Rätt inställning på balansaxel? LÖST!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Rätt inställning på balansaxel? LÖST!

#1 Post by emm »

Kliar sig i huvudet...
bytt kolvringar och alla remmar osv...

Upp över ca 3500 varv så skorrar/brummar/vibrerar det från motor-hållet (kul beskrivning) :roll:

Balansaxelremmen är för hårt spänd, det hör jag, dom är ställda efter märkning men kan jag ha gjort fel ändå? Kan för hårt spänd balansaxelrem orsaka vibrationer? Generator remmen kan oxå vara för hårt spänd...

Det är inte motorkuddar, det har jag haft på min förra och det är inte samma skorrande...

Jag förstår att det är svårt att tipsa eftersom jag inte har någon ljudfil... tacksam för tips ändå!
Last edited by emm on 2011-08-24 21:45:47, edited 2 times in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Skorrande/brummande/vibrerande oljud

#2 Post by Ragnar Joensen »

Först: Stort grattis till att du fick ihop bilen igen !

Näst: Vi har världens bästa bilar och vissa avss har även några av världens bästa brudar. Grattis till din !

Och sen: Bra att ha bra kompisar. Det blir så mycket enklare !

Bara för att testa:

Går det att ta bort remmen till balansaxeln ?

Axeln kan vara felmonterad med 180 grader. Detta kan ge vibrationer, men borde egentligen inte ge nått skramlande ljud direkt.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Skorrande/brummande/vibrerande oljud

#3 Post by emm »

Ragnar Joensen wrote:Först: Stort grattis till att du fick ihop bilen igen !

Näst: Vi har världens bästa bilar och vissa avss har även några av världens bästa brudar. Grattis till din !

Och sen: Bra att ha bra kompisar. Det blir så mycket enklare !

Bara för att testa:

Går det att ta bort remmen till balansaxeln ?

Axeln kan vara felmonterad med 180 grader. Detta kan ge vibrationer, men borde egentligen inte ge nått skramlande ljud direkt.
Tack! Att hon står ut med mig och mina upptåg är en gåta för mig!
Jag får inga skramlande ljud, snarare skorrande, mer brummande... på onsdag ska den upp på lyften, har inte riktigt motivation nu, måste samla mig samt vara social hemma =)

Om allt ser ut till att sitta rätt kommer jag ta bort balansaxel remmen för att utesluta detta.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Skorrande/brummande/vibrerande oljud

#4 Post by emm »

Har nu rivit ner och ser att markeringen på nedersta balansaxel-hjul inte stämmer enligt http://arnnworx.com/balanceshafts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt dom ska det nedersta hjulet ha markeringen "0" i det rektangulära fönstret, inte i det runda som jag har gjort (det ska vara det runda på det översta). Jag tog ju bort dessa för att byta packboxen...
Är det därför man monterar hjulet 180 grader fel, eller är det bara någon kugg fel?
Markeringarna stämmer annars mot kåpan =/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#5 Post by Nahpets »

Om du frångår beskrivningen kommer axlarna vara is osynk. Din lägre axel är ca nästan 180 grader off.
Du har ju en woodruff key
Image.
Vet inte vad den heter på svenska. Den i kombo med nyckelbrickan (med rektangulräa eller cirkulära hålet) ser till att balansaxeln kan riktas in korrekt.

Woodruffen gör att drevet hålls på plats och för över kraften till axeln. Nyckelbrickan att drevet kan riktas in på ett av två sätt möjliga mot plastmarkeringen på bakre kåpa.

Så för balansaxelproblemet, fixar du detta är denna sak fixad. :wink:

Edit; förklarade bättre.
Last edited by Nahpets on 2011-08-23 11:33:18, edited 1 time in total.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#6 Post by emm »

Nahpets wrote:Om du frångår beskrivningen kommer axlarna vara is osynk. Din lägre axel är ca nästan 180 grader off.
Du har ju en woodruff key
Image.
Vet inte vad den heter på svenska. Den i kombo med nyckelbrickan (med rektangulräa eller cirkulära hålet) ser till att balansaxeln kan riktas in korrekt.

Woodruffen gör att drevet hålls på plats, nyckelbrickan att balansaxeln kan monteras på ett av två sätt möjliga.

Så för balansaxelproblemet, fixar du detta är denna sak fixad. :wink:
Coolt, då måste det vara därifrån vibrationerna kommer.
Thx!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#7 Post by Henka_E »

Balansaxlarna ställer man lämpligast in i förrådet i ett mörkt hörn - man slipper då frakta runt dem när man är ute och kör.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#8 Post by emm »

Henka_E wrote:Balansaxlarna ställer man lämpligast in i förrådet i ett mörkt hörn - man slipper då frakta runt dem när man är ute och kör.
Hahahaha!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: Rätt inställning på balansaxel?

#9 Post by Erol »

emm wrote:
Henka_E wrote:Balansaxlarna ställer man lämpligast in i förrådet i ett mörkt hörn - man slipper då frakta runt dem när man är ute och kör.
Hahahaha!
Lyssna inte på Henka, han kompenserar sin låga effekt med bantning ;-)

Vi som åker riktiga bilar och inte behöver jaga några gram här och där,
vi hänger bara av ballansaxelremmen å kör :-)


/Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Re: Rätt inställning på balansaxel?

#10 Post by emm »

Erol wrote:
emm wrote: Hahahaha!
Lyssna inte på Henka, han kompenserar sin låga effekt med bantning ;-)

Vi som åker riktiga bilar och inte behöver jaga några gram här och där,
vi hänger bara av ballansaxelremmen å kör :-)


/Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Blir det inte rätt efter detta klipper jag remmen eller sänker bilen...
Sedan tänker jag på dig som kämpat med din bil i evigheter, då är mina två månader ingenting... =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#11 Post by DLS »

man sparar massor av vikt på att köra utan balansaxlar :)
klar skillnad i hur lätt den varvar upp i allafall också :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#12 Post by emm »

DLS wrote:man sparar massor av vikt på att köra utan balansaxlar :)
klar skillnad i hur lätt den varvar upp i allafall också :)
Kör du utan?
Jag är livrädd för vibrationerna som uppkommer om man ska tro allt man läser...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#13 Post by DLS »

jo det gör jag, känner inte mer vibrationer än förut men så vibrerar o skakar min en del ändå :)
men jag rekommenderar att köra loctite på alla muttrar o skruvar o gå o efterdra med jämna mellanrum ;)
så lyfta av remmen o bara köra som jon är nog smartast om man bara vill testa.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#14 Post by emm »

DLS wrote:jo det gör jag, känner inte mer vibrationer än förut men så vibrerar o skakar min en del ändå :)
men jag rekommenderar att köra loctite på alla muttrar o skruvar o gå o efterdra med jämna mellanrum ;)
så lyfta av remmen o bara köra som jon är nog smartast om man bara vill testa.
Får sova på det =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Rätt inställning på balansaxel?

#15 Post by emm »

Fixat utan att balansaxel-remmen blev klippt, nedre sprocket satt 180 grader fel, nu är jag glad!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]