Fel på tempgivare = dålig gång+felsäkert läge?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Fel på tempgivare = dålig gång+felsäkert läge?

#1 Post by Peter O »

Min Turbo S -88 går lite ojämnt och tveksamt innan den blivit riktigt varm. Samtidigt har jag märkt att den ibland bara laddar +0,2 - 0,3 bar (felsäkert läge) medans den vid andra tillfällen laddar precis som den ska. Dessutom tycker jag att den drar ovanligt mkt soppa den här säsongen. Så nu undrar jag: Skulle dessa symptom kunna bero på att någon av tempgivarna till motorstyrningen (en för insugningsluften, en i motorblocket) inte fungerar som de ska? Såg i verkstadshandboken att defekta givare kan resultera i onormalt hög bränsleförbrukning i vissa lägen.

Kan tillägga att jag kört blinkkodtest i diagnosuttaget, men det testet visade inte på några fel alls.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?

Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
Hur avgör sprutet om det är en kallstart som sker om inte vattentempen eller någon annan tempsensor är inblandad? Borde det inte finnas någon form av kallstartsfunktion ihop med en dålig tempsensor som kan göra att bilen drar extra soppa?

Frågar eftersom jag kan alldeles för lite om de moderna frontmotorporscharna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#4 Post by Malte »

borde den inte ryka svart och gå fett hela tiden om den gick på kallstart?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Erol wrote:Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?

Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.


/ Erol
Jag håller nog inte med. Båda tempgivarna behövs för att kunna beräkna bränslemängd.

Om sedan 951 gör si eller så när det är fel på någon av givarna vet jag inte, en första test i min värld är att mäta upp de vid kall motor och varm motor och jämför med värdena som säkert finns i verkstadsmanualen. Jag skulle gärna mäta direkt i DME kontakten också för att utesluta dåliga kablar om givarna i sig ger rätt värden.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#6 Post by Peter O »

Tack för tipsen. Ska försöka mig på att mäta givarna.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#7 Post by mijo »

Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Motortempsensor sitter på blocket nära vattentempsensorn.
Lufttempsensor sitter i LFM.

Avbrott på dessa gör att den går fett, kortis = magert.

Men som Erol säger skulle jag också kolla luftläckor och bränsletryck etc.

Låter konstigt att blinkkodtestet inte visar något när den går i felsäkert läge, du stänger väl inte av motorn innan du gör testet?
Går den inte felsäkert men bara laddar 0,3 bar kanske det är taktventilen som hänger sig i öppet läge till WG? Om det nu kan hända.

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by firefish »

Var inte för snabb med att mäta på komponenter, DME mm. Uteslut de gamla hederliga felen först - luft/vacuum, elfel typ jordfel eller dålig kontakt. Bara en sådan enkel sak som kass jordfläta eller en dålig cell i batteriet kan ge alla möjliga intermittenta spökfel.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users