968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#196 Post by patand »

Nyfiken som jag är gick jag in och kollade på transportstyrelsens "Mitt/mina fordon" och de har lagt in de flesta uppgifter på 968an. Verkar bli väldigt låg skatt på den dock:

Skattevikt, kg: 480
Totalvikt, kg: 1590
Tjänstevikt, kg: 480
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max lastvikt, kg: 1110

Hög lastvikt dessutom. :mrgreen:

Jag tror någon knappat fel någonstans... undrar om man borde upplysa de eller bara le och betala den låga skatten? :? Det är ju bra med låg skatt men som med alla myndigheter om DE gör fel så kan de säkert komma med efterkrav och det är ju surt. :roll:

Jaja, får väl kolla om någon dag om de rättat till det.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#197 Post by Robert Örebro »

Grattis
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#198 Post by notetoself »

Grymt sa grisen. Vad är planen för bilen nu då?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#199 Post by Spånet »

Grattis till besiktningen.

Nu är det bara att sätta sågen i den och montera en massa plast, bur och skärmbreddare mm så blir det nog en riktig bil av den oxå :wink: :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#200 Post by patand »

notetoself wrote:Grymt sa grisen. Vad är planen för bilen nu då?
Planen är fortfarande densamma, dvs snygga till den, ha lite kul med den och så småningom förhoppningsvis sälja med lite vinst. :-)

Närmast ligger nog att fixa de små mekaniska/elektriska fel som finns. Tuta, larm/centrallås, höjdjustering av förarstol.
Parallellt kollar vi på fräschare fälgar och försöker hitta lite snyggare lister än de torra som sitter på bilen idag.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#201 Post by patand »

Spånet wrote:Grattis till besiktningen.

Nu är det bara att sätta sågen i den och montera en massa plast, bur och skärmbreddare mm så blir det nog en riktig bil av den oxå :wink: :lol:
Tack!

Hehe, denna bil är för fin i grunden för att kapa upp tycker jag. Kanske kan köpa en gammal bubbla och förädla istället så som du gjorde med den som Robban nu har. :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#202 Post by Spånet »

patand wrote: Hehe, denna bil är för fin i grunden för att kapa upp tycker jag. Kanske kan köpa en gammal bubbla och förädla istället så som du gjorde med den som Robban nu har. :-D

Det låter som en bra plan men jag kan garantera dig att det blir inte billigare :wink: :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#203 Post by patand »

Spånet wrote:Det låter som en bra plan men jag kan garantera dig att det blir inte billigare :wink: :lol:
Jag tror dig...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#204 Post by patand »

Nu har jag ordnat så tjänstevikten blev rätt (1480kg istället för 480kg)... kändes bäst så istället för att få surt efter.

Men man måste ju ringa runt till halva byråkratsverige för att få det ändrat! :shock: Först ringde jag till Transportstyrelsen, två olika kundtjänsttjejer kopplade mig där vidare efter att man beskrivit ärendet. Hamnar till slut hos någon som har koll och som hänvisar till Bilprovningen. De har förståss inga direktnummer till Besiktningsstationerna officiella utan man får ringa deras centrala nummer och där blir man också kringkopplad lite av en galen robotröst... till slut kommer jag till regbesiktningsavdelningen som snabbt konstaterar att 480kg tjänstevikt på en Porsche 968 är lite lite. Men inte kan de ändra på en gång inte, utan jag får telefonnumret till Nyköpings besiktningstation samt att han luskar reda på vem som gjorde besiktningen. - "Har vi tur har han en mobiltelefon", - "Jo det hade han" - "numret dit är: 070- xxx xx xx" - "Men tala inte om var du fick det ifrån".

Schyssta rutiner de har... :roll:

Ringer mobilnumret direkt och har tur, killen svarar och minns både mig och bilen. Han ändrar direkt säger han (det gjorde han också, kunde se minuterna efter att det var ändrat hos transportstyrelsen). Verkar lite förvånad att en kund ringer på mobilen dagen efter besiktning, han säger dock inget om det.

