Hej!
Efter en tid av tankar på andra håll så har min Porsche fått lite omtanke och kärlek de sista dagarna innan 2011 inträder. Med V50ns trygga diesel tog jag mig till platsen från Längesen.
Första tanken innan jag går in är om den är kvar ... skulle jag bli ledsen, eller skulle jag bli lättad eller ... ? Behöver inte tänka så mycket mer, då jag öppnar dörren står den där. Eller förresten, det är en hon. Det blev en "hon" efter att min fästmö kallade henne för älskarinnan

.
Den har blivit dammig och ser ledsen ut helt klart, men jag tyckte den sken upp lite när jag stod och beskådade den. Stackare, ingen som bryr sig om dig förutom någon jävel som rört huven med ett finger...
När jag tittar på den vita så funderar jag på varför jag äger en Porsche 951a ... ? Du är en sucker, kommer jag fram till. För det är faktiskt så, hon är mer än 20 år gammal och behöver vård varje säsong. Alltid är det något att göra. Någon slags bitterljuv melodi spelas.
Det jag ska ta tag i nu är da basics:
- se över kam- och balansrem (kontrollera skick och spänning) och rullar
- leta efter läckage (luft, vätska)
- förbättra bromskylningen.
Senare blir det till att fylla vätskor och byta filter.
Detta är egentligen det enda som behövs för att kunna vara med i gemet när det startar till våren. MEN det är ju ingen bruksis trots att hon ser lite ut som en sådan. O nej! Jag vill göra mer ... jag vill
- skaffa rullbåge, lackad i vitt
- rostlaga och lacka sidan efter blästringen av sidan samt omlackering front. Och varför inte huven när jag ändå håller på.
- tajta till det lilla glappet i växelspaken. Det är relativt litet, men det går ju.
- byta till fetare bromsar samt bromsbiasventilen.
- bygga och montera brandsläckarhållare.
- skaffa skalstolar, EVO typ samt glidskenor (idag rörramsstol samt fast montering)
- montera gemballaläpp.
- blästra och måla om fälgarna (vilken kulör??). Passar på att säga till Henka att jag är ledsen att jag inte gick vidare med AEZ fälgarna

, blev nerprioriterat pga värmepump från IVT.
- installera A/F mätare samt.
- spejsra ut fälgarna 1 cm.
- ta bort glappet i ratten, ngn millimeter som är otroligt irriterande.
- skaffa häftigare vinge, kallas den RS vingen? Den med justerbara delen.
- justera utblåset lite högre (dvs närmare) karossen.
- kanske, kanske fixa stereo. Det är faktiskt för tääääskigt att köra med iPod.
Ja visst, skicka hit 50 vita lakan så är jag klar ...
Ibland kan drömmarna vara härligare än förverkligandet ... jag hoppas på det i alla fall.
Nåja ... let´s go! Rev bort slangar och rör och täckkåpan till remmarna.
- Tömde kylaren.
- Turboskovlarna ser ok ut. Kompressor hjulet känns tajt både axiellt och radiellt. De yttre partierna på dessa är mörkare till färgen, men inga mekaniska synliga defekter. Synpunkter någon?
- Det läcker sablars servovätska ... denna gången inte från behållaren. Utan verkar vara kring pumpen. Jag har den äldre anslutningen så jag ska prova med den nyare samt köpa en "riktig" formad servoslang ... trots allt (DUMSNÅL!!!).
- Lite här och där verkar det finnas tecken på kylvätskeläckage och på ett ställe droppare det! Verkar som att packningen mellan slang och turbotermostathuset är paj. Under tråget finns tydliga spår, men ser inte var det skulle kunna komma ifrån.
- Annars så ser det bra ut. Mitt byte av vevaxel samt balansaxelpackningarna håller tätt

. Annars verkar det fukta kring packningen till oljetråget.
- Jag har ju köpt mina 928GTS bromsok på eBay och nu brottats jag lite över valet mellan att pensla på värmebeständig färg eller pulverlacka dem. Jag köpte Foliatecs färg. Den är stenhård men färgbeständigheten efter ett antal varma Nahpetsvarv gjorde att det klara, vackra röda blev matt. Så det blir pulverlackering nog ändå denna gång.
- När jag demonterade mina bromsok och skivor i dagarna är de inre beläggen mer slitna än de yttre! Är detta normalt? Lustigt

.
Mina främre Sebroskivor har varit monterade sedan 2009 Juli och fått smaka några bankörningar, men det finns minst lika många kvar i dem. Det finns små, små sprickbildningar mitt i godset på den yttre delen av skivan, men inte på den inre. Fattar inte ... bromverkan har tydligen legat hårdare på den inre delen på belägg/ok, men inga sprickbildningar. Beats me!
Hur som helst, donnan ska ha nyrenoverade bromsok innan säsongen startat är det tänkt.
- Jag byggde "tillfälliga" bromskylningskomponenter.
Hrmm, jag bestämde mig ganska nyligen att de är tillfälliga 
. Så nu ska det till bättre grejer.
Var lite orolig att nya hjullager behövdes (pga lite glapp) och krävdes ifall bromsskölden skulle av, men det verkar inte så! Super, sparar en liten slant trots allt

.
Nu är bromsköldarna puts väck! Senare ska det klippas och svetsas (me rookie

) egna hållare till kylslangen.
Gott Nytt År!

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.