Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#1 Post by Freddie_81 »

Tjena fick igång min mätare i bilen igår och undrar nu var den ska ligga orginal. Vet att den ska ladda 0,75 orginal och borde väl på mätaren då visa 1,75 eller? Den visar väl övertryck eller nått? Någon som kan guida mig ?
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#2 Post by Erol »

Den borde visa 1,75 om allt är orginal, då mätaren mäter absoluttryck, dvs. 1 bar på skalan
motsvarar 0-tryck på en eftermarknadsmätare.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#3 Post by Freddie_81 »

Tackar Erol, då har jag lite koll. Min bil är ju chippad och laddar mätaren ut dvs iaföver 1 bar. Ska skaffa extern mätare och kolla exakt vad den laddar. Men var kan man ligga utan att riskera något ?

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#4 Post by Erol »

Orginalmätarna är sällan exakta, men å andra sidan ska man nog inte lita
för mycket på en stylingmätare, den jag har visar 0.2 för mycket, dvs.
en glädjemätare.

Hur mycket du kan ladda beror på vad chippet är programerat för samt
vilket skick din motor är i, men 1,1-1,2 borde funka.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#5 Post by emm »

Skaffa en riktig laddtrycksmätare, min "extramätare" som visar sig vara lattjolajbans (borde jag iofs förstått på märket) visar 0,2 för lite... Tur att Bengt finns med sina ultraverktyg!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#6 Post by Mårten »

Köp denna så får du en bra mätare
http://sv.bsr.se/products/544598/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#7 Post by patand »

Mårten wrote:Köp denna så får du en bra mätare
http://sv.bsr.se/products/544598/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håller med. Har även jag en sådan och likaså min far. Den visar det man förväntar sig på en original 931 i båda fallen så den bör visa ganska rätt. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#8 Post by Freddie_81 »

Låter bra, och inte något farligt pris. Såg att dom hade samma pris på den som går till 2,5 bar. Blir de mer felmarginal för att skalan blir större?

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Laddtryck på orginal barmätare 951. Var ska de ligga?

#9 Post by Mårten »

Freddie_81 wrote:Låter bra, och inte något farligt pris. Såg att dom hade samma pris på den som går till 2,5 bar. Blir de mer felmarginal för att skalan blir större?

Mvh Fredde
Frågan är ju varför du vill ha en mätare som täcker ett större område än du (rimligtvis) behöver? Du får sämre upplösning i det tryckområde våra bilar har om du väljer en mätare med större mätspann...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]