944 turbo som laddar 0.2bar övertryck.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Som DLS säger byt!Wiklundh wrote:Nahpets: Kollade laddtrycket på originalmätaren.
Visade som mest ca 1.7bar innan jag släpte gasen för att skona motorn.
Testade att blåsa i boven oxå och det var inget motstånd om jag blåser där fingret visar.
Då blåser det samtidigt ut i den lilla nippeln på toppen.
Skulle det alltså indikera att den är trasig?
Om du tänker trimma, skaffa en extern laddtrycksmätare. Du laddade 1,7 bar enligt originalmätaren som ju inte är så exakt.
Relativt billig (mellan 500-1500 kr), mycket enkel att ansluta.
Svårast är att se till den sitter fast snyggt (tycker jag).
Vi väntar med spänning på ny BOV.
Mvh
Stephan
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Någon som testat att köra med 993 dump?
På utzon.se har de:
--------------------------------------
Dumpventil för turbo
Denna produkt har följande referens(/er):
99311033750 a
749 kr (inkl. moms)
599.20 kr (exkl. moms)
----------------------------------------------
Tyckte det verkade som ett bra pris.
Vet inte vad en Audi tt dump kostar, men gissar på mer.
På utzon.se har de:
--------------------------------------
Dumpventil för turbo
Denna produkt har följande referens(/er):
99311033750 a
749 kr (inkl. moms)
599.20 kr (exkl. moms)
----------------------------------------------
Tyckte det verkade som ett bra pris.
Vet inte vad en Audi tt dump kostar, men gissar på mer.
- Adolfsson
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2008-10-23 19:41:22
- Bilmodell: Cayenne Turbo
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Habo
- Contact:
http://www.dahlbackracing.se/ Har några förstärkta åter cirkulerade dumpar i alu.
Kolla på dom.
Kolla på dom.
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
+1DLS wrote:993 dumpen är samma som den som jag rek på vag, bara att vag dumpen kostar typ 300kr bara.
Fungerar utmärkt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Får man fråga hur mycket bilen laddar när du rycker slangen?Wiklundh wrote:Nahpets: Testade WG genom att ta loss slangen mellan WG och taktventil(pluggade inte igen något dock).
Då laddade bilen som den skulle.
"Som den skulle", är det 0,45 bar?
Du borde få ca 1 bar med orginal WG, om inte skulle jag tro att WG:n är
felet. Antingen att den är spucken och läcker eller att ventilen fastnat i
öppet läge.
Men att du ALLTID får 0,45 bar första repan och att laddet efter det sänks
låter mer som ett styrfel, att elektroniken går in ett skyddsläge/limp home.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
hej går den inte ner i skyddsläge om inte tändningen är rätt med till grund laddtryck...
så vida du inte gjort något åt tändningsdetaljerna nu...
så vida du inte gjort något åt tändningsdetaljerna nu...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Tänddetaljerna verkar vara ok.
Hade olja i slangen som går mellan insuget och KLR.
Så jag rengjorde med tinner och blåste rent med tryckluft.
Nu laddar bilen 0.75bar övertryck första gången jag gasar efter att jag startat den.
Sedan drar den ner till 0.2bar när den nått 0.75bar.
Någon enstaka gång har jag haft 0.75bar på flera växlar efter varandra utan att starta om bilen.
Slangen var en j***l att montera tillbaka på alla möjliga sätt.
Hade olja i slangen som går mellan insuget och KLR.
Så jag rengjorde med tinner och blåste rent med tryckluft.
Nu laddar bilen 0.75bar övertryck första gången jag gasar efter att jag startat den.
Sedan drar den ner till 0.2bar när den nått 0.75bar.
Någon enstaka gång har jag haft 0.75bar på flera växlar efter varandra utan att starta om bilen.
Slangen var en j***l att montera tillbaka på alla möjliga sätt.

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om du inte har bytt till nya så är de inte ok skulle jag säga utifrån de bilder du presenterade på sidan 1.Wiklundh wrote:Tänddetaljerna verkar vara ok.
Även om det inte är tänddelarnas fel att bilen inte laddar som den ska så lär det iaf inte skada att byta dem då de ju ser rätt trötta ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Lät en bilmekaniker kolla på fördelarlocket och han tyckte det var helt ok att köra med.
Har nu mätt upp LMM och den var ok.
Började på att rota mera med slangar och såg att den lilla vacuumslangen som ansluter under insuget längst fram ovanför turbon hade hoppat ut så jag fixade det.
Men inte hjälpte det, bilen laddar bara som den ska första gången jag trampar på gasen efter att jag nyss har startat den.
Funderar nu på att lämna in den till PC-Karlstad så de får läsa felkoden och fixa det. De ska ändå byta kamrem och balansrem åt mig.
Gissar på något elfel, hoppas inte det blir för dyrt.
Har nu mätt upp LMM och den var ok.
Började på att rota mera med slangar och såg att den lilla vacuumslangen som ansluter under insuget längst fram ovanför turbon hade hoppat ut så jag fixade det.
Men inte hjälpte det, bilen laddar bara som den ska första gången jag trampar på gasen efter att jag nyss har startat den.
Funderar nu på att lämna in den till PC-Karlstad så de får läsa felkoden och fixa det. De ska ändå byta kamrem och balansrem åt mig.
Gissar på något elfel, hoppas inte det blir för dyrt.

Who is online
Users browsing this forum: No registered users