Byte av avgassystem, tips/råd önskas

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Torbjorn968 »

2,5" verkar optimalt för 968. Testat mycket av RS Barn.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#17 Post by jonaslarsson »

firefish wrote:Ang 968 så håller jag på och undersöker vad jag ska ha/bygga för något. Uppenbarligen så är 968:an extra känslig vad gäller mottryck pga variocam och det är svårt att få till ett bättre system än original (förutom att det är lättare). 3 tum är alldeles för stort iaf.
jag körde 3 tums, racekatt, öppetfilter och chip på min 968 innan jag renoverade motorn och den gjorde 0-100km/h 5.7 sek enligt drift box testat ett par gånger så det är ingen engångs repa. så det e nog inte helt fel med 3 tums. enligt köhler som har renoverat min motor så ska det bara va bra med 3 tums efter katt så man ökar flödet genom den. det viktiga är att inte ändra på kollektorn på grenröret.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Petrus »

Intressant tråd. Håller på planera inför ett nytt avgassystem eller åtminstone delar av det.
Jag har en turbo och trotts att den är skrämd till över 300 hästar så låter bilen fullkomligt mesig - om man inte drar på förstås. Då vrålar han ilsket.

Ni som skriver här att Utzons system låter bra har väl alla sugmotor? Akustiken blir antagligen helt annan i en turbo, misstänker jag. Min 944 med originalt avgassystem låter läckrare än min 951 när det gäller snällåka.

Någon turboägare här med Utzons system?
Blir effekten lidande?

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Petrus »

Uppar denna tråd igen!

2½" vs. 3", vinnaren är?
Jag har fattat som att rent generellt ger ett 2½" system bättre vrid på mellanregistret och 3" ger mer toppeffekt. Hur skiljer sig ljudet? Ändrörets betydelse? Snackar om en turbobil nu alltså.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#20 Post by makkanftw »

Lite intressant läsa, trots att det är zatzy

http://www.zatzy.com/teknik/54049-lilla ... el-ii.html
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Petrus wrote:2½" vs. 3", vinnaren är?
Jag har fattat som att rent generellt ger ett 2½" system bättre vrid på mellanregistret och 3" ger mer toppeffekt. Hur skiljer sig ljudet? Ändrörets betydelse? Snackar om en turbobil nu alltså.
Som jag har förstått det så är det alltid "the bigger the better" på turbobilar. Man vill ha bort avgaserna så lätt som möjligt från turbinen så allra helst köra utan rör öht...

Kan inte mycket om detta alls så jag kan mycket väl ha missförstått något eller läst felaktig info. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#22 Post by Mårten »

Har tagit bort katten på min och ersatt med ett rakt rör (på 1988 behövs ej kat) i övrigt orginaldämparen kvar längst bak. Har alltså bara en (1) dämpare och den låter fortfarande som en symaskin... Att ta bort katten gjorde däremot gott för flödet (och därmed spool-up)!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#23 Post by Nahpets »

Mårten wrote:Har tagit bort katten på min och ersatt med ett rakt rör (på 1988 behövs ej kat) i övrigt orginaldämparen kvar längst bak. Har alltså bara en (1) dämpare och den låter fortfarande som en symaskin... Att ta bort katten gjorde däremot gott för flödet (och därmed spool-up)!
Betyder det att min 87a kan köras utan katalysator ?
Det måste också betyda att vissa avgasvärden på besiktningen exkluderas från mätning?

Mvh
Stephan

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by Petrus »

Zatzy-artikeln var ju riktigt bra! Förutsatt att det som skrivs är sant...
Summa summarum är att på en turbobil korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare.
Så i mitt fall: börjar med 3" och sen kan man ha ner till 2" om man nu inte vill ha mera ljud. Det där med katten på en 87'a är en intressant fråga.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#25 Post by makkanftw »

"Nej, 88'or måste inte ha kat, men OM den fanns där när bilen typgodkändes får man inte ta bort den, det finns däremot inget krav på att den ska fungera."

Roliga regler :)

Lagen kom 89 och då måste de fungera.
- Marcus

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by firefish »

jonaslarsson wrote:
firefish wrote:Ang 968 så håller jag på och undersöker vad jag ska ha/bygga för något. Uppenbarligen så är 968:an extra känslig vad gäller mottryck pga variocam och det är svårt att få till ett bättre system än original (förutom att det är lättare). 3 tum är alldeles för stort iaf.
jag körde 3 tums, racekatt, öppetfilter och chip på min 968 innan jag renoverade motorn och den gjorde 0-100km/h 5.7 sek enligt drift box testat ett par gånger så det är ingen engångs repa. så det e nog inte helt fel med 3 tums. enligt köhler som har renoverat min motor så ska det bara va bra med 3 tums efter katt så man ökar flödet genom den. det viktiga är att inte ändra på kollektorn på grenröret.
Alla bilar är individer så vad som fungerar för den ena kanske inte gör det för den andra. Hur upplevde du effektkurvan? Rimligtvis så borde du tappat en aning i botten- och mellanregistret men tjänat in en hel del på topp.
Last edited by firefish on 2009-07-28 17:05:47, edited 1 time in total.

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#27 Post by posse944 »

Svar till Nahpets...

Vad jag förstår så blev det under 1988 lag på att ha en fungerande katalysator.

Tittar man på sitt besiktingspapper så kan man se 2 värden som kollas, CO och HC värden. Eftersom katalysatorns uppgift är att ta bort kolväten (HC) borde man inte behöva katalysator om de inte kollar HC värdet.

jag har en 88:a och på mina besiktningspapper står det inget värde på HC så det måste ju betyda att de inte kollar om katalysatorn fungerar.

Om man får ta bort den vet jag inte men den behöver iaf inte fungera :)

Man kan ju tömma den på innehållet om inte annat.

Någon annan som vet mer?
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#28 Post by Mårten »

Jag frågade vägverkets handläggare om det öht finns någon notering om att min bil har kat och om den behövs.

Svaret var: Finns inga noteringar om kat och du behöver ingen. När jag besiktade den i år sade de inte ett ljud om katten + att lambdavärdet inte ens finns i bes protokollet. Så på en -87 bör det inte vara några problem alls.

Sedan är det ju så att med tanke på miljön bör vi ju istället sätta på en racekatt...

Trådskaparen frågade ju om ljudet och som sagt liiiiiite mörkare men inget sportsound :(
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#29 Post by tkgb »

Min bruksbil en Fiat Croma 1988 års model hade vid inköpet en duktigt igensatt orginalkatalysator vilket resulterade i en väldigt svag och ohyggligt törstig bil.
Efter jag ersatt den med ett rakt rör sjönk förbrukning 3 dl milen och dom flesta av dom 120 vilda hk kom tillbaks.
Det står katalysator i regbeviset men det har aldrig varit några problem på besiktningen då dom bara mäter co inte hc o lamda.
mvh tommy

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users