951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#196 Post by Nahpets »

Tack killar för inspirerande ord! :#pray:

Efter en mindre resa några dagar i Suomi är jag tillbaka i Ruotsi. Fick två stressande sms från Posten: hämta dina delar! :#944burn:
Så idag var jag förbi ICA. Inför besöket av min framtida svärfar erbjöd jag mig att köpa grädde då det saknades till pannkakorna, men syftet var mörkare: två paket; ett från Utzon, ett annat från Pean.

Från Utzon fick jag äntligen mina 28 mm/30 mm repkit samt rätt bultar till motorkuddarna.
I Peans paket låg två par manliga belägg: Carbotech XP10! :twisted:
I ett separat brev skickades två tätningsringar a 28 mm.
Med cirkeln sluten tog det inte lång tid tills jag hade ännu en älskog med mina ok. En lustigt, sjuk förlösande känsla varje gång en kolv och dess ring fettades för att sedan forceras in för ovillkorlig tjänstgöring. :#drool:

Slänger upp en bild som visar ytskiktet på de tidigare målade resp de nya.

Carbotech XP beläggen så ganska harmlösa ut. Tråkig sjuttiotalsfärg, någon slags dassig diarrényans. Tyngden skvallrade dock om att de menade allvar. Ska bli spännande att prova nya belägg.
Min bromssetup blir nu följande:
- Fram: Big Blacks/nu Nahpets Red (36/44mm) i oprövad samklang med Carbotech XP.
- Bak: Baby Brembos (28/30mm) tillsammans med PFC97.
- Hålborrade Sebro fram och motvarande Zimmermanskivor bak.
- Castrol SRF.
- Bromsbiasventil 5/33.
- Stålombundna slangar.
Till detta kommer det snickras bromskylning.
Nu kommer det vågas mer inför dödssvängen efter rakan på Mantorp och Sviestadsrakan. :P

Kvar är att få dispens att tillbringa resterande vardagkvällar för att bli klar inför besiktningen på lördag!!
Detta året blir funkisåret. Jag har beslutat att lägga all kosmetik åt sidan. Blivit för mycket mek helt enkelt.
Passar på att be om ursäkt till Fredde_81 vars motorhuv jag inte köpte trots överenskommelse. Jag bjuder dig på en öl/lunch om det är OK ifall vi möts på något event framåt.

NU SKA DET MEKAS och sedan KÖRAS BANA !!
Ser fram emot Såtenästräffen samt Kinnekulle där jag tänkte undervisa om dynamiska krafters destruktiva inverkan på lättade rumpor :twisted:

Mer kommer ! :#944burn:
Så förbenat avis på alla töntar som redan kör sina bilar ;)

PS.
Har nu lite bromsoksdetaljer till den som söker:
2 st 30 mm kolvar med dammskydd (tätningsringarna tagna), late style.
1 st 28 mm kolv med dammskydd (tätningsringarna tagna), late style.
2 st 30 mm skrapringar, för early style kolvar.
1 st 28 mm, för early style kolvar.
1 st 36 mm tätningsring med dammskydd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nahpets
Addict

#197 Post by Nahpets »

Den 9e april kl 1510 prick, sken röda prickar upp och formade tillsammans Nahpets legala tilltalsnamn.
Bödeln stod i sin slitna mörblårocksmundering. Den till ytan smutsigare motsvarigheten av Stureplans dörrvakter eller dess entrévärdar. Endast Djävulen själv vet vad som pågår i dessa selektiva sinnen ...
Min taktik var enkel: likt ett SWAT team, in, överraska och sedan ut...

... den årliga dagen D föregicks av ångestfyllda eftermiddagar och nätter i garaget.
Besiktning var planerad på lördagen. Måndagen samma vecka hade jag äntligen fått samtliga delar och var redo att återmontera allt!
Möjligheten att senarelägga en eventuell besiktning ifall Mr Murphy klampade in Gevalia style visade sig vara minimal. På mindre än två veckor försvann samtliga besiktningstider i april! :shock:
Tydligen inte bara jag som har en "sommarbil" ... :roll:
Så nu var det bara att jobba på. Men först, förarbetet: Utan pardon förklarade jag läget för mina kvinna att nu var det fokus på bilen och som vanligt huserar hon den märkliga egenskapen att telepatiskt bränna in känslan att detta kommer påverka mitt kära kärlekskapital negativt med bara två ord: OK, älskling ...

