Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Jag har lite problem med att passagerardörren går väldigt väldigt trögt att stänga,
Skulle behöva tips på hur man själv riktar den ? antar att det är de som är problemet .
Eller om andra har haft samma problem och lyckats åtgärda det.
Sedan har jag ett annat problem samtidigt, jag har märkt att höger backdäck snuddat i skärmkanten, gummit på däcket är som "frasigt" visseligen ytterst, ytterst lite. Kan det vara dämparna som är kassa eller är det stavarna. Jag har ibland hört(inbillat mig att jag hört i alla fall) att det tagit i när man gasat hårt och vägen varit rejält ojämn och det samtidigt har svängt.
Det sitter 9 tums backdäck med ET15 har jag för mig, 255 är det på däcken. Ideer och tips mottages gärna.
Skulle behöva tips på hur man själv riktar den ? antar att det är de som är problemet .
Eller om andra har haft samma problem och lyckats åtgärda det.
Sedan har jag ett annat problem samtidigt, jag har märkt att höger backdäck snuddat i skärmkanten, gummit på däcket är som "frasigt" visseligen ytterst, ytterst lite. Kan det vara dämparna som är kassa eller är det stavarna. Jag har ibland hört(inbillat mig att jag hört i alla fall) att det tagit i när man gasat hårt och vägen varit rejält ojämn och det samtidigt har svängt.
Det sitter 9 tums backdäck med ET15 har jag för mig, 255 är det på däcken. Ideer och tips mottages gärna.
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Intressant, min passagerardörr är också väldigt trög att dra igen, har inte tänkt på ifall den är feljusterad, den går igen okey, bara att den är trög att få fart på...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Joo min är trög, den gå igen och om man tittar på glipan mot resten av karossen ser den jämn och fin ut. SÅ frågan är vad som kärvar.
Inget problem för mig egentligen, sitter sällan på passagerarsidan...=)
Inget problem för mig egentligen, sitter sällan på passagerarsidan...=)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
thesaint wrote:Joo min är trög, den gå igen och om man tittar på glipan mot resten av karossen ser den jämn och fin ut. SÅ frågan är vad som kärvar.
Inget problem för mig egentligen, sitter sällan på passagerarsidan...=)
Det är inte dörrlåset som skall justeras? "pinnen" som sitter i dörrgången går ju att justera.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Det är snarare att dörren går trögt i sjävla svängmomentet, men den går igen exakt när man stängt den. Började felsöka mer ingående men det sitter ju som bara i gånggärnet, Ska försöka plocka lös dörren och se om jag får tillbaka den rakt igen.
Inga tips på mina bakvagnsproblem? eller är det bara å byta dämparna och hoppas på det bästa.
Inga tips på mina bakvagnsproblem? eller är det bara å byta dämparna och hoppas på det bästa.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Du får skriva vilken bil du har, alltså om det är med korta eller långa bärarmar. Om du så att säga har "rätt" ET som har du rimligen seröst felställd camber.
Bilar pre -89 har dessutom mindre rymliga innerskärmar tror jag (inte invikna eller hur man ska beskriva det).
Men stalltipset är lite trötta dämpare i kombination med rätt låg ride height. Du får engagera några kompisar att tynga ner och gunga bakdelen.
Bilar pre -89 har dessutom mindre rymliga innerskärmar tror jag (inte invikna eller hur man ska beskriva det).
Men stalltipset är lite trötta dämpare i kombination med rätt låg ride height. Du får engagera några kompisar att tynga ner och gunga bakdelen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Jag har en 944 turbo -86, cup3 replikor med 9tum och ET15 bak och 255s däck med 45 i profil.
Långa eller korta bärarmar, ingen aning faktiskt, den är orginal ?
Långa eller korta bärarmar, ingen aning faktiskt, den är orginal ?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
-86 original = korta bärarmarna.thesaint wrote:Jag har en 944 turbo -86, cup3 replikor med 9tum och ET15 bak och 255s däck med 45 i profil.
Långa eller korta bärarmar, ingen aning faktiskt, den är orginal ?
Vad har du för camber inställning?
Förresten, 45 profil på 255 däck låter lite högt. Om du inte har 16" fälgar fast CUP3 lär väl inte finnas ens som kopior i 16 tum.
45 profil brukar man ha på 225 däck du borde väl ha 255/40 -17 snarare?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Var till garaget och tvärkollade, 40 i profil stämmer,
camber ingen aning, har aldrig rört den. Tvivlar på att tanten som ägde bilen innan mig rört den heller.
Går det att kolla på nåt enkelt sätt, hittade forum/viewtopic.php?f=3&t=19043&hilit=indexera" onclick="window.open(this.href);return false; som beskriver alla skruvar och hål som finns på bärarmarna bak.
Men kan man mäta på nåt sätt ?
camber ingen aning, har aldrig rört den. Tvivlar på att tanten som ägde bilen innan mig rört den heller.
Går det att kolla på nåt enkelt sätt, hittade forum/viewtopic.php?f=3&t=19043&hilit=indexera" onclick="window.open(this.href);return false; som beskriver alla skruvar och hål som finns på bärarmarna bak.
Men kan man mäta på nåt sätt ?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Ja, camber är den vinkel med vilken hjulet tippar inåt (eller utåt men det är INTE bra) med överkanten.thesaint wrote:Men kan man mäta på nåt sätt ?

Du kan alltså mäta dig fram geometriskt till hur mycket camber du har.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Okey, man skulle kunna använda ett vattenpass, lägga mot fälgen och se om det lutar.
eftersom jag varken ska ha negativ eller positiv camber.
eftersom jag varken ska ha negativ eller positiv camber.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Det kan du göra, men lite negativ camber ska du faktiskt ha även på en gatbil tycker jag.thesaint wrote:Okey, man skulle kunna använda ett vattenpass, lägga mot fälgen och se om det lutar.
eftersom jag varken ska ha negativ eller positiv camber.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Nu har jag varit i garaget och mätt med vattenpass, däcken ser då ganska raka ut rent visuellt men det visade sig vara lite negativ camber, inte så mycket att det borde ta i någonstans.
Båda sidorna ser ju ut att ha relativt lika camber, har mätt upp så jag ska räkna ut sedan vinkeln.
Nya dämpare är i alla fall på gång, så får se om det löser problemet.
Båda sidorna ser ju ut att ha relativt lika camber, har mätt upp så jag ska räkna ut sedan vinkeln.
Nya dämpare är i alla fall på gång, så får se om det löser problemet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Ska byta till nya gula koni i morgon, har varit ute och lekt lite i helgen och det känns nästan som om stavarna på nåt sätt blivit för mjuka, känns som om bilen sätter sig väldigt mycket bak under acceleration också.
Vad det gäller dörren så tror jag hittat felet, staget som går in i dörren från karossen, om man inte öppnar dörren fullt, alltså där dörren som stannar till om man öppnar den så går den lätt att stänga, öppnar man den mer än så blir den trög.
Vad det gäller dörren så tror jag hittat felet, staget som går in i dörren från karossen, om man inte öppnar dörren fullt, alltså där dörren som stannar till om man öppnar den så går den lätt att stänga, öppnar man den mer än så blir den trög.
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Rikta dörr/trög dörr + bakvagnsfrågor
Smörj upp gångjärn och stag borde funka. 

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
Who is online
Users browsing this forum: No registered users