Högt CO-värde, varför? (löst)
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Högt CO-värde, varför? (löst)
Tjena!
Jag besiktiga bilen idag och fick nedslag på för högt CO-värde (koldioxid).
Värdet var 7.5 och högst godkända är 3.5
Om jag förstod besiktningsmannen rätt så var det endast på tomgång som värdet var för högt.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Vill helst slippa lämna in den, utan vill fixa problemet själv.
Tack på förhand /Tommy
Jag besiktiga bilen idag och fick nedslag på för högt CO-värde (koldioxid).
Värdet var 7.5 och högst godkända är 3.5
Om jag förstod besiktningsmannen rätt så var det endast på tomgång som värdet var för högt.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Vill helst slippa lämna in den, utan vill fixa problemet själv.
Tack på förhand /Tommy
Last edited by posse944 on 2011-05-10 14:28:36, edited 1 time in total.
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Den får för mycket bränsle. Eftersom det bara är på tomgång är troliga orsaker:
#1 Luftmassemätaren, har du kört med öppet luftfilter brukar vissa typer gå sönder lätt. Vet dock inte vilken typ som sitter i din bil.
#2 Hemsnickrat bränslechip med felaktig mappning på tomgång.
#3 Slitna delar i tändsystemet.
Du har nog inte fel på en tempgivare för då skulle den gå fett över hela registret.
Den drar nog inte tjuvluft för då skulle den gå magert på tomgång men böttre på högre varv.
Du har nog inte fel på bränsletrycksregulatorn för då skulle den gå fett över hela registret.
EDIT: Har du katalytisk avgasrening för i så fall kan det vara fel på lamdasensorn eller en läcka i avgassystemet.
#1 Luftmassemätaren, har du kört med öppet luftfilter brukar vissa typer gå sönder lätt. Vet dock inte vilken typ som sitter i din bil.
#2 Hemsnickrat bränslechip med felaktig mappning på tomgång.
#3 Slitna delar i tändsystemet.
Du har nog inte fel på en tempgivare för då skulle den gå fett över hela registret.
Den drar nog inte tjuvluft för då skulle den gå magert på tomgång men böttre på högre varv.
Du har nog inte fel på bränsletrycksregulatorn för då skulle den gå fett över hela registret.
EDIT: Har du katalytisk avgasrening för i så fall kan det vara fel på lamdasensorn eller en läcka i avgassystemet.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Högt CO beror normalt på att motorn får lite mycket bränsle.
Jag gissar att det handlar om din 944-88? Följdfrågan blir då om en 944-88 har kat och lambdasond eller om det kom först med lagkravet -89? Är det en bil med kat så skulle jag föra upp lambdasonden på listan över huvudmisstänkta.
//Magnus
Tillägg, jag är visst tvåa på bollen här...
Jag gissar att det handlar om din 944-88? Följdfrågan blir då om en 944-88 har kat och lambdasond eller om det kom först med lagkravet -89? Är det en bil med kat så skulle jag föra upp lambdasonden på listan över huvudmisstänkta.
//Magnus
Tillägg, jag är visst tvåa på bollen här...
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Ett tillägg förresten,
Bilprovningen kollar bara avgasvärdena på tomgång på bilar före -89 så där är nog därför du fick beskedet om att den bara hade högt CO på tomgång. (på bilar från -89 kollar man också att reningen funkar när man varvar cirka 2500rpm i friläge)
//Magnus
Bilprovningen kollar bara avgasvärdena på tomgång på bilar före -89 så där är nog därför du fick beskedet om att den bara hade högt CO på tomgång. (på bilar från -89 kollar man också att reningen funkar när man varvar cirka 2500rpm i friläge)
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Tack för lite förslag på orsaker!
Det är en 944 2.5L -88 med katalysator, jag har nyligen bytt chip och monterat öppet luftfilter.
Ska börja med att testa sätta i originalchip, frågan är bara hur jag ska veta om problemet är löst innan jag åker till ombesiktningen. Har ju ingen CO mätare i bakfickan liksom
Kan tillägga att han testade även värdet när han varvade lite trots att det är en pre 89.
Så vad tror ni är en kvalificerad gissning?
Det är en 944 2.5L -88 med katalysator, jag har nyligen bytt chip och monterat öppet luftfilter.
Ska börja med att testa sätta i originalchip, frågan är bara hur jag ska veta om problemet är löst innan jag åker till ombesiktningen. Har ju ingen CO mätare i bakfickan liksom

Kan tillägga att han testade även värdet när han varvade lite trots att det är en pre 89.
Så vad tror ni är en kvalificerad gissning?

Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Jag har en om du kommer förbi...posse944 wrote: Ska börja med att testa sätta i originalchip, frågan är bara hur jag ska veta om problemet är löst innan jag åker till ombesiktningen. Har ju ingen CO mätare i bakfickan liksom![]()

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Jasså
Det var behändigt!
Du bor i Örebro ser jag, känns lite långt för att kolla CO halten men hittar jag inget närmre så kanske det

Du bor i Örebro ser jag, känns lite långt för att kolla CO halten men hittar jag inget närmre så kanske det

Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Kanske är här ute på vischan men det brukar man väl kunna få låna på verkstad / bilprovningen i utbyte mot en påse bullar? 

- Marcus
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Kul att vi hjälper varandra.
: )
: )
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Då han har gränsvärdet 3,5 så innebär
det att de kontrollerar värdena som en
bil utan kataltsator.
/ Erol
Sent from my X10i using Tapatalk
det att de kontrollerar värdena som en
bil utan kataltsator.
/ Erol
Sent from my X10i using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Det har du rätt i Erol, krav på katalysator kom 89. Så kan ta bort den om jag känner för det 

Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Enligt obekräftade rykten så nej, den måste sitta där men kontrolleras inte vid besiktning. Tar du bort den så har du ändrat i avgasreningen och det får man inte göra.posse944 wrote:Så kan ta bort den om jag känner för det
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
hehe, jo jag har också hört det. Men jag mena att jag skulle rensa den i så fall, det syns ju inte 
Skulle kanske ha skrivit det
/Tommy

Skulle kanske ha skrivit det

/Tommy
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Jag skulle börja med att kolla lambdasonden. En enkel spänningsmätning på den inkopplad och med bilen igång lär säga lite om dess form, med CO på 7,5 bör lambdavärdet vara helt under isen och spänningen från en frisk sond 0,6-0,9V.
Skulle det sedan sitta ett chip i som inte har lambdareglering med i kalkylen så kan det ju blir knas även med en frisk sond.
//Magnus
Skulle det sedan sitta ett chip i som inte har lambdareglering med i kalkylen så kan det ju blir knas även med en frisk sond.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Högt CO-värde, varför?
Hej Magnus!944_Driver wrote:Jag skulle börja med att kolla lambdasonden. En enkel spänningsmätning på den inkopplad och med bilen igång lär säga lite om dess form, med CO på 7,5 bör lambdavärdet vara helt under isen och spänningen från en frisk sond 0,6-0,9V.
Skulle det sedan sitta ett chip i som inte har lambdareglering med i kalkylen så kan det ju blir knas även med en frisk sond.
//Magnus
Du är mer aktiv nu än tidigare! Har du börjat snegla lite på bilarna igen??

Mvh
Stephan
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]