Måndagen, motorstativ upp, häng motor -> monterar motorkuddar. Lika för j*t som förra gången, men till slut så sitter de där. Bulten som sitter under skyddsplåten står upp som ett långfinger i fejan. Efter 20 minuter sitter den i spåret och jag kan "förskruva" samtliga bultar. Sedan tar det ytterligare 10 minuter att tajta åt samtliga bultar vara fingerbulten tar 6 av dessa då jag bara lyckas dra runt den ca 100 grader varje tag ... krampkänningar!!
Monterar bort startmotorn, på med svänghjulslåset och drar bort vevaxelbulten. På med remhjulen och sedan på med bulten. Med mäktiga 210 Nm kändes klicket riktigt skönt i kroppen.
Med svetten rinnandes monterar jag bakre plastkåpa, löphjul, spännhjul och allt vad jag hittar och till sist kamremmen.
Använder min mätklocka från Arnnworx och försöker ställa spänningen enligt instruktion. Första kallsvetten kommer ... jag lyckas inte spänna remmen lika tajt som instruktionen beskriver ... tar ett äpple och funderar på om det hjälper att gråta lite. Med lite fruktos i knoppen ser jag att jag räknat fel med en faktor 10 på skalan :D !! Aha !!
Gör om och gör rätt! Äntligen, remmen känns som ett tonårsst*nd.
Alla muttrar dras åt enligt manual.
Sedan är det balansrem ... HÖLL på att glömma indikeringarna på balansaxlarna :shock: i sista sekund. Korrigerar detta. Sätt ihop och spänn rem. Klart !! ... Nej knappast ... sedan skulle det där löphjulet justeras in så att det nästan smeker balansremmen på ena sidan och sniffar på den andra. Beslutar efter ett tag att det är OK.
Monterar mina bromsok bak, utan att koppla in bromsrören. Upptäcker att det samlats mer skit under guideplåtarna så jag behöver fila på beläggen. Till slut kan de monteras ... min första mekkväll är över.
Tid: 5 timmar ... <---- :shock:

Tisdag.Monterar insug med allt vad detta innebär. Lite klister för att komplettera packningarna är ett måste. Ingen provstart, vill låta klistret cura.
Förbereder styrväxeln för montering på framvagnsbalken, byter skadad styrväxeldamask. Ett tecken på stress är att korttidsminnet är på semester ... och på semester var den. Bara 5 minuter efter att jag tagit bort styrleden för att montera ny damask försökte jag minnas hur många varv jag har snurrat av den. Öööh ... 13 måste det varit ... fortsättning följer nedan, torsdags kväll ...
Försöker komma ihåg hur de två större slangarna satt ... känner mig dum ... ger upp och går vidare på något jag tror mig förstå: Förbereder mina Nahpets GTS-ok återanvänder de tidigare guideplåtarna och bänder lite på dem för att de ska ligga parallellt med okets anliggningsyta. Använder nya sexkantsskruvar MEN ingen loctite. På med anti seize metallfripasta. Dras åt med kärlek och omtanke.
Tid: 5 timmar ... <---- :shock: :shock:

