Balansaxlar vs hk/Nm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Balansaxlar vs hk/Nm

#1 Post by toyrace »

Ämnet har diskuterats tidigare så jag passade på att få svart på vitt när räsern var på bromsning igår.
Det visade sig när vi klippt av balansremmen blev resultatet plus 4hk och 5nm vrid på toppeffekten vid ca 5700rpm. Största vinsten var vridet vid 3400-3800rpm som då blev ca 10nm bättre.
Alltså måttlig vinst vs vibrationsrisk. :roll:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#2 Post by Erol »

Kul att se, då detta diskuterats så många gånger förr.
Vad är det mätt på för bil? och hur mycket effekt pratar vi om totalt?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#3 Post by Nahpets »

Trevligt initiativ !! :)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#4 Post by Mattias 924 »

Men det måste ju ändå vara det i särklass billigaste sättet att få fem hästar mer vid 3600 varv.
Intressant också att effektförlusten blev lägre på högre varv.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#5 Post by toyrace »

Oooops, glömde visst nämna bilmodell: 944s2. :#944burn:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#6 Post by J.J »

Och i bänkning kör man ju på hög växel, på lägre växlar borde effektvinsten på hjulen vara mer när motorn accelerar snabbare.

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#7 Post by toyrace »

J.J wrote:Och i bänkning kör man ju på hög växel, på lägre växlar borde effektvinsten på hjulen vara mer när motorn accelerar snabbare.
Tja, lite kvickare respons blir det väl.
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Balansaxlar vs hk/Nm

#8 Post by JohnC »

Mkt intressant information och kul att någon faktiskt mätt och konstaterat istället för att bara tro. Jag har kört hela säsongen i PCSR utan balansaxlar i min 944 S2 inget har hittils skakat bort. Kritiskt är på tomgång kring 900 rpm och någonstans vid 3000 rpm som jag har förstått det. Tomgång upplever jag självklart hela tiden. Funderar dock på att justera tomgången till 1100 rpm eller något lägre för att undvika att hela instrumentpanelen skakar bort. :#cheers:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users