Totalvikten 1590kg stod på exportbeviset från Japan så den får kvarstå trots att lastvikten blir låga 110kg och "maraskas" 968 har totalvikt på 1720kg, det är ju iaf ingen lastbil och jag orkar inte bråka.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

CS
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2009-08-26 07:24:35
Bilmodell: 996 C2
Årsmodell: Vet ej
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#205 Post by CS »

Hur gjorde de innan mobilernas tid... Månne skickade man ett telegram? :roll:
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#206 Post by patand »

CS wrote:Hur gjorde de innan mobilernas tid... Månne skickade man ett telegram? :roll:
:lol: Antagligen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#207 Post by patand »

Igår kom regskyltarna och idag har jag fixat försäkring! :D

Provtur på riktigt ikväll alltså! Fuskade en kort sväng på grusvägen hemma i tisdags och då kändes den ganska vinglig men 235 breda relativt grunt mönstrade däck gör väl sig inte så bra på grus kanske.

Hoppas den kommer kännas skapligt stabil vid provkörning i landsvägstempo på asfalt, annars har vi nog lite inställning av hjulvinklar att göra (det har vi nog i vilket fall som helst iof).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet - REGGAD!

#208 Post by patand »

Provtur avklarad. Blev nog 5 mil sammanlagt typ. Bilen är helt klart körbar dock är den VÄLDIGT spårkänslig.

Min gissning är att den har mycket toe-out fram. Sticker som en kobra direkt framhjulen får lite fäste åt ena eller andra hållet. Men om vägen inte är spårig går den bra.

Viss ojämn gång i motorn men det är ju 50% gammal soppa kvar i tanken så det kanske beror på det.

Förresten är det normalt för 968or att ha två "pucklar" i effektkurvan? Kommer en extra knuff vid 3000rpm och vid 5500-6000rpm kommer det riktiga påskjutet. Tyckte det blev lite mindre tydligt vid 3000rpm efter att man kört lite, kanske är det variocamen som kärvar lite pga stillaståendet. Variocamen är ju så vitt jag förstått hydralstyrd så det kanske kommer igång om man får köra lite precis som ventilerna som slutat knacka nu.

Tyckte också den lät oväntat mycket från bakvagnen inuti kupén men det är nog bara att den låter mindre i fram än vad 931an gör. Det är ju ganska öppet bakåt så det är nog inte så konstigt att det låter lite extra när man har lite bredare däck också (235/45-17 sitter på nu). Vore intressant att jämföra med någon annan original 968a.

På det stora hela är jag dock nöjd med provturen! :) Bilen är ju reggad, besiktad, försäkrad, påställd och KÖRBAR! Kan ju inte vara annat än nöjd!:D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

CS
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2009-08-26 07:24:35
Bilmodell: 996 C2
Årsmodell: Vet ej
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet - REGGAD!

#209 Post by CS »

Jag känner igen din beskrivning av effektkurvan. Jag vet inte exakt vad det är som gör det, men jag tror att den senare "puckeln " är Vario-Cam:en.

Om du har vägarna förbi norra Stor-Sthlm någon kväll i veckan så kan vi jämföra. :wink: Har visserligen en CS, men ändå...
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet - REGGAD!

#210 Post by SebStein »

patand wrote:Provtur avklarad. Blev nog 5 mil sammanlagt typ. Bilen är helt klart körbar dock är den VÄLDIGT spårkänslig.

Min gissning är att den har mycket toe-out fram. Sticker som en kobra direkt framhjulen får lite fäste åt ena eller andra hållet. Men om vägen inte är spårig går den bra.

Viss ojämn gång i motorn men det är ju 50% gammal soppa kvar i tanken så det kanske beror på det.

Förresten är det normalt för 968or att ha två "pucklar" i effektkurvan? Kommer en extra knuff vid 3000rpm och vid 5500-6000rpm kommer det riktiga påskjutet. Tyckte det blev lite mindre tydligt vid 3000rpm efter att man kört lite, kanske är det variocamen som kärvar lite pga stillaståendet. Variocamen är ju så vitt jag förstått hydralstyrd så det kanske kommer igång om man får köra lite precis som ventilerna som slutat knacka nu.

Tyckte också den lät oväntat mycket från bakvagnen inuti kupén men det är nog bara att den låter mindre i fram än vad 931an gör. Det är ju ganska öppet bakåt så det är nog inte så konstigt att det låter lite extra när man har lite bredare däck också (235/45-17 sitter på nu). Vore intressant att jämföra med någon annan original 968a.

På det stora hela är jag dock nöjd med provturen! :) Bilen är ju reggad, besiktad, försäkrad, påställd och KÖRBAR! Kan ju inte vara annat än nöjd!:D
Se till att få ut den till Gotland Ring nu så Tag-Teamar vi lite :)
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users