Onsdag.Första som sker är provstart! På med startmotorn på huset, på med kameran på REC och tändspolen ur. Upp till bevis! Efter 5 minuters bollande så har jag checkat av allt som jag gjort och försäkrat mig om att det är rätt gjort.
Vrider om nyckeln och ett igenkännligt ljud hörs ... låter det gå i fem sekunder. På med tändspolen och bilen går igång. IT`S ALIIIIIIIVE :twisted: . Efter att det gått ett tag, som nog inte var så länge, kanske 10 sek, efter att hög på ångor hunnit fantisera om grymma laptider och perfekta kontrollerade sladdar på ett blött Sviestad och till och med en kamikazetanke kom att våga hålla stumt 160 i blinda kurvan på Kinnekulle, kom jag på att jag inte fyllt på med kylarvätska och det var nog dags att stänga av. Annars så irriterande avgasdofter inomhus var nu doftande såsom en blomsteräng. Stoltheten kittlade i mungipan.
Steppandes av glädje grabbade jag tag i crossoverröret, susade in under bilen och började lirka in flänsade mot varandra.
Problem 1; mina ögonmått behöver en kalibrering då den inte kan skilja på en avgastätningsing liten och stor ... den som satt tidigare var av dock cirkulär. Det blev till att återanvända den tillsammans med avgaspasta a la blocket style.
Problem 2: Oavsett hur jag spände mina biceps passade inte flänsarna som de borde. Det diffade ca 5 mm som värst mellan hålbilderna. Lossade på wastegatemuttrarna med darrande händer ... jag visste ju att om det gick av grejer nu ... var det kört ... lite psykologisk stöttning av 5-56 och försiktigt började jag skruva ... :) hur bra som helst! Prisa Gud för korrekta åtdragna muttrar !! :#pray:
Började smått rikta in crossoverröret med hjälp av bultarna; 1,5 vid turbon och nästan 6 st vid grenrören vilket naturligt ledde mig in på ...
Problem 3: Med en tragisk känsla likt en oupptäckt snöboll i fejan kom jag tänka på: hur ska bultarna orienteras vid turbon ? Efter tittandes på bilder och PET kom jag fram till att jag så klart gjort fel ... gör om, gör rätt :( . Efter 45 minuter så satt allt där! :) Åtdraget med omtanke och monteringspasta in case of ... :roll:
På med värmeskyddsplåten för vätskehållaren. Dyker under bilen för att montera muttrar för denne. Glider osökt in på ...
Problem 4: Upptäcker att styrleden som ska in i styrväxelhusets splinade del sitter i kläm mellan motorkudde och den stora banjobulten !! :lol: måste bara skratta åt mig själv, men inombords pågår en misshandel av mina båda kinder Pulp Fiction style med röd gagboll. Åtgärd: leta efter den rena oljedunken, töm tråget i denna, lossa banjobult, tryck tillbaka styrleden, sedan tillbaka med banjobult.
Äntligen kan styrväxeln monteras. Slangarna bjöd på lite motstånd, men inget omöjligt.
Nog för denna dag.
Tid: 5 timmar .... :oops:

Torsdagen
Maratondagen för dagen. Startade 1300 och slutade 2400. Fråga mig inte vad jag gjorde. Antagligen någon överlevnadsmekanism som kickade in.
- Montering av fjäderben ... toe vinkeln visar sig F*Ked up.
- samtliga kyl och luftslangar i motorrummet
- Montering av nav med nya hjullager (kommer ihåg att jag tappade ett infettat lager på det smutsiga golvet ... inte ens Bushs Afghanistaninstats hade tyglat det vredesutbrottet :D ). Inget mer glapp!
- Montering feta skivor med fetare bromsok fram med adaptrar och anslutning av bromsrör samt luftning, fragment påminner mig att det tog 1 timma att lufta ordentligt med Herr Luftman. Dels beródde detta på luft i rören pga bytet ok. Men också ... och det är det värt ...
- pga byte av bromsreduceringsventil, brake bias valve. :#pray:
- Originalluftscoop med luftplåtar.
- Provstartar bilen, efter oljepåfyllning, sedan vatten och Biltemas GL30 vätska ... och upptäcker att turbotermostathuset LÄCKER ... vad säger man ... envis som en åsna angrepp jag huset utan att bort några delar, vilket kostade krampkänning och vätskeförlust. Men jag fixade det. :)
- Fyllde på servoolja och luftning samt byte av slang och anslutning till pump.

Fredag ... vila kommenderat av Chief in Command.

Lördag, D-day.
Skruvar fast kränghämmare, samt främre undre frontplast.
På med hjulen.
Ner på marken ... den står på egna ben sedan fjol! Härlig känsla.
Startar bilen och börjar sakteliga köra ut efter lite joxande fram och tillbaka. Kliver ur bilen ... AAAAARRRGGHH ... varför är de blött?! Tittar sjukt snabbt under bilen. Tänker oljetråg ... ser röd vätska så första faran avledd. Men hur ... detta ständiga servoläckage.
Visar sig att pressure linen från pump till styrväxelhus läcker vid belastning. Slutar läcka när den bara står. Ingen tid att förlora ... måste åka mot Uppsala för besiktning. Kl 1510. Kl är 1410 och det är 5 mil.

VILKEN KÄNSLA! Bilen går! Inget kylarvätskeläckage eller motorläckage. Dock verkar motorutrymmet brinna, bolmar på rejält och ett tag är jag osäker om min kissblåsa skulle räckt till att släcka en eventuell brand för jag hade hållt mig bra länge nu. Till slut slutade det i alla fall.
Bäst att kolla bromsarna slog det mig :D ... oj oj det fanns bett.
Kyltempen gick hög enligt mätaren ... några örfilar och den hamnade behagligt i mitten.
Med obalanserade däck och med en främre toe-in i stil med Jenna Jameson blev det en stökig färd till Uppsala :D .
Men det gick ...

