jag tänkte lossa på framvagnsbalken, vilken ju motorn ligger på via motorkuddarna.
Mitt oljetråg ska bytas.
I min enklaste fantasi hade jag hoppats på att kunna lägga en fetare träregel tvärs över motorrummet och sedan nyttja en kedja/wire eller motsvarande för att bära upp motorn.
1. Är detta vettigt?
2. Jag ser att det finns två öglor på våra motorer; en vid bakre delen av motorn på kamaxeluskåpan och en främre direkt bakom luftfilterboxen.
Jag hade tänkt att fästa en kedja/wire eller motsvarande i den främre via träregel/balk/stålprofil.
Jag hade valt ett grövre spännband för att hålla upp motorn hängandes i träregeln. Även ett mindre spännband klarar ju 500kg dragkraft så kedja/vajer låter onödigt krångligt.
Svårigheten lär ju dock vara att spänna den där kedjan så att motorn inte följer med ned många centimeter när du lossar framvagnsbalken. En variant är att använda ett kraftigare spännband (typ lastbilsspännband) som spänns upp rejält innan framvagnsbalken lossas.
Alla möjliga disclaimers om riskerna med detta borde man kanske skriva oxo...
Pär Hylander
Kapacieteten minskar med vinklen på banden, ett band som är klassat för 500 kg hade jag absolut inte använt det det sättet. Snarare ett för 2,5 ton eller så, men det är väl det du menar med grövre.
Pär Hylander
Jag är helt säker på att ett band för 500kg håller och blir över för att lyfta en motor som väger 150kg även om kapaciten på bandet minskas en del pga vinkeln. Vilkeln behöver ju inte bli märklig heller iom att motorn har en ögla som man kan fästa bandets krok i och runt balken kan man nog också få det att ligga bra så att man i princip får bandet rakt, jag tror därför man kommer vara ganska nära att ha 500kg kapacitet kvar.
Men eftersom jag har själv har flera spännband som klarar 2 ton (eller om det är 2,5 ton) så hade jag givetvis valt att använda ett sådant istället och de har också bättre kvalitet på spännannordningen vilket underlättar handhavandet så ja det var ett sådant jag menade med grövre och det är ett sådant jag helst rekommenderar att man använder. Better safe than sorry som man säger på utrikiska.
Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
firefish wrote:Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
Original lyftöglor borde iof vara monterade så att motorn inte vrider sig när man lyfter. Annars har ju fabriken valt fel placering av öglorna.
firefish wrote:Jag hade använt två spännband, ett runt insug och ett rent grenrör, för att på så sätt kunma balansera motorn. Ett enda spännband får ju en vridande effekt om du förstår vad jag menar.
Original lyftöglor borde iof vara monterade så att motorn inte vrider sig när man lyfter. Annars har ju fabriken valt fel placering av öglorna.
Det beror helt och hållet på var mellan öglorna du lyfter
I praktiken blir det näst intill omöjligt att motorn inte vrider sig på något vis när man lossar den.
Men nu ska den bara lossas från motorfästena och då gör det inget om den vrider sig 1 cm eller inte. Eftersom den fortfarande sitter fast i transaxeln kommer den hållas på hyfsat rätt plats.
Två spännband lät som en bra idé.
patand wrote:
Det beror helt och hållet på var mellan öglorna du lyfter
I praktiken blir det näst intill omöjligt att motorn inte vrider sig på något vis när man lossar den.
Men nu ska den bara lossas från motorfästena och då gör det inget om den vrider sig 1 cm eller inte. Eftersom den fortfarande sitter fast i transaxeln kommer den hållas på hyfsat rätt plats.
Två spännband lät som en bra idé.
Jag tänkte också på detta med vridning, och hoppades på att transaxeln tar hand om detta.
Eftersom oljetråget ska av ska även insuget bort enligt Clarks Garage...
Jag tänkte använda en träregel och på denna kan jag skruva fastklossar på vardera sida som stabiliserar /hindrar motorn att vrida sig för säkerhets skull.
Kapacieteten minskar med vinklen på banden, ett band som är klassat för 500 kg hade jag absolut inte använt det det sättet. Snarare ett för 2,5 ton eller så, men det är väl det du menar med grövre.
Jag är helt säker på att ett band för 500kg håller och blir över för att lyfta en motor som väger 150kg även om kapaciten på bandet minskas en del pga vinkeln. Vilkeln behöver ju inte bli märklig heller iom att motorn har en ögla som man kan fästa bandets krok i och runt balken kan man nog också få det att ligga bra så att man i princip får bandet rakt, jag tror därför man kommer vara ganska nära att ha 500kg kapacitet kvar.
Men eftersom jag har själv har flera spännband som klarar 2 ton (eller om det är 2,5 ton) så hade jag givetvis valt att använda ett sådant istället och de har också bättre kvalitet på spännannordningen vilket underlättar handhavandet så ja det var ett sådant jag menade med grövre och det är ett sådant jag helst rekommenderar att man använder. Better safe than sorry som man säger på utrikiska.
Konceptet är ett spännband som fästes i öglan framme i närheten i närheten av luftningsstället för kylsystemet och i bakkant av kamkåpan. Leds över en träregel eller nått som vilar på fjäderbenslagringarna. Bandet liknar alltså en takprofil sett från gavlen på ett hus. När kraften i bandet motsvarar 500 kg hos en motor som väger 150 så är vinklen på bandet 17,4° (sin 17,4" = 150/500). Jag är inte alls säker på att den vinklen i det läget är 17 grader eller mer, snarare mindre, vilket isåfall skapar större dragkrafter i bandet.
Magnus W lyftkoncept är mkt bättre, funkar antagligen med 20 varv återvunnet presentpapper från julklapparna
Pär Hylander
Eftersom oljetråget ska av ska även insuget bort enligt Clarks Garage...
Jag tänkte använda en träregel och på denna kan jag skruva fastklossar på vardera sida som stabiliserar /hindrar motorn att vrida sig för säkerhets skull.
Eller så svetsar jag ihop något lämpligt
Kanske funkar att fästa resp spännabad i de två "föttern/benen mellan motorn och motorkuddarna mot framvagnsbalken. Eller ska dessa oxo av?
Pär Hylander