Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#1 Post by Joakim »

Hittade följande länk som jag ville dela med mig av..
En grymt bygge måste jag säga.. :)

http://www.eurotuner.com/featuredvehicl ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#2 Post by Erol »

Han som byggt bilen finns här på forumet under nicket "Kyttet".

Han har även en läsvärd projekttråd om bilen, med bilder under
byggets gång, på gatebil.no LÄNK

För övrigt ligger bilen till salu på blocket, har för mig att han
begär 239.000:- för den. Länk till Blocket.se


/ Erol


Sent from my X10i
Last edited by Erol on 2011-04-06 20:40:14, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#3 Post by Joakim »

Aha..Hur kan jag missat det? :) Ska kolla tråden dirr!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#4 Post by M-Nilsson »

Det är väl den man sett på Elmia då? Personligen hade jag dock hellre valt en 944 turbo med porschemotor, men grymt bygge som sagt.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#5 Post by maverick »

Inte laglig på gatan, det är lite trist.
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#6 Post by Pehr Johnsson »

maverick wrote:Inte laglig på gatan, det är lite trist.
Och hur var det med buren? Vad jag minns så byggdes den bara för gata och är felbyggd för att kunna få vagnsbok? Kanske är jag ute och cylkar...
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#7 Post by gurra »

Kul bygge, men tyvärr oerhört smalt användningsområde. Tror enda chansen att göra något med den är att byta till en motor utan turbo med låg effekt (kanske en Audi R5a utan turbo) och antingen regga som ombyggt fordon eller använda för tävling i nån långloppsserie. Men då måste nog priset ner 100-150' men å andra sidan borde han få en slant för motorn löst.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#8 Post by aron79 »

gurra wrote:Kul bygge, men tyvärr oerhört smalt användningsområde. Tror enda chansen att göra något med den är att byta till en motor utan turbo med låg effekt (kanske en Audi R5a utan turbo) och antingen regga som ombyggt fordon eller använda för tävling i nån långloppsserie. Men då måste nog priset ner 100-150' men å andra sidan borde han få en slant för motorn löst.
Borde vara klart lättare än så att regga som ombyggt, bara stoppa i en orginal 20v audi turbo (tex.AAN) och regga det, det är ju den han har byggt på så allt passar ju.

Sen blir den nog svårsåld ändå för dom pengarna....

//Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#9 Post by Erol »

aron79 wrote:
gurra wrote:Kul bygge, men tyvärr oerhört smalt användningsområde. Tror enda chansen att göra något med den är att byta till en motor utan turbo med låg effekt (kanske en Audi R5a utan turbo) och antingen regga som ombyggt fordon eller använda för tävling i nån långloppsserie. Men då måste nog priset ner 100-150' men å andra sidan borde han få en slant för motorn löst.
Borde vara klart lättare än så att regga som ombyggt, bara stoppa i en orginal 20v audi turbo (tex.AAN) och regga det, det är ju den han har byggt på så allt passar ju.

Sen blir den nog svårsåld ändå för dom pengarna....

//Aron
Japp, han skulle reggat bilen med en överladdad Audimotor på 200-250hk
innan han byggde monstermotorn å stoppade i den.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#10 Post by gurra »

aron79 wrote:
gurra wrote:Kul bygge, men tyvärr oerhört smalt användningsområde. Tror enda chansen att göra något med den är att byta till en motor utan turbo med låg effekt (kanske en Audi R5a utan turbo) och antingen regga som ombyggt fordon eller använda för tävling i nån långloppsserie. Men då måste nog priset ner 100-150' men å andra sidan borde han få en slant för motorn löst.
Borde vara klart lättare än så att regga som ombyggt, bara stoppa i en orginal 20v audi turbo (tex.AAN) och regga det, det är ju den han har byggt på så allt passar ju.

Sen blir den nog svårsåld ändå för dom pengarna....

//Aron
Vad menar du med lättare än så? Det var ju precis det jag skrev, att stoppa i en motor med lägre effekt och regga.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#11 Post by gurra »

Erol wrote:
aron79 wrote: Borde vara klart lättare än så att regga som ombyggt, bara stoppa i en orginal 20v audi turbo (tex.AAN) och regga det, det är ju den han har byggt på så allt passar ju.

Sen blir den nog svårsåld ändå för dom pengarna....

//Aron
Japp, han skulle reggat bilen med en överladdad Audimotor på 200-250hk
innan han byggde monstermotorn å stoppade i den.

/ Erol
Då hade han nog inte läst på om vilka regler som gäller.

Bilen är byggd på en N/A och då kan du aldrig regga med några 200+hk. Faktum är att det i princip inte går att regga med någon turbomotor då du bara får öka effekten med 20% och vridet med 10%.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#12 Post by patand »

gurra wrote:Då hade han nog inte läst på om vilka regler som gäller.

Bilen är byggd på en N/A och då kan du aldrig regga med några 200+hk. Faktum är att det i princip inte går att regga med någon turbomotor då du bara får öka effekten med 20% och vridet med 10%.
Torde iof med strax över 200hk gå att registrera som ombyggt fordon, men det krävs förståss uppgradering av växellåda och bromsar då också. Iof inget större problem att smacka på 944 Turbo grejer så det borde gå bra att bygga om en N/A för att kunna regga med 200+Hk. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#13 Post by gurra »

Förstår inte vad du menar? Reglerna säger att en ökning av max 20% effekt och 10% vrid är tillåtet oavsett hur stora bromsar eller kraftig växellåda du sätter dit. Dvs MAX 195 hk och 224 Nm.
Möjligen om man kan få Porsche att godkänna bilen för högre effekt om man byter allt till 944 turbo-delar men det blir troligen omöjligt, plus att han inte ens har transaxeln kvar så att kvala in den som en 944 turbo är kört ändå.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#14 Post by patand »

gurra wrote:Förstår inte vad du menar? Reglerna säger att en ökning av max 20% effekt och 10% vrid är tillåtet oavsett hur stora bromsar eller kraftig växellåda du sätter dit. Dvs MAX 195 hk och 224 Nm.
Möjligen om man kan få Porsche att godkänna bilen för högre effekt om man byter allt till 944 turbo-delar men det blir troligen omöjligt, plus att han inte ens har transaxeln kvar så att kvala in den som en 944 turbo är kört ändå.
ajdå... då har jag missuppfattat reglerna... men 195hk är ju inte så tokigt heller... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Kvällens lektyr: 720hp 944. (Länk)

#15 Post by DLS »

borde visst gå att regga om den som ombyggt fordon med 220hk audi snurra, då det finns en na med volvo T5:a som är reggad som ombyggd fordon.
Du måste som sagt ha bytt till grövre bromsar o annan drivlina

"Ett ombyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt. Alternativt kan den ursprungliga motoreffekten höjas med 20 %, såvida inte bilens tillverkare har godkänt en högre effekt"

Så viktar du upp bilen lite inför regbesiktningen så kan du ha rätt mycke effekt :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]