... häller i sista klunken vatten i expansionskärlet och kör in.
Jag väljer denna gången att ha en låg profil gentemot besiktningsmannen. Följer med i tysthet ... säger ingenting.
"- Du, säger han ... du måste justera dina halvljus. Annars blir det nedslag, en tvåa."
- Ok ... säger jag. Och så gör jag min första ljusjustering sedan jag lämnade mammas mage. Puh ... lätt.
Insektionen fortsätter...
Han sätter sig med viss möda i stolen och passar på att nagga några drev när han ska köra fram och göra bromstesterna. :twisted:
I min undergivenhet skickar jag en typisk svensson blänga åt honom. Hoppas den tog, tänkte jag.
Bromstest är super!! Precis lika värden mellan fram respektive bak. Mitt alter ego ger mig en stor kram.
Nästa steg ... upp med bilen för inspektion av leder och underrede.
"- Du, det läcker här."
Is i venerna !! Kommer på servoläckaget.
"- Jo det är tryckslangen för servot, vätskan är röd eller hur? Den ... bla bla bla blaaa blaaaha". Trycket från bröstet släppte och han gick vidare.
Med ökat självförtroende påpekade jag att bromsarna var renoverade och uppdaterade och pekar stolt på framvagnen.
"- Det där hörde jag inte", sa han.
"- OK!", replikerade jag. "Det är original allt ihop men renoverat" :D ... schysst kille ändå och jag uppgraderade honom från irritationsmoment till acceptabel.
Efter detta blev det zumba på spindellederna och lite däcksparksmoment.
Förstod att detta var på väg hemåt !
"-Nu ska jag köra bilen. Ska du med?"
"-Ja det gör jag. Är du snäll och undviker gruset? Det är R-däck på så det tenderar att blästra karossen".
- "Ok."
Och så bar det iväg en tur i 20 km/h runt fastigheten med prov av tuta och spolare :) ...
Sista hindret ... avgastest ! :|
De senaste två besiktningstillfällena hade jag 3,5, dvs på dasspappret att jag klarade mig. Med 2 delar E85 och 1 del 98 så blev resultatet 0,1 !! :#pray: :#cheers: :#944burn:

"- Så där ... klart! Följer du med in så ska du få pappret". Jag var beredd att krama honom :) !
Med saliv i mungipan och vattnande ögon tog jag emot pappret med perfekta bromsvärden och avgasvärden som klassificerar sig såsom miljöpartiets poolbil stod jag nu och tittade på min Nahpets.
Smutsig utan nosplåt. Redan dammiga fälgar efter inkörda bromsar... vid 153974 km är det dags att åka ett år till! Den är min och trots en del skavanker så är jag riktigt nöjd. F-n heller, stolt är jag.
Ringer min fästmö och berättar hur det gått.
"-Grattis!", säger hon. Vi utbyter några ord. Jag planerar i tysthet redan vad jag behöver köpa, hon har redan planerat vilka helger som behövs för att förbereda husrenovering på. Jag säger inget mer utan avslutar med några kärleksrader.
Tillbaka i garaget ställs bilen på bockar igen, av med hjulen. Det ser ut att bli en smutsig säsong denna gången med. Trots knappt 8 mil ser jag tydligt spår efter bromsarna. Oken är redan dammiga.
Nu ska jag hem ... hem och köpa pressure line till servon.
Efter en hektiskt vecka har jag bestämt mig. Det blir inga kosmetiska attacker denna säsong. Nu ska jag åka!! :#944burn:

Vi ses där ute !! :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2011-04-19 22:19:49, edited 3 times in total.

Nahpets
Addict

#198 Post by Nahpets »

*

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: 951 -87 | Nahpets

#199 Post by DLS »

Grattis :)

Hoppas det går lika bra för en annan när man ska besikta i juni :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Nahpets
Addict

#200 Post by Nahpets »

DLS wrote:Grattis :)

Hoppas det går lika bra för en annan när man ska besikta i juni :)
Besktning är lite som att gå till tandläkaren :) .
Du får berätta hur det går!

