951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Overdriver
NA-Poster
Bilmodell: 944 Turbo S

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#151 Post by Overdriver »

Hej!

Det är jag som ska med och köra på Kinnekulle på onsdag, blir ju riktigt trevligt med två vita 944'or :D

Måste säga att du har en riktigt trevlig bil (inte bara avseende färgen..), det är desstom mycket underhållande att läsa din tråd!

Vi syns på onsdag

/Andreas

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#152 Post by Nahpets »

Hallå där!

Kul att du hör av dig :) .
jag har åkt på feber och tjafs, men hoppas jag är bra tills körningen.

Hoppas vi ses!

Mvh
Stephan

dash81
S-Poster
Bilmodell: 944S - 87

#153 Post by dash81 »

Riktigt rolig och givande tråd du har! Är själv nybliven 944 ägare som tidigare inte mekat nåt med bilar men ämnar ändra på det..Ska bara hitta ett garage först!

Har du några bra tips på inspirerande vägar runt Sthlmsområdet och norrort då speciellt?

//D
Dash 944S

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#154 Post by patand »

dash81 wrote:Har du några bra tips på inspirerande vägar runt Sthlmsområdet och norrort då speciellt?
Runt Stockholmsområdet:

Sviestad
Gelleråsen
Kinnekulle
Gotland Ring

Norrort:

Mittsverigebanan

:mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

dash81
S-Poster
Bilmodell: 944S - 87

#155 Post by dash81 »

patand wrote:
dash81 wrote:Har du några bra tips på inspirerande vägar runt Sthlmsområdet och norrort då speciellt?
Runt Stockholmsområdet:

Sviestad
Gelleråsen
Kinnekulle
Gotland Ring

Norrort:

Mittsverigebanan

:mrgreen:
Väldigt bra förslag Patand och dessa kommer att besökas under diverse banträffar 2011,Sviesta har jag varit på, dock kört med annat fordon! Söker mer sköna vägar att köra mellan dessa träffar...Tänker absolut inte "rejsa" då det är allmänväg och dårar finns det tillräckligt mycket av utan nåt som är avslappnade och kurvigt! Tex gamla Vaxholmsvägen gillar jag inte då varje kurva är dold och man utgör en stor risk för sina medtrafikanter/sig själv..
Dash 944S

Nahpets
Addict

#156 Post by Nahpets »

Hallåj :)
Tack för visad uppskattning!
Det har varit lugnt i tråden eftersom inte så mycket har skett. Men hoppas på att kunna byta bromsar och installera A/F mätare i vinter.
Samt om stake finns lacka om sidan.
Sedan ska jag hämta Gemballa läpp ... mumma :D

Angående bra vägar ... jag förstår patands svar. Och jag håller med.
Tyvärr så kör jag mestadels bana med bilen så jag har inga alternativ på kuperade landsvägar där bilen kan jobba.
Däremot så finns det många småvägar med god sikt med sköna kurvor, fast detta ligger norr om Uppsala och dit åker man inte om man inte råkar vara vilse.

Annars så är det bara börja meka. Farligt vanebildande och kan komma att kosta mer än vad man tror ... :)

Peder
S2-Poster

#157 Post by Peder »

Nahpets wrote:Hallåj :)
Tack för visad uppskattning!
Det har varit lugnt i tråden eftersom inte så mycket har skett. Men hoppas på att kunna byta bromsar och installera A/F mätare i vinter.
Samt om stake finns lacka om sidan.
Sedan ska jag hämta Gemballa läpp ... mumma :D

Angående bra vägar ... jag förstår patands svar. Och jag håller med.
Tyvärr så kör jag mestadels bana med bilen så jag har inga alternativ på kuperade landsvägar där bilen kan jobba.
Däremot så finns det många småvägar med god sikt med sköna kurvor, fast detta ligger norr om Uppsala och dit åker man inte om man inte råkar vara vilse.

Annars så är det bara börja meka. Farligt vanebildande och kan komma att kosta mer än vad man tror ... :)

Kanske dags att byta till svansmotor min gamle vapendragare ? :wink:
(för att inte någon ska ta illa vid sig så är det alltså ett skämt)
Toksaknade dig på Gotland Ring senast......
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Nahpets
Addict

#158 Post by Nahpets »

Hej Peder!

Kunde inte följa med. Blev så trångt med scheman.
Hoppas du hade kul! :)

Kommer du på LIDS partaj?
Du kan få en kram av mig då!

