Vinterköra eller ställa av?

924/928/944/968
Message
Author
BjörnL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2009-08-06 10:43:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Vinterköra eller ställa av?

#1 Post by BjörnL »

Hej,

jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?

Björn

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by rob3rt »

jag har tänkt att köra min 924, men å andra sidan så är den "sliten" så jag tror att min mår bättre av att rulla under vintern..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#3 Post by Mats Jacobsson »

Jag kör året runt.
Bästa vinterbilen jag haft, har upptäckt att allt i bilen fungerar.
Bättre när det får jobba. Man måste tvätta en del för att hålla den i skick.
Last edited by Mats Jacobsson on 2009-10-05 15:49:49, edited 2 times in total.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#4 Post by Jesper von Wowern »

Jag har påställt året om men inga vintersulor = bara köra om det är bra väglag.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

#5 Post by laakso »

Avställd. Men det går ju snabbt att ställa på den igen om det är torrt och fint någon dag.
968 -93

chrisie
S-Poster
Posts: 112
Joined: 2007-07-03 17:03:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Motala
Contact:

#6 Post by chrisie »

Jag kör in den i garaget för vinterförvaring. Vill gärna inte köra min nyrenoverade pärla under vintern. Min icke-renoverade Ford E-skrot får hoppa in i stället. I min helförsäkring stod det nåt om att jag inte får ställa av den dock.. ?

User avatar
GunnarKjellgren
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2008-01-21 07:23:42
Bilmodell: 996 C4 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by GunnarKjellgren »

Jag ställer av. Får tillgång till garaget i slutet av oktober och då ska den in så fort som möjligt.
Min helförsäkring går automatiskt över till garageförsäkring såfort bilen är avställd.

Fast det vore fint att köra nercabbat till julmiddan! :-)
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Vinterköra eller ställa av?

#8 Post by Nahpets »

BjörnL wrote:Hej,

jag är på min första säsong med min kära "blue eyes" (944 s2 -90) och funderar över vinterkörning i Stockholm eller ställa av den. Den är mkt fin och har aldrig vinterkörts tidigare. Är det värt att lägga pengar på vintersulor och lite slitage eller bättre att ställa av den och vänta på våren? Hur resonerar ni andra?

Björn
Bra fråga ... och massor av olika svar får du.

Hur står det till med pengar, garage, pedantgrad, intresse osv ?

Du ska få input från en nörd:
Frågar du mig så säger jag nej. Den är aldrig vinterkörd tidigare. Varför bryta trenden?
Hur är det med rosten? Har du tittat i skrymslena i chassit? Inte den sk däcksparkarkollen alltså-
Har du ett uns rost så kommer en vinterkörning straffa sig och det går snabbt. Jag HATAR rost och det borde du också göra :) .

Skulle du köra med bilen på vintern så är ju alternativet att spola underredet några gånger i veckan för att få bort saltet.
Har du (varm)garage? Har du spoluttrustning?
Att spola bil (GDS hall) och sedan köra i minusgrader ... nja ...
Att köra bil i vägsalt och sedan komma in till mysiga varmgaraget och låta bilen torka sig ... sämre ...

Våra karosser är bra galvade, men vad som hänt med lack och plåt under dessa år är svårt att bekräfta.

Hade jag varit du hade jag skaffat mig en skitbil som fungerar som vinterbil. Har du tur så klarar den sig genom vintern och senare också följande vinter, och besiktning ...

Kanske enklare/billigare ändå att ta ett plåt och lack jobb för några lappar svart ändå ... istället för att punga ut på en skitbil och vad allt det kan innebära.
Och så var vi där igen :) .

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#9 Post by RPM2006 »

Tips på hur man ska vinterförvara en 924 utomhus utan tak? Gör lumpen nu och kommer bara hem vissa helger och då ska de kunna köras in i garaget utan att få in 500kg snö in i garaget. Den ska lackeras om till sommaren/hösten 2010. Ska man försöka bygga något enklare träställning att placera en presenning och ställa bilen under det?

BjörnL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2009-08-06 10:43:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by BjörnL »

Nahpets - tack för utförligt svar och du sätter fingret på bra grejer. Jag vill ju bevara bilen i bra skick. Den är helt rostfri, 12000 mil och välskött. så det kanske blir varmgarage trots allt.

Jag älskar det här forumet!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by safe »

Jag kommer köra min i vinter, det är det jag skaffat 944an till, kul vinter/bruksbil. :)
Den är dock inte så fin, minst sagt, så samvetet är ganska gott.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

BjörnL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2009-08-06 10:43:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by BjörnL »

Alla bra resonemang. Jag har nu bestämt mig för att ställa av den. Iaf första vintern... ;) just pga att den är i så bra skick fortfarande och att jag inte har lust att lägga ut nya tusenlappar på hjul. Blir nog en bevarande lackvård innan garaget istället. :)

johnande
S2-Poster
Posts: 226
Joined: 2004-03-29 16:14:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Enskede
Contact:

#13 Post by johnande »

Ställde av min igår i ett varmgarage. Tycker det är så förbannat tråkigt att köra på vintern. Blir nog lite småpill i vinter med den också.
have a better one

John A

Porsche 944 85B

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

924 cabben är avställd (sedan något år tillbaka) och inställd i varmgarage sedan i lördags. 968an är inte ens inreggad ännu, står också i varmgarage sedan i lördags. 931an kommer ställas av så snart jag fått köra den till nya boendet. :)

Vore ju kul iof att leka med 931an på någon is... men skulle det mot förmodan bli möjligt så kan man ju alltid ställa på den igen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by firefish »

Bilen mår inte dåligt av att stå ute under vintern, men du bör kanske inte ha den stående på gatan där saltbilen dånar fram. En rejäl tvätt, lite extra luft i däcken (kan du palla upp den är den så klart ännu bättre) och ett bra kapell behövs. Kolla fryspunkten på kylvattnet och ställ in en torrboll eller två i kupén. Ta ut batteriet och låt det stå varmt, gärna med underhållsladdning.
Om du vill starta motorn under tiden bilen står still så måste du låta den gå ordentligt varm, dvs få upp oljetempen ordentligt, och det tar ju en stund. Det bästa är att köra den en sväng.
Torrbollen håller fukten borta men behöver tömmas ibland. För säkerhets skull kan du ställa ett fat med ättika på golvet, det hjälper dig att slippa mögel. Ett annat bra sätt är att hänga upp en glödlampa i bilen, 25W räcker, vilket höjer temperaturen i bilen någon grad eller två mot vad det är utanför vilket gör att fukten aldrig tar sig in.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users