Min Turbo S -88 går lite ojämnt och tveksamt innan den blivit riktigt varm. Samtidigt har jag märkt att den ibland bara laddar +0,2 - 0,3 bar (felsäkert läge) medans den vid andra tillfällen laddar precis som den ska. Dessutom tycker jag att den drar ovanligt mkt soppa den här säsongen. Så nu undrar jag: Skulle dessa symptom kunna bero på att någon av tempgivarna till motorstyrningen (en för insugningsluften, en i motorblocket) inte fungerar som de ska? Såg i verkstadshandboken att defekta givare kan resultera i onormalt hög bränsleförbrukning i vissa lägen.
Kan tillägga att jag kört blinkkodtest i diagnosuttaget, men det testet visade inte på några fel alls.
Fel på tempgivare = dålig gång+felsäkert läge?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?
Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hur avgör sprutet om det är en kallstart som sker om inte vattentempen eller någon annan tempsensor är inblandad? Borde det inte finnas någon form av kallstartsfunktion ihop med en dålig tempsensor som kan göra att bilen drar extra soppa?Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
Frågar eftersom jag kan alldeles för lite om de moderna frontmotorporscharna.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag håller nog inte med. Båda tempgivarna behövs för att kunna beräkna bränslemängd.Erol wrote:Kollat vacuumslangar till bränsletrycksregulator?
Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor
finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Om sedan 951 gör si eller så när det är fel på någon av givarna vet jag inte, en första test i min värld är att mäta upp de vid kall motor och varm motor och jämför med värdena som säkert finns i verkstadsmanualen. Jag skulle gärna mäta direkt i DME kontakten också för att utesluta dåliga kablar om givarna i sig ger rätt värden.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Motortempsensor sitter på blocket nära vattentempsensorn.Erol wrote:Vattentempen har inget med sprutets funktioner att göra, lufttempsensor finns inte på orginalsprutet.
/ Erol
Lufttempsensor sitter i LFM.
Avbrott på dessa gör att den går fett, kortis = magert.
Men som Erol säger skulle jag också kolla luftläckor och bränsletryck etc.
Låter konstigt att blinkkodtestet inte visar något när den går i felsäkert läge, du stänger väl inte av motorn innan du gör testet?
Går den inte felsäkert men bara laddar 0,3 bar kanske det är taktventilen som hänger sig i öppet läge till WG? Om det nu kan hända.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users