Ämnet har diskuterats tidigare så jag passade på att få svart på vitt när räsern var på bromsning igår.
Det visade sig när vi klippt av balansremmen blev resultatet plus 4hk och 5nm vrid på toppeffekten vid ca 5700rpm. Största vinsten var vridet vid 3400-3800rpm som då blev ca 10nm bättre.
Alltså måttlig vinst vs vibrationsrisk.
/ Stig
Men det måste ju ändå vara det i särklass billigaste sättet att få fem hästar mer vid 3600 varv.
Intressant också att effektförlusten blev lägre på högre varv.
Mkt intressant information och kul att någon faktiskt mätt och konstaterat istället för att bara tro. Jag har kört hela säsongen i PCSR utan balansaxlar i min 944 S2 inget har hittils skakat bort. Kritiskt är på tomgång kring 900 rpm och någonstans vid 3000 rpm som jag har förstått det. Tomgång upplever jag självklart hela tiden. Funderar dock på att justera tomgången till 1100 rpm eller något lägre för att undvika att hela instrumentpanelen skakar bort.