Peder
S2-Poster

#159 Post by Peder »

Nahpets wrote:Hej Peder!

Kunde inte följa med. Blev så trångt med scheman.
Hoppas du hade kul! :)

Kommer du på LIDS partaj?
Du kan få en kram av mig då!

Japp! Fått barnvakt och både jag & Anita dyker upp.
Vad har du nu för vinterplaner med bilen eller ska vi ta det när vi ses?
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Nahpets
Addict

#160 Post by Nahpets »

Hej! :)

Efter en tid av tankar på andra håll så har min Porsche fått lite omtanke och kärlek de sista dagarna innan 2011 inträder. Med V50ns trygga diesel tog jag mig till platsen från Längesen.
Första tanken innan jag går in är om den är kvar ... skulle jag bli ledsen, eller skulle jag bli lättad eller ... ? Behöver inte tänka så mycket mer, då jag öppnar dörren står den där. Eller förresten, det är en hon. Det blev en "hon" efter att min fästmö kallade henne för älskarinnan :lol: .

Den har blivit dammig och ser ledsen ut helt klart, men jag tyckte den sken upp lite när jag stod och beskådade den. Stackare, ingen som bryr sig om dig förutom någon jävel som rört huven med ett finger...
När jag tittar på den vita så funderar jag på varför jag äger en Porsche 951a ... ? Du är en sucker, kommer jag fram till. För det är faktiskt så, hon är mer än 20 år gammal och behöver vård varje säsong. Alltid är det något att göra. Någon slags bitterljuv melodi spelas.

Det jag ska ta tag i nu är da basics:
- se över kam- och balansrem (kontrollera skick och spänning) och rullar
- leta efter läckage (luft, vätska)
- förbättra bromskylningen.
Senare blir det till att fylla vätskor och byta filter.

Detta är egentligen det enda som behövs för att kunna vara med i gemet när det startar till våren. MEN det är ju ingen bruksis trots att hon ser lite ut som en sådan. O nej! Jag vill göra mer ... jag vill
- skaffa rullbåge, lackad i vitt
- rostlaga och lacka sidan efter blästringen av sidan samt omlackering front. Och varför inte huven när jag ändå håller på.
- tajta till det lilla glappet i växelspaken. Det är relativt litet, men det går ju.
- byta till fetare bromsar samt bromsbiasventilen.
- bygga och montera brandsläckarhållare.
- skaffa skalstolar, EVO typ samt glidskenor (idag rörramsstol samt fast montering)
- montera gemballaläpp.
- blästra och måla om fälgarna (vilken kulör??). Passar på att säga till Henka att jag är ledsen att jag inte gick vidare med AEZ fälgarna :(, blev nerprioriterat pga värmepump från IVT.
- installera A/F mätare samt.
- spejsra ut fälgarna 1 cm.
- ta bort glappet i ratten, ngn millimeter som är otroligt irriterande.
- skaffa häftigare vinge, kallas den RS vingen? Den med justerbara delen.
- justera utblåset lite högre (dvs närmare) karossen.
- kanske, kanske fixa stereo. Det är faktiskt för tääääskigt att köra med iPod.
Ja visst, skicka hit 50 vita lakan så är jag klar ... :?
Ibland kan drömmarna vara härligare än förverkligandet ... jag hoppas på det i alla fall.

