Nu har jag ordnat så tjänstevikten blev rätt (1480kg istället för 480kg)... kändes bäst så istället för att få surt efter.
Men man måste ju ringa runt till halva byråkratsverige för att få det ändrat!

Först ringde jag till Transportstyrelsen, två olika kundtjänsttjejer kopplade mig där vidare efter att man beskrivit ärendet. Hamnar till slut hos någon som har koll och som hänvisar till Bilprovningen. De har förståss inga direktnummer till Besiktningsstationerna officiella utan man får ringa deras centrala nummer och där blir man också kringkopplad lite av en galen robotröst... till slut kommer jag till regbesiktningsavdelningen som snabbt konstaterar att 480kg tjänstevikt på en Porsche 968 är lite lite. Men inte kan de ändra på en gång inte, utan jag får telefonnumret till Nyköpings besiktningstation samt att han luskar reda på vem som gjorde besiktningen. - "Har vi tur har han en mobiltelefon", - "Jo det hade han" - "numret dit är: 070- xxx xx xx" - "Men tala inte om var du fick det ifrån".
Schyssta rutiner de har...
Ringer mobilnumret direkt och har tur, killen svarar och minns både mig och bilen. Han ändrar direkt säger han (det gjorde han också, kunde se minuterna efter att det var ändrat hos transportstyrelsen). Verkar lite förvånad att en kund ringer på mobilen dagen efter besiktning, han säger dock inget om det.
Totalvikten 1590kg stod på exportbeviset från Japan så den får kvarstå trots att lastvikten blir låga 110kg och "maraskas" 968 har totalvikt på 1720kg, det är ju iaf ingen lastbil och jag orkar inte bråka.