968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#151 Post by Berand »

patand wrote:Blev lite meckat ikväll också. Fick ersatt svetsmutter som hade lossnat med en finurligt "klämmutter". Far kanske kan skriva vad det egentligen heter... Funkade bra gjorde det iaf.
Den finurliga "klämmuttern" :wink: kallas Pop-nut eller nitmutter.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#152 Post by patand »

Berand wrote:Den finurliga "klämmuttern" :wink: kallas Pop-nut eller nitmutter.
Tack! Man lär sig något nytt nästan varje dag. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#153 Post by patand »

Idag direkt efter jobbet lämnades 968an in till glasmästaren. Blev att den bogserades dit, kändes fel att köra den helt för egen maskin då den inte har varken regnummer eller försäkring. Far körde min Audi som dragbil och jag satt bak i 968an med motorn på tomgång (ger ju servo till bromsar och styrning).

Med draghjälp i fronten gick den helt rakt...

I morgon kväll ska den hämtas, ska bli kul att se den med hel sidoruta. :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#154 Post by Erol »

patand wrote:Idag direkt efter jobbet lämnades 968an in till glasmästaren. Blev att den bogserades dit, kändes fel att köra den helt för egen maskin då den inte har varken regnummer eller försäkring. Far körde min Audi som dragbil och jag satt bak i 968an med motorn på tomgång (ger ju servo till bromsar och styrning).

Med draghjälp i fronten gick den helt rakt...

I morgon kväll ska den hämtas, ska bli kul att se den med hel sidoruta. :-D
Det är väl lika olagligt att bogsera en oreggad/oförsäkrad bil som att köra den för egen maskin?

Skulle glasmästaren montera in sidorutan bak? Det hade du väl kunna göra själv på 5 min? eller
har jag missat nått?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#155 Post by patand »

Erol wrote:Det är väl lika olagligt att bogsera en oreggad/oförsäkrad bil som att köra den för egen maskin?

Skulle glasmästaren montera in sidorutan bak? Det hade du väl kunna göra själv på 5 min? eller
har jag missat nått?l
Jo det är säkert lika olagligt. Men på något sätt kändes det mindre riskfyllt än att köra den för egen maskin. Inte så mycket för att slippa bli stoppad av farbror blå utan mer för att undvika att något händer. Hursomhelst är det som tur är bara ca 1 kilometer eller ens det mellan garaget och glasmästaren. Kändes för kort för att hyra släp...

Angående fönster har du nog (liksom Lars på förra sidan i tråden) missat att 968ornas sidofönster är limmade. När då bara limmet kostar 250kr för en flaska/tub och vi skulle få ge typ 500 för att få det gjort hos glasmästaren så fanns det ingen annledning att krångla själv med att skära rent lister och kladda med lim. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#156 Post by Erol »

Oki, trodde att rutan satt likadant som på 924/944, bara att det var en annan form på rutan.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#157 Post by patand »

Igår hämtades bilen med sidorutan på plats. Helt klart värt 500kr! Ser ju genast mycket bättre ut! :D
sidoruta.jpg
Tyvärr uppdagades ju ett annat problem istället. När bilen lämnades hos glasmästaren så var det första gången den låstes med batteriet inkopplat sedan den kom till Sverige.

På gott och på ont så visade det sig att originallarmet fungerade! Bra att det funkar om någon bryter sig in i bilen. :) Mindre kul att det inte går att stänga av när man öppnar bilen med den nyckel vi har. :(

Det inte bara låter illa om bilen när man låser upp utan startspärren funkar ju också så det går inte heller att starta den längre... blev alltså bogsering på riktigt tillbaka till fars garage. :(

Har startat en tråd under Teknik&Trim för att få hjälp med problemet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#158 Post by patand »

Fick några minuter i garaget med 968an idag igen och lyckades lösa två problem! :-D

Största framgången var att larmet funkar som det ska om man använder passagerar dörren!

Det är något strul med centrallåset på förardörren. När man låser där så låser den båda dörrarna men när man låser upp så öppnar den bara förardörren, antagligen tror larmet då att bilen fortfrarande är låst och givetvis går larmet när dörren då öppnas. Blir att använda passagerardörren för att larma av bilen så länge, kommer inte bry oss om detta innan bilen är besiktad och godkänd. Efter det får det bli att jobba med skönhetsfel som detta.

Det andra problemet som löstes var hur vi ska få av hjulen. På väg hem från jobbet idag köpte jag en finurlig vektygssats på biltema. Man känner sig som en biltjuv när man köper den för den är till för att få bort låsmuttrar(eller bultar) från hjulen utan att ha den rätta nyckeln och den funkar!

Provade bara på en bult idag men det gick smärtfritt. Orkade dock inte fippla med att få ur muttern ur specialhylsan idag så därav att jag bara provade på en, men nu vet jag ju att det funkar och det blir inga problem att byta till cabbens hjul.

Nu verkar det som att det kanske bara är att byta (och hjulen då) bärarmen så bör bilen gå att besikta. Förhoppningsvis kan jag börja plocka bort bärarmen på söndag.

Sakta men säkert blir bilen bättre och bättre. 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#159 Post by patand »

Bärarm beställd! :D
patand skrev i köpestråden för bärarmen wrote:Kanske har hittat en bärarm från en 944 -91 på en skrot i Partille... ska se om de kan skicka den. Men det märkliga är att enligt deras anmärkningar på Laga.se så har den nummer 944 341 149 02 och något sådant nummer finns inte i PET för varken 944 eller 968a. :roll:
Nu har jag beställt den delen (fast från en skrot i Borås... skrev nog fel ovan) enligt denna tråden forum/viewtopic.php?p=170354" onclick="window.open(this.href);return false; så är det en bärarm från en 968 faktiskt! Verkar som man tagit bort den ur PET och erbjuder vanliga 944 armar istället nuförtiden.

Kan nog stämma med tanke på att den har fästöronen för bromskylningen (bilden från laga.se):
bararm.jpg
Enligt skroten har den kvalitet A4 vilket skall betyda "A - Bra skick, motsvarar angiven årsmodell och miltal." "4 - Provkörd (testad)" Vilket ju låter bra. Priset 1150kr inklusive frakt var ju inte mycket att bråka om, iaf inte om skicket är som utlovat. :)

De skulle skicka den idag eller senast i morgon. Kanske kan det trots allt bli regbesiktning på tisdag nästa vecka då! Har inte avbeställt tiden ännu, hoppas istället det ska funka bra med denna bärarm! :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#160 Post by patand »

Idag kom bärarmen! Snabbt jobbat av skrot och post!

Har inte haft mycket tid över idag för att kolla den så noga men konstaterade iaf att kulleden verkar vara i ett utmärkt skick. Kan inte känna minsta glapp utan den går lite lagom tungt att vicka på utan att det verkar kärva. :-D

Tyvärr är jag upptagen i morgon kväll också så det blir först på torsdag som jag kan byta bärarm. Det är väldigt spännande att få se vad det kommer att göra med framvagnens inställning.

Hoppas allt kommer kännas bra efter det så att bilen kan besiktas nästa vecka!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#161 Post by Bosse »

Ser ju bra ut. Mycket riktigt så kommer bärarmen från en 968a. Men det gör inte Casterblocket på bilden, är från en 944a.
Byt till det som sitter på bilen.
Bosse

Ps Det enda du kan ändra på vid byte av bärarm, är caster om du nu inte delar på fjäderbenet. Ok! Caster ändrar även på lite To.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#162 Post by patand »

Bosse wrote:Ser ju bra ut. Mycket riktigt så kommer bärarmen från en 968a. Men det gör inte Casterblocket på bilden, är från en 944a.
Byt till det som sitter på bilen.
Bosse

Ps Det enda du kan ändra på vid byte av bärarm, är caster om du nu inte delar på fjäderbenet. Ok! Caster ändrar även på lite To.
jo jag lade också märkte till att casterblocket är från en 944a. Antagligen för att armen satt på en S2 innan den skrotades. :-)

Det är caster som är jättegalet med den gamla bärarmen. Kanske pga trasig kulled och kanske att armen är lite böjd också men det har jag inte kunnat mäta mig till iaf. Förhoppningsvis blir caster bättre med denna bärarm.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#163 Post by Nahpets »

Dubbelkolla så att den inte är böjd åt ett eller annat håll. Min gamla var det.

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#164 Post by patand »

Nahpets wrote:Dubbelkolla så att den inte är böjd åt ett eller annat håll. Min gamla var det.
Ska ju byta nu i vilket fall som helst.

Kommer definitivt jämföra den gamla och nya för att se om den gamla är böjd. Hoppas verkligen inte skroten sålt mig en ny som är böjd...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#165 Post by patand »

Så var bärarmen bytt ikväll! :-D

Det gick smidigt utan missöden, far var med och hjälpte till och det gjorde det hela både trevligare och enklare förståss. :-)

Efter bytet blev det en liten provtur runt kvarteret. Bilen kändes kanon! Provade att släppa ratten och den gick spikrakt! Visserligen bara i 30km/h max men det får duga som test.

Givetvis ska vi kosta på den en riktig 4-hjulsinställning också för att få så korrekta hjulvinklar som möjligt men som den är nu kändes den fullt körbar och med andra ord satsar vi nu på att den ska klara en besiktning.

Nu återstår bara att byta hjulen så att vi får på E-märkta däck och det blir alltså att åka och låna hjulen från cabben. Kärra lånas också i helgen och på måndag är det vägning (besiktningen i Nyköping har ingen egen våg så det måste fixas i förväg på hamnkontoret) sen är det regbesiktning och vanlig besiktning på tisdag morgon! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]