Nåja ... let´s go! Rev bort slangar och rör och täckkåpan till remmarna.
- Tömde kylaren.
- Turboskovlarna ser ok ut. Kompressor hjulet känns tajt både axiellt och radiellt. De yttre partierna på dessa är mörkare till färgen, men inga mekaniska synliga defekter. Synpunkter någon?
- Det läcker sablars servovätska ... denna gången inte från behållaren. Utan verkar vara kring pumpen. Jag har den äldre anslutningen så jag ska prova med den nyare samt köpa en "riktig" formad servoslang ... trots allt (DUMSNÅL!!!).
- Lite här och där verkar det finnas tecken på kylvätskeläckage och på ett ställe droppare det! Verkar som att packningen mellan slang och turbotermostathuset är paj. Under tråget finns tydliga spår, men ser inte var det skulle kunna komma ifrån.
- Annars så ser det bra ut. Mitt byte av vevaxel samt balansaxelpackningarna håller tätt :twisted: . Annars verkar det fukta kring packningen till oljetråget.
- Jag har ju köpt mina 928GTS bromsok på eBay och nu brottats jag lite över valet mellan att pensla på värmebeständig färg eller pulverlacka dem. Jag köpte Foliatecs färg. Den är stenhård men färgbeständigheten efter ett antal varma Nahpetsvarv gjorde att det klara, vackra röda blev matt. Så det blir pulverlackering nog ändå denna gång.
- När jag demonterade mina bromsok och skivor i dagarna är de inre beläggen mer slitna än de yttre! Är detta normalt? Lustigt :? .
Mina främre Sebroskivor har varit monterade sedan 2009 Juli och fått smaka några bankörningar, men det finns minst lika många kvar i dem. Det finns små, små sprickbildningar mitt i godset på den yttre delen av skivan, men inte på den inre. Fattar inte ... bromverkan har tydligen legat hårdare på den inre delen på belägg/ok, men inga sprickbildningar. Beats me! :#944burn:
Hur som helst, donnan ska ha nyrenoverade bromsok innan säsongen startat är det tänkt.
- Jag byggde "tillfälliga" bromskylningskomponenter. Hrmm, jag bestämde mig ganska nyligen att de är tillfälliga :D . Så nu ska det till bättre grejer.
Var lite orolig att nya hjullager behövdes (pga lite glapp) och krävdes ifall bromsskölden skulle av, men det verkar inte så! Super, sparar en liten slant trots allt :).
Nu är bromsköldarna puts väck! Senare ska det klippas och svetsas (me rookie :twisted: ) egna hållare till kylslangen.

Gott Nytt År!
:#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nahpets
Addict

#161 Post by Nahpets »

Var i garaget idag och kramades med Porschen. Det började bra men höll på sluta med Chuck Norris round kick ... :)

Tog bort kam- och balansrem för att ta en titt på dessa samt känna på rullarna. Allt såg bra ut och kändes bra så de kommer åka tillbaka.
Vattenpumpens hjul kändes bra den med.

Vad som börjar bli lite oroande är resterna från glykolen som torkat fina spår på oljetråget. Eftersom jag inte kan se någon större slangläcka som kan ha orsakat dessa rinningar, så kan det vara så att packningen på vattenpumpen är boven. :#cheers:
Hastigt och lustigt fann jag mig själv brottas med vevaxelbulten, för att kunna ta bort dreven för att i sin tur ta bort plastkåpan som täcker pumpen! Arghh ... en M16 med ståfräs lätt sagt.
Efter lite brottande fick jag i alla fall loss den tack vare svänghjulslås ;) och bra muskelkondition. När jag började få tunnelseende och höra änglarna sjunga knek det till.
Tyvärr hittade jag inte min avdragare till vevdreven, så det blev till att åka hem och hitta den eller köpa nytt. :x

Börjar förbereda mig på oljetrågsbytet och jag kan ju lätta säga att det är roligare att läsa hur jag ska gå till väga än att faktiskt göra det.
Tog med mig 120x45 mm reglar som jag ska snickra ihop till ett provisorisk motorhållare. Inspiration och tips fås här: forum/viewtopic.php?f=3&t=23787" onclick="window.open(this.href);return false; för andra hemmaentusiaster!
Det jag bävar mest för är demonteringen av avgassystemet ... det finns ett antal bultar ondskefullt placerade i närheten av turbon som ser lätt rostiga ut. :#pray:

Imorgon ska jag tillbaka och fortsätta arbetet ... :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#162 Post by firefish »

Kul jobb :D

Angående rostiga bultar och avgassystem så brukar de ju kunna rosta ihop på ett sätt som anspelar på svart magi, särskilt kring lite extra varma områden som exempelvis turbinsidan på en turbo... Jag har testat en spray som kyler och smörjer samtidigt, CRC Rost Flash, och den är riktigt jäkla bra - rekommenderas :!:

Bon chance!
Magnus W
www.bike.se

Nahpets
Addict

#163 Post by Nahpets »

Merci! :)

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#164 Post by Dea »

+1 på CRC Rost Flash
Man ska inte snåla utan spreja ett tag så att den hinner kyla ordentligt.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#165 Post by patand »

Dea wrote:+1 på CRC Rost Flash
Man ska inte snåla utan spreja ett tag så att den hinner kyla ordentligt.
+1 till här!

Den enda rostlösare jag använder nuförtiden! :) Glöm 5-56 eller wd40 som rostlösare, det är bra universaloljor men inte riktiga rostlösare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply