Provisoriskt motorstativ ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Provisoriskt motorstativ ?

#1 Post by Nahpets »

Hej,

jag tänkte lossa på framvagnsbalken, vilken ju motorn ligger på via motorkuddarna.
Mitt oljetråg ska bytas.

I min enklaste fantasi hade jag hoppats på att kunna lägga en fetare träregel tvärs över motorrummet och sedan nyttja en kedja/wire eller motsvarande för att bära upp motorn.

1. Är detta vettigt? :?
2. Jag ser att det finns två öglor på våra motorer; en vid bakre delen av motorn på kamaxeluskåpan och en främre direkt bakom luftfilterboxen.

Jag hade tänkt att fästa en kedja/wire eller motsvarande i den främre via träregel/balk/stålprofil.

Är jag helt ute och cyklar eller funkar det?? :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#2 Post by patand »

1. Ja

Jag hade valt ett grövre spännband för att hålla upp motorn hängandes i träregeln. Även ett mindre spännband klarar ju 500kg dragkraft så kedja/vajer låter onödigt krångligt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#3 Post by Pär Hylander »

Jo, den pricipen bör ju vara gångbar.

Svårigheten lär ju dock vara att spänna den där kedjan så att motorn inte följer med ned många centimeter när du lossar framvagnsbalken. En variant är att använda ett kraftigare spännband (typ lastbilsspännband) som spänns upp rejält innan framvagnsbalken lossas.

Alla möjliga disclaimers om riskerna med detta borde man kanske skriva oxo...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#4 Post by Pär Hylander »

patand wrote:1. Ja

Jag hade valt ett grövre spännband för att hålla upp motorn hängandes i träregeln. Även ett mindre spännband klarar ju 500kg dragkraft så kedja/vajer låter onödigt krångligt. :)
Du var snabbare ja...

Kapacieteten minskar med vinklen på banden, ett band som är klassat för 500 kg hade jag absolut inte använt det det sättet. Snarare ett för 2,5 ton eller så, men det är väl det du menar med grövre.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#5 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Du var snabbare ja...

Kapacieteten minskar med vinklen på banden, ett band som är klassat för 500 kg hade jag absolut inte använt det det sättet. Snarare ett för 2,5 ton eller så, men det är väl det du menar med grövre.
Jag är helt säker på att ett band för 500kg håller och blir över för att lyfta en motor som väger 150kg även om kapaciten på bandet minskas en del pga vinkeln. Vilkeln behöver ju inte bli märklig heller iom att motorn har en ögla som man kan fästa bandets krok i och runt balken kan man nog också få det att ligga bra så att man i princip får bandet rakt, jag tror därför man kommer vara ganska nära att ha 500kg kapacitet kvar.

Men eftersom jag har själv har flera spännband som klarar 2 ton (eller om det är 2,5 ton) så hade jag givetvis valt att använda ett sådant istället och de har också bättre kvalitet på spännannordningen vilket underlättar handhavandet så ja det var ett sådant jag menade med grövre och det är ett sådant jag helst rekommenderar att man använder. Better safe than sorry som man säger på utrikiska. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#6 Post by Nahpets »

Tack för svaren.
:)
Fäster jag bandet via främre öglan?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#7 Post by firefish »

Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#8 Post by patand »

firefish wrote:Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
Original lyftöglor borde iof vara monterade så att motorn inte vrider sig när man lyfter. Annars har ju fabriken valt fel placering av öglorna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#9 Post by patand »

Nahpets wrote:Fäster jag bandet via främre öglan?
En krok från bandet i öglan borde funka bra tycker jag. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#10 Post by gurra »

patand wrote:
firefish wrote:Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
Original lyftöglor borde iof vara monterade så att motorn inte vrider sig när man lyfter. Annars har ju fabriken valt fel placering av öglorna. :)

Det beror helt och hållet på var mellan öglorna du lyfter ;)
I praktiken blir det näst intill omöjligt att motorn inte vrider sig på något vis när man lossar den.
Men nu ska den bara lossas från motorfästena och då gör det inget om den vrider sig 1 cm eller inte. Eftersom den fortfarande sitter fast i transaxeln kommer den hållas på hyfsat rätt plats.
Två spännband lät som en bra idé.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#11 Post by patand »

gurra wrote:Det beror helt och hållet på var mellan öglorna du lyfter ;)
Jasså det är två öglor... ja då är det ju en annan sak i så fall... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#12 Post by Nahpets »

gurra wrote:
patand wrote: Original lyftöglor borde iof vara monterade så att motorn inte vrider sig när man lyfter. Annars har ju fabriken valt fel placering av öglorna. :)

Det beror helt och hållet på var mellan öglorna du lyfter ;)
I praktiken blir det näst intill omöjligt att motorn inte vrider sig på något vis när man lossar den.
Men nu ska den bara lossas från motorfästena och då gör det inget om den vrider sig 1 cm eller inte. Eftersom den fortfarande sitter fast i transaxeln kommer den hållas på hyfsat rätt plats.
Två spännband lät som en bra idé.
Jag tänkte också på detta med vridning, och hoppades på att transaxeln tar hand om detta.
Eftersom oljetråget ska av ska även insuget bort enligt Clarks Garage...

Jag tänkte använda en träregel och på denna kan jag skruva fastklossar på vardera sida som stabiliserar /hindrar motorn att vrida sig för säkerhets skull.

Eller så svetsar jag ihop något lämpligt :)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#13 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Du var snabbare ja...

Kapacieteten minskar med vinklen på banden, ett band som är klassat för 500 kg hade jag absolut inte använt det det sättet. Snarare ett för 2,5 ton eller så, men det är väl det du menar med grövre.
Jag är helt säker på att ett band för 500kg håller och blir över för att lyfta en motor som väger 150kg även om kapaciten på bandet minskas en del pga vinkeln. Vilkeln behöver ju inte bli märklig heller iom att motorn har en ögla som man kan fästa bandets krok i och runt balken kan man nog också få det att ligga bra så att man i princip får bandet rakt, jag tror därför man kommer vara ganska nära att ha 500kg kapacitet kvar.

Men eftersom jag har själv har flera spännband som klarar 2 ton (eller om det är 2,5 ton) så hade jag givetvis valt att använda ett sådant istället och de har också bättre kvalitet på spännannordningen vilket underlättar handhavandet så ja det var ett sådant jag menade med grövre och det är ett sådant jag helst rekommenderar att man använder. Better safe than sorry som man säger på utrikiska. :)
Konceptet är ett spännband som fästes i öglan framme i närheten i närheten av luftningsstället för kylsystemet och i bakkant av kamkåpan. Leds över en träregel eller nått som vilar på fjäderbenslagringarna. Bandet liknar alltså en takprofil sett från gavlen på ett hus. När kraften i bandet motsvarar 500 kg hos en motor som väger 150 så är vinklen på bandet 17,4° (sin 17,4" = 150/500). Jag är inte alls säker på att den vinklen i det läget är 17 grader eller mer, snarare mindre, vilket isåfall skapar större dragkrafter i bandet.

Magnus W lyftkoncept är mkt bättre, funkar antagligen med 20 varv återvunnet presentpapper från julklapparna ;)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#14 Post by Pär Hylander »

Nahpets wrote: Jag tänkte också på detta med vridning, och hoppades på att transaxeln tar hand om detta.
Eftersom oljetråget ska av ska även insuget bort enligt Clarks Garage...

Jag tänkte använda en träregel och på denna kan jag skruva fastklossar på vardera sida som stabiliserar /hindrar motorn att vrida sig för säkerhets skull.

Eller så svetsar jag ihop något lämpligt :)
Kanske funkar att fästa resp spännabad i de två "föttern/benen mellan motorn och motorkuddarna mot framvagnsbalken. Eller ska dessa oxo av?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Provisoriskt motorstativ ?

#15 Post by DLS »

Några special edition tools :)
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ounts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... pport.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... pport.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users