Pehr Johnsson wrote:
Dom har nog varit uppe på forumet förr. Jag sparar på sånt som är värt att spara.....
Okej, tack då! Dags att spara
Perfekt att ha med sig utskrivna när man ska göra bakhjulsinställning hos gubben som "vet" hur man ställer in en 44:a och har gjort det "massor av 944" tidigare....
När dom står och ser ut som som fått en skapell och ska göra sin första hjärntransplatation så tar man fram utskrifterna och visar hur det ska gå till.... fast även då tvivlar dom....
hur myck pratar vi om att få ner bilen bak med att bara ändra svärden.. jag vill få ner den 6-8 cm bak..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Min bil ligger i botten. Skulle gärna vilja höja den lite för att få en planare profil! Är det någon som har gjort detta som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att fixa detta? Givetvis så kompenseras det. Se bild.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Höjden är ju lätt fixat, men om den som sänkte bilen justerade hjulvinklarna efter sänkningen så bör man kanske justera tillbaka, och det är ju ett avsevärt bökigare jobb.
Jag ska sänka min pärla i helgen. Fram har jag köpt sänkfjädrar som sänker 30mm och bak kommer jag att prova att sänka på det sätt som bilderna visar ovan. Lyckas jag återkommer jag med resultatet.
En fråga dock:
Har jag uppfattat det hela rätt att det behövs en 24mm hylsa för muttrarna och en 36mm för att hålla emot bulten. Klarar man sig med enbart en av dessa (24mm) eller måste man hålla emot den stora så att den inte snurrar med. Räcker det med skiftnyckel för den stora?
posse944 wrote:Räcker nog inte med skiftnyckel då den lär sitta väldigt hårt. Tycker inte man ska använda skiftnyckel. Använd fasta nycklar säger jag
Nja jag tänkte inte använda skiftnycket till att lossa på muttern. Tänkte mer att om inte bulten snurrar med eller bara snurrar lite så borde det fungera. Skulle den däremot snurra med så använder jag självklart krafthylsa.
36 fast nyckel är ju så praktisk att ha, inte så fasligt dyrt . Förresten har 931/944 också 36 på den stora muttern på bakstubaxeln ? Har faktiskt inte haft isär det än, otroligt nog
Några frågor / ideer om man behöver sänka mer än excentern klarar och inte vill indexera on torsionstaven !
1. Om man skall fräsa ut lite matrial borde väl det göras i ovankant och på plåten som är på utsidan ( mutter sidan ) !
2. Får man någon effekt ( sänkning ) om man byter excenterjusterbulten 16mm mot en standardbult 14mm ?
Det borde väl sänka lite extra ?
Cédric wrote:36 fast nyckel är ju så praktisk att ha, inte så fasligt dyrt . Förresten har 931/944 också 36 på den stora muttern på bakstubaxeln ? Har faktiskt inte haft isär det än, otroligt nog
Kan bara hålla med. Man behöver en 36a för bakhjulslager (stubaxeln), bulten för höjdjusteringen samt för att lossa muttern i G31 lådan så man kan få bort backen och 1:ans växel... Har för mig det även är en 36:a inblandad i slangkopplingarna för oljekylaren på 931an, men där krävs en öppen nyckel istället för en hylsa.
Förresten är det alltså ja på din fråga angående kronmuttern på stubaxeln Cédric.