Bubby
Turbo-Poster
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987

#201 Post by Bubby »

Kul att du fått i hop bilen.. vet hur det känns.. känner dessutom igen uttrycket "Det där hörde jag inte" vilket sades i samband med min besiktning när jag gick in på min nyrenoverade motor som fått ny något större turbo.. hehe.. men klarade blankt papper iallafall... detta var i höstas så nu känns det skönt att bara ställa på o åka med bilen..

//Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Nahpets
Addict

#202 Post by Nahpets »

Bubby wrote:Kul att du fått i hop bilen.. vet hur det känns.. känner dessutom igen uttrycket "Det där hörde jag inte" vilket sades i samband med min besiktning när jag gick in på min nyrenoverade motor som fått ny något större turbo.. hehe.. men klarade blankt papper iallafall... detta var i höstas så nu känns det skönt att bara ställa på o åka med bilen..

//Bubby
Hade ingen aning ok att modden med bromsarna var "fel". Skönt att besiktningskillen kunde acceptera "avvikelse".

Att de släpper igenom större turbo är inte alls bra ;) .

Mvh
Stephan

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#203 Post by patand »

Grattis! :D

Måste vara jobbigt med nya bilar som måste besiktas VARJE år... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#204 Post by Erol »

Nahpets wrote:Hade ingen aning ok att modden med bromsarna var "fel". Skönt att besiktningskillen kunde acceptera "avvikelse".
Det har diskuterats rätt mycket om detta på Saabforumet då
en av medlemmarna fick föreläggande om registreringsbesiktning
efter att en nitisk besiktningman slagit ner på hans 4-kolvs ok.

Följande text är hämtad från Saabforumet och informationen
kommer från en anställd på SBP.

Det är mycket att läsa, men det är också värt mödan!

När det gäller bromsarna är det helt orimligt att alla delar av bromsutrustningen som vid något tillfälle kan monteras på bilen skall vara provad och godkänd av biltillverkaren, och så är heller inte bestämmelserna utformade. Eftermarknadsdelar är fullt tillåtna så länge deras egenskaper minst överensstämmer med de delar som från början monterades av biltillverkaren, och det är tillverkaren av eftermarknadsdelarna som har ansvaret för att de fungerar som avsett. Det är bara att jämföra med en av de absolut viktigaste delarna i ett bromssystem, däcken! Däck är en av de komponenter som har enskild störst inverkan på bromssträckan.

Låt oss fullfölja tanken och argumentationen som förts fram tidigare, alltså att man inte får ändra någonting från specifikationen när bilen byggdes. Vår bil utrustades med Continental Sport Contact när den tillverkades. Om jag utrustar bilen med Continental Sport Contact 3 nu till sommaren så överensstämmer bilen inte med den utrustningsspecifikation som Saab ställde upp när bilen tillverkades, därför att däcken är av en annan modell med andra egenskaper. Bara det faktum att den nyare däckmodellen ger bättre bromsegenskaper (t.ex. kortare bromssträcka) gör att Saabs ursprungsuppgifter om bromsegenskaperna inte längre gäller, förutsättningarna är nu helt annorlunda. Vi går ett steg längre och byter bromsbeläggen från Saab original (tillverkade av Mintex/ATE/Brembo?) till Ferodo DS2500, och flyttar därigenom egenskaperna ytterligare bort från de som gällde när bilen var nytillverkad. Det går att dra detta väldigt mycket längre, och vi behöver inte gå så långt för att helt plötsligt hamna på 4-kolvsok och 345 mm skivor från Brembo. Är det olagligt? Har vi helt plötsligt brutit mot helbilsgodkännandet, och i så fall när skedde det? Om så vore, rimligtvis så fort däcken byttes mot en ny modell. Saabs tillverkaransvar upphörde så fort garantierna gick ut, ansvaret för eftermarknadsdelar ligger på tillverkaren av delarna. Därav krav på E-godkännande etc. EU:s lagstiftning jämställer sådana delar med originaldelar så länge de är E-märkta och uppfyller biltillverkarens minimikrav, oavsett om det är 1-kolvsbromsok märkta Saab eller 4-kolvsbromsok märkta Brembo

