Glapp i drivlina?
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Glapp i drivlina?
Om jag släpper gasen hastigt i låga farter så tenderar drivlinan att rycka till (värst runt 30km/h och knappt kännbart över 60km/h)
Tänk er en dålig gummipuck i jämförelse.
Kopplingen är ny.
Växellådans upphängning verkar schysst.
Motorkuddarna verkar ok.
Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Smälla är nog att ta i, men det känns som att något glappar.
Åtgärd eller köra och vara lycklig?
Tänk er en dålig gummipuck i jämförelse.
Kopplingen är ny.
Växellådans upphängning verkar schysst.
Motorkuddarna verkar ok.
Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Smälla är nog att ta i, men det känns som att något glappar.
Åtgärd eller köra och vara lycklig?
MVH//Per
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Glapp i drivlina?
Du har ingen kardan och inga bussningar i transaxlen.maverick wrote:Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Motor, transaxel och växellåda på våra porschar sitter som bekant ihop som en enhet utan gummilänkar eller dylikt i mellan. (Bilden visar en 928 drivlina men principen är densamma för 924,944,968 modellerna)

Troligare är väl glapp i drivaxlarna eller kanske dåliga motorfästen/växellådsfästen? Svårt att säga när man inte upplevt problemet själv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Glapp i drivlina?
Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.patand wrote:Du har ingen kardan och inga bussningar i transaxlen.maverick wrote:Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Motor, transaxel och växellåda på våra porschar sitter som bekant ihop som en enhet utan gummilänkar eller dylikt i mellan. (Bilden visar en 928 drivlina men principen är densamma för 924,944,968 modellerna)
Troligare är väl glapp i drivaxlarna eller kanske dåliga motorfästen/växellådsfästen? Svårt att säga när man inte upplevt problemet själv.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?

MVH//Per
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Glapp i drivlina?
Ja men det finns ju inga bussningar där... så vad snackar den killen om då?maverick wrote:Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?

Kom faktiskt inte ihåg det... men nu när du säger det så har jag ju faktiskt kört din bil!



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Glapp i drivlina?
Det får du fråga vederbörande.patand wrote:Ja men det finns ju inga bussningar där... så vad snackar den killen om då?maverick wrote:Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?
![]()
Kom faktiskt inte ihåg det... men nu när du säger det så har jag ju faktiskt kört din bil!![]()
Men minns inte det där glappet eller hur det kändes...
Han körde en 924 (inlägget var över två år gammalt), mer än så vet jag inte.
Vi gissade på pucken, men eftersom kopplingen är ~10 mil gammal så är jag ytterst tveksam

MVH//Per
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Skulle gissa på slitna motorkuddar!
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Den ena är bytt av förra ägaren (emm) så den borde vara schysst. Den andra vet jag inte hur den mår mer exakt.Erol wrote:Skulle gissa på slitna motorkuddar!
/ Erol
Motorn vibrerar inte mer än normalt tycker jag, men å andra sidan så har han "glappat" ganska länge.
Hur kontrolleras kuddarna på enklast möjliga sätt?
MVH//Per
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Jag bad Sandén kolla mina kuddar när jag hade den inne sist. "Ena kudden helt slut" sade han, jag hade inte märkt så mycket vibrationer... Men med ny kudde, aj så fint den gick. Dock inte något så som Per beskriver i första inlägget.
Last edited by Mårten on 2009-06-14 20:32:41, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Det finns någon spec på en minsta tillåtna höjd på motorkuddarna. Man mäter dem och ser på så sätt om de är ok. Jag tror inte på dåliga kuddar, eftersom det främst brukar visa sig som vibrationer på tomgång.
Kopplingen skulle vara det uppenbara, men eftersom den är ny kan det ju inte vara den. Hur står det till med drivknutarna?
Kopplingen skulle vara det uppenbara, men eftersom den är ny kan det ju inte vara den. Hur står det till med drivknutarna?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Två drivknutar (vänster tror jag) är bytta för cirka 1-2 år sedan. Dem andra sidan håller jag inte koll på, men när mecken bytte det ena paret så sa han att den högra sidan inte var helt 100.Notch wrote:Det finns någon spec på en minsta tillåtna höjd på motorkuddarna. Man mäter dem och ser på så sätt om de är ok. Jag tror inte på dåliga kuddar, eftersom det främst brukar visa sig som vibrationer på tomgång.
Kopplingen skulle vara det uppenbara, men eftersom den är ny kan det ju inte vara den. Hur står det till med drivknutarna?
MVH//Per
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]