Vinterköra eller ställa av?
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2009-08-06 10:43:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vinterköra eller ställa av?
Hej,
jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?
Björn
jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?
Björn
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Jag kör året runt.
Bästa vinterbilen jag haft, har upptäckt att allt i bilen fungerar.
Bättre när det får jobba. Man måste tvätta en del för att hålla den i skick.
Bästa vinterbilen jag haft, har upptäckt att allt i bilen fungerar.
Bättre när det får jobba. Man måste tvätta en del för att hålla den i skick.
Last edited by Mats Jacobsson on 2009-10-05 15:49:49, edited 2 times in total.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 112
- Joined: 2007-07-03 17:03:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Motala
- Contact:
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vinterköra eller ställa av?
Bra fråga ... och massor av olika svar får du.BjörnL wrote:Hej,
jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?
Björn
Hur står det till med pengar, garage, pedantgrad, intresse osv ?
Du ska få input från en nörd:
Frågar du mig så säger jag nej. Den är aldrig vinterkörd tidigare. Varför bryta trenden?
Hur är det med rosten? Har du tittat i skrymslena i chassit? Inte den sk däcksparkarkollen alltså-
Har du ett uns rost så kommer en vinterkörning straffa sig och det går snabbt. Jag HATAR rost och det borde du också göra

Skulle du köra med bilen på vintern så är ju alternativet att spola underredet några gånger i veckan för att få bort saltet.
Har du (varm)garage? Har du spoluttrustning?
Att spola bil (GDS hall) och sedan köra i minusgrader ... nja ...
Att köra bil i vägsalt och sedan komma in till mysiga varmgaraget och låta bilen torka sig ... sämre ...
Våra karosser är bra galvade, men vad som hänt med lack och plåt under dessa år är svårt att bekräfta.
Hade jag varit du hade jag skaffat mig en skitbil som fungerar som vinterbil. Har du tur så klarar den sig genom vintern och senare också följande vinter, och besiktning ...
Kanske enklare/billigare ändå att ta ett plåt och lack jobb för några lappar svart ändå ... istället för att punga ut på en skitbil och vad allt det kan innebära.
Och så var vi där igen

-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Tips på hur man ska vinterförvara en 924 utomhus utan tak? Gör lumpen nu och kommer bara hem vissa helger och då ska de kunna köras in i garaget utan att få in 500kg snö in i garaget. Den ska lackeras om till sommaren/hösten 2010. Ska man försöka bygga något enklare träställning att placera en presenning och ställa bilen under det?
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2009-08-06 10:43:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2009-08-06 10:43:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 226
- Joined: 2004-03-29 16:14:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Enskede
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
924 cabben är avställd (sedan något år tillbaka) och inställd i varmgarage sedan i lördags. 968an är inte ens inreggad ännu, står också i varmgarage sedan i lördags. 931an kommer ställas av så snart jag fått köra den till nya boendet. 
Vore ju kul iof att leka med 931an på någon is... men skulle det mot förmodan bli möjligt så kan man ju alltid ställa på den igen.

Vore ju kul iof att leka med 931an på någon is... men skulle det mot förmodan bli möjligt så kan man ju alltid ställa på den igen.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Bilen mår inte dåligt av att stå ute under vintern, men du bör kanske inte ha den stående på gatan där saltbilen dånar fram. En rejäl tvätt, lite extra luft i däcken (kan du palla upp den är den så klart ännu bättre) och ett bra kapell behövs. Kolla fryspunkten på kylvattnet och ställ in en torrboll eller två i kupén. Ta ut batteriet och låt det stå varmt, gärna med underhållsladdning.
Om du vill starta motorn under tiden bilen står still så måste du låta den gå ordentligt varm, dvs få upp oljetempen ordentligt, och det tar ju en stund. Det bästa är att köra den en sväng.
Torrbollen håller fukten borta men behöver tömmas ibland. För säkerhets skull kan du ställa ett fat med ättika på golvet, det hjälper dig att slippa mögel. Ett annat bra sätt är att hänga upp en glödlampa i bilen, 25W räcker, vilket höjer temperaturen i bilen någon grad eller två mot vad det är utanför vilket gör att fukten aldrig tar sig in.
Om du vill starta motorn under tiden bilen står still så måste du låta den gå ordentligt varm, dvs få upp oljetempen ordentligt, och det tar ju en stund. Det bästa är att köra den en sväng.
Torrbollen håller fukten borta men behöver tömmas ibland. För säkerhets skull kan du ställa ett fat med ättika på golvet, det hjälper dig att slippa mögel. Ett annat bra sätt är att hänga upp en glödlampa i bilen, 25W räcker, vilket höjer temperaturen i bilen någon grad eller två mot vad det är utanför vilket gör att fukten aldrig tar sig in.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]