 1,2 på originalsaker. Men du måste ju testa med en extern laddtrycksmätare som har högre skala.
Med vänlig hälsning, Fredde
Med vänlig hälsning, Fredde
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261934,17.071544" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Laddtryck
"Viktigpetter mode"Freddie_81 wrote:Jag menar att om du gått på bilens laddtrycksmätare hade den visat 2,2, men med en "vanlig" 1,2 barbergodalvana wrote: 1,2 riktiga Bar eller 2,2 riktiga bar?
Med vänlig hälsning, Fredde
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261934,17.071544" onclick="window.open(this.href);return false;
den bottnar vid 2.0 på orginalmätaren

Därför är det ganska bra att ha en extern laddtrycksmätare monterad i bilen, blir inte kul om laddet skenar (kass slang till wastegate t ex) så man märker om det drar iväg vid laddtryck, annars kan det göra ont... i plånboken...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]