Däck, fälgar, bromsbelägg, skivor och ok får bytas och man får ändra storlek och utseende på dessa detaljer. Helbilsgodkännandet tillåter det så länge de nya delarna inte försämrar funktionen/prestandan. Principen är densamma oavsett om det är bromsskivor/ok eller däck. Det är fullt tillåtet att montera däck i dimensionen 235/45-17 på en 9-5 som hade 215/55-16 från fabriken, så länge Saabs grundspecifikationer uppfylls (rullomkrets, belastningsindex, hastighetsindex m.m.). Detta fastän bilens väg- och bromsegenskaper förändras till det bättre, samma princip gäller bromsarna. Det finns besiktningsmän som vägrat godkänna bilar med större däck/fälgdimension än original, men de har så fel så det skvätter om det! Samma sak gäller bromsarna. Besiktningsmannen ska enbart bry sig om det som står i reg.beviset (bromstyp: skivor) och att bromsvärdena är som de ska. Om det sedan står Brembo/Porsche/Ferrari eller Saab på oken, om de är trist gråbrunt smutsiga eller lackade klarröda och blänker som en nyvaxad Rolls-Royce har han/hon inte med att göra! Bromsarna är godkända! Att Saab inte tar något ansvar för bromsarna i det läget är inget bekymmer, det är bromsdelsfabrikanten som ansvarar för delarnas funktion enligt EU:s regelverk. Ring Saab och fråga om det krävs reg.besiktning när man monterat Hirsch-bromsar (inget trim, bara bromsar). Om Saab följer EU:s regelverk ska de svara nej, regelmässigt spelar Saabs samarbete med Hirsch ingen roll. Att Hirschs bromsar är officiellt godkända av Saab kan enbart spela roll i garantiärenden så länge nybilsgarantin gäller, eller vid funktionsfel på Hirschbromsarna inom reservdelsgarantitiden.

Långt och tradigt inlägg, jag vet. Men det principiella i argumentationen är viktigt, och något som alla här borde vara intresserade av.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Nahpets
Addict

#205 Post by Nahpets »

Intressant.
Tack för infon!

Mvh
Stephan

Bathory
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984

#206 Post by Bathory »

Grattis :D
Alltid lika kul läsning.
Tur att du också har en förstående fru/sambo :D

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Nahpets
Addict

#207 Post by Nahpets »

Hej ...

min första PCS dag verkar vara långt borta.
Efter att äntligen ha blivit av med servooljeläckaget tack vare ny pressure line, så har jag börjat förstå vart mitt kylarvatten tagit vägen under dessa två år. Och under de senaste dagarna så är det påtagligare.
Verkar som att kylarn är läck i närheten av pluggen. Drog åt samtliga klämmor Segalstil på en GDS hall, men det fortsatte läcka... :(

Mina kylfläktar har också börjat bete sig lustigt, så det lutar åt att byta termoswitchen också ...

Annars så har jag ju installerat en bling detalj i motorutrymmet som gett mig minst 50 hk till.
Hjulinställning gjordes på Skanstulls däck.
Tydligen gick det inte att få mer camber än runt 3 grader trots Sandéns topplagringar.
Det blev 3 fram, och 2,5 bak i camber.

Så smolk i bägaren finns där ...
Last edited by Nahpets on 2011-04-29 08:35:23, edited 1 time in total.

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#208 Post by DLS »

Tråkigt att höra om läckaget, får hoppas på att det bara är nån av slangarna som behöver dras åt eller urtappningspluggen som är dålig.
Men annars så brukar våra kylare läcka i gavlarna då dom är i plast o tätas med en packning emot kylaren.
det kan funka att klämma ihop klämmorna som håller gavlarna lite det gjorde det i mitt fall (finns lite bilder i min tråd har jag för mig) men den är inte säkert, enligt sanden så är det rätt vanligt o han rekommendera en ny kylare då framför en beg som man inte kunde garantera att den skulle hålla tätt heller.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Nahpets
Addict

#209 Post by Nahpets »

Ja det suger när det var torrt till slut ... trodde jag.

Det verkar vara gaveln som är läck.
Hur "klämde" du gavlarna ?

gurra
Sponsor

#210 Post by gurra »

Kläm ihop klämmorna som håller plastgavlarna med en tång. Har du tur så räcker det.
Skumt att du inte får till mer camber. Justerade de verkligen både upp och nere??
Jag har kört typ -4,5 camber fram med Bilstein-ben och Lindseys camberplattor. Har för mig att Lindseys plattor möjliggör lite mer camber än Sandénplattorna men så stor skillnad bör det inte vara.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply