Besiktning med lite trim.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
guybrush
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2009-09-28 22:15:44
Contact:

Besiktning med lite trim.

#1 Post by guybrush »

Tjena!

Bilen råkade få lite rör och en intercooler in nu under vintern. :) Sedan råkade den också bli lite bredare. Frågan är, med besiktningen nästa vecka, hur det gått för er andra? Är det lönlöst att försöka köra den igenom en vanlig besiktning? Skall man plocka i orginalröret igen, eller hur lätt är det med registeringsbeskting.. :?


Image

Image

-82 924 turbo..

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#2 Post by Turboforever »

Själv besiktade jag min med fullt laddtryck... :twisted:
Besiktningsmannen skrek rakt ut när den släppte på tvåan. :#944burn:

Min blev dock godkänd med blankt papper. Beror på vem som besiktar.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#3 Post by patand »

82:a 924 Turbo med lite trim... nu blir man ju rejält nyfiken! Var är biltråden!? :#cheers:

Kan tyvärr inte se bilderna på länkarna av någon anledning. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#4 Post by cabberobban »

Inget svar på frågan men: byggdes inte Turbon bara tom -79 års modell? Bara nyfiken på hur det hänger ihop. Är det en vanlig -82 N/A som försetts med Turbo skall det nämligen mycket till för att den skall gå igenom en besiktning. Men jag håller tummarna för dig:-)
944 Turbocab

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#5 Post by gegge »

Är det registreringsbesktning och inte en vanlig kontrollbesiktning skulle jag sikta på så strikt orginal som möjligt.

Annars tror jag nog att en intercooler passerar inom 10% effekthöjningsutrymmet. Breddningen borde heller inte vara något problem om det liknar 944 med samma upphängning och styrgeometri.

Turbon kom redan -79 och såldes fram till -84.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#6 Post by patand »

cabberobban wrote:byggdes inte Turbon bara tom -79 års modell?
Nej, men den byggdes FRÅN 79 års modell. :)

EDIT, Fredrik hade visst svarat redan...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#7 Post by Erol »

Vid en registreringsbesiktning, 50/50

Vid en vanlig kontrollbesiktning, inga problem!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#8 Post by Cédric »

Var är biltråden? :-)

guybrush
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2009-09-28 22:15:44
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#9 Post by guybrush »

Hallo!

Har inte skapat någon biltråd än.. Men det kommer! Den är turbo original. Riktigt kul att köra tycker jag. Har ni problem med att se bilderna, kanske har gjort något mysko med de?

Jag tror att jag safear och plockar av rörerna, tar ju bara någon timme och monterar de igen senare. Att behöva köra igenom en registeringbesktning låter inte så lockande.. :wink:

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Besiktning med lite trim.

#10 Post by newkie »

Jag byggde ett system på min förra 931. Som liknar ditt väldigt mycket. Var inga problem. Han på besiktningen kommenterade det bara men insåg att en Intercooler i sig själv inte höjer effekten nämnvärt.. Sen att det var uppskruvat laddtryck fick jag inte ens en kommentar om :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]