"Klonk" i bakvagn - 968 CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#136 Post by patand »

Paketet sitter inte för långt bak. Det är bara det att du måste få dit den övre infästningen innan du lyfter upp framändan helt. Då kommer du se att allt faller på plats.

Syns faktiskt väldigt bra på dina bilder att om bara bulten kunde komma ner i urtaget så kan allt sitta så som det gör i övrigt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#137 Post by Fredrik C »

Precis, kommer stavarna att komma tillbaka på bilen? Eller tar du bor dem helt o hållet?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#138 Post by Erol »

Fredrik C wrote:Precis, kommer stavarna att komma tillbaka på bilen? Eller tar du bor dem helt o hållet?
SebStein skrev på föregående sida wrote:Såååå, nu har jag nästan kommit i mål. Satte tillbaka svärdet och staven idag. Fick tillbaka det rätt på första försöket. Hade märkt upp staven bra, så det kom på rätt plats direkt.

Så jag antar att han kommer behålla stavarna...


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#139 Post by SebStein »

Patand:
Ok, då är det väl bara att lossa det främre fästet antar jag? Då borde jag väl kunna få ner det igen? Eller är den mer som måste isär för att det skall funka?

Fredrik & Erol: Jepp, stavarna är tillbaka och skall behållas.

Phhuuu, bara att ta ny tag och på det igen! :/

Tack för hjälpen!

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#140 Post by SebStein »

KLAAAAAR!!! Äntligen har jag fått ner henne på backen igen. Känns som jag har gjort allting två gånger nu, med alla omtag, men nu kan jag det :D

Efter tipset jag fick av Patand i morse så lossade jag främre fästet och kunde knuffa upp resten utan problem. Hålen linjerar kanon som synes på bilderna.

Så nu är hon nere på backen igen och jag sticker till Sälen en vecka :) ( I annan bil) :)

Vad jag skall ta tag i härnäst återstår att se. Troligen luftburksmod och camber fram.
Måste dock ta reda på mer om hur cambern skall ställas. Men det får bli i min biltråd. :)

mvh Sebbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#141 Post by patand »

SebStein wrote:KLAAAAAR!!! Äntligen har jag fått ner henne på backen igen. Känns som jag har gjort allting två gånger nu, med alla omtag, men nu kan jag det :D

Efter tipset jag fick av Patand i morse så lossade jag främre fästet och kunde knuffa upp resten utan problem. Hålen linjerar kanon som synes på bilderna.
Grattis! :D

Alltid trevligt när man kan hjälpa till på något sätt! :)

Ser fram emot att följa resterande arbete i din biltråd!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

CS
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2009-08-26 07:24:35
Bilmodell: 996 C2
Årsmodell: Vet ej
Location: Sollentuna
Contact:

#142 Post by CS »

Grattis! Måste kännas skönt. Det har varit kul och intressant att följa.

//Mats
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#143 Post by Dan Winberg »

Har inte följt alla inlägg men kom ni fram till att klonket berodde på kassa bussningar?

///
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#144 Post by Robert Örebro »

Bra jobbat SebStein
Hoppas klonket är borta nu.

MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#145 Post by SebStein »

Tjena killar! Har varit i Sälen en vecka och varit lite frånvarande.

Jo, jag hoppas att klonket är borta nu. Har inte hunnit eller kunnat provköra efter. Har varit sjukt mycket snö och på R-däck hade det inte lirat. Skall kolla så fort de e barmark igen. Brukar inte ta så lång tid på Gotland :)

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#146 Post by SebStein »

Tjena!

Tyvärr var mitt "klonk" inte borta. Troligen för att jag inte hade fått bussningarna på plats tillräckligt. Låter som en riktig tabbe, men det är faktiskt riktigt lätt hänt. Bussningara hade inte kommit i botten av sina säten helt enkelt. Grejen är att polyuretanbussningarna inte har samma bradd som orginal gummi och alltså inte fyller hela sätet för bussningen. Klonket var kvar :(

Idag har jag haft bilen uppr på lyft för att försöka få dem på plats. Inte det lättaste, men efter ca 6 timmar hade jag fått dem i läge som det skall sitta. Tyvärr tycker jag att ljudet ännu är kvar och kommer med andra ord INTE därifrån, där det nu sitter 2 nya polyuretanbussningar :(

Frågan är nu var tusan det kommer ifrån istället!?!? Har varit på allt med koben och bänt och kollat och fattar bara inte!! Nån som har nån idé?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#147 Post by Maxx »

Synd att det inte var bussningarna vid svärdet som var upphov till klonket. Jag funderar på om bussningarna i fästena längst ut på torsionsröret skulle kunna vara orsak.

Jag har också "klonk" i bakvagnen. Är i valet och kvalet hur jag ska göra; snabb fix eller ordentlig renovering av hela bakvagnen. :-|
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#148 Post by SebStein »

Maxx wrote:Synd att det inte var bussningarna vid svärdet som var upphov till klonket. Jag funderar på om bussningarna i fästena längst ut på torsionsröret skulle kunna vara orsak.
Vilka bussningar menar du då? Sitter väl inget annat längst ut på torsionsröret? Eller så missuppfattar jag dig...

//Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#149 Post by Maxx »

SebStein wrote:
Maxx wrote:Synd att det inte var bussningarna vid svärdet som var upphov till klonket. Jag funderar på om bussningarna i fästena längst ut på torsionsröret skulle kunna vara orsak.
Vilka bussningar menar du då? Sitter väl inget annat längst ut på torsionsröret? Eller så missuppfattar jag dig ...
Nä, det jag som är otydlig. Menar bussning #2 som är inringad på bilden nedan.
bussning_bak.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#150 Post by SebStein »

Aha, den :) Då fattar jag vad du menar. Den verkar sitta som berget på min. Jag vet för att jag har kämpat med att få loss den två gånger nu. Verkar tajt och bra.

Men du har en poäng. Bulten som sitter igenom den är mindre är hålet den går igenom, så det kan glappa om den inte är ordentligt årdragen.

Skall ha ut bilen på banan imorrn och se hur den uppför sig där. Rapport kommer :)
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]