Sänkning av 944?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Jacko »

Pehr Johnsson wrote:
Jacko wrote:Pehr, vart hittade du dessa bilder?
Dom har nog varit uppe på forumet förr. Jag sparar på sånt som är värt att spara..... :roll:
Okej, tack då! Dags att spara :)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Jacko wrote:
Pehr Johnsson wrote: Dom har nog varit uppe på forumet förr. Jag sparar på sånt som är värt att spara..... :roll:
Okej, tack då! Dags att spara :)
Perfekt att ha med sig utskrivna när man ska göra bakhjulsinställning hos gubben som "vet" hur man ställer in en 44:a och har gjort det "massor av 944" tidigare.... :roll: :roll:

När dom står och ser ut som som fått en skapell och ska göra sin första hjärntransplatation så tar man fram utskrifterna och visar hur det ska gå till.... fast även då tvivlar dom.... :lol: :lol: :lol:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#18 Post by jerker67 »

hur myck pratar vi om att få ner bilen bak med att bara ändra svärden.. jag vill få ner den 6-8 cm bak..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#19 Post by posse944 »

Tackar för snabba och bra svar.

Undrar också hur mycket man kan få ner den bak på detta sättet. någon som vet?

BTW behöver man något speciellt verktyg till justeringen av bakhöjden?
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Erol »

jerker67 wrote:hur myck pratar vi om att få ner bilen bak med att bara ändra svärden.. jag vill få ner den 6-8 cm bak..
2-3 cm brukar man kunna justera, om man inte slipar upp hålen.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by Jacko »

Min bil ligger i botten. Skulle gärna vilja höja den lite för att få en planare profil! Är det någon som har gjort detta som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att fixa detta? Givetvis så kompenseras det. Se bild.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Cédric »

Höjden är ju lätt fixat, men om den som sänkte bilen justerade hjulvinklarna efter sänkningen så bör man kanske justera tillbaka, och det är ju ett avsevärt bökigare jobb.

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#23 Post by henrik l79 »

Jag ska sänka min pärla i helgen. Fram har jag köpt sänkfjädrar som sänker 30mm och bak kommer jag att prova att sänka på det sätt som bilderna visar ovan. Lyckas jag återkommer jag med resultatet.

En fråga dock:
Har jag uppfattat det hela rätt att det behövs en 24mm hylsa för muttrarna och en 36mm för att hålla emot bulten. Klarar man sig med enbart en av dessa (24mm) eller måste man hålla emot den stora så att den inte snurrar med. Räcker det med skiftnyckel för den stora?
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#24 Post by posse944 »

Räcker nog inte med skiftnyckel då den lär sitta väldigt hårt. Tycker inte man ska använda skiftnyckel. Använd fasta nycklar säger jag :)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#25 Post by henrik l79 »

posse944 wrote:Räcker nog inte med skiftnyckel då den lär sitta väldigt hårt. Tycker inte man ska använda skiftnyckel. Använd fasta nycklar säger jag :)
Nja jag tänkte inte använda skiftnycket till att lossa på muttern. Tänkte mer att om inte bulten snurrar med eller bara snurrar lite så borde det fungera. Skulle den däremot snurra med så använder jag självklart krafthylsa.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#26 Post by Pehr Johnsson »

Skiftnyckar är väl sådana som man ger till barnen att leka med?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#27 Post by henrik l79 »

Pehr Johnsson wrote:Skiftnyckar är väl sådana som man ger till barnen att leka med?
Haha...jag ska aldrig nämna ordet skiftnycket på det här forumet nå mer, jag lovar. :D Det blir hylsor för hela slanten framöver.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by Cédric »

36 fast nyckel är ju så praktisk att ha, inte så fasligt dyrt :). Förresten har 931/944 också 36 på den stora muttern på bakstubaxeln ? Har faktiskt inte haft isär det än, otroligt nog :)

Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

#29 Post by Ubbe944S2 »

Hallå !

Några frågor / ideer om man behöver sänka mer än excentern klarar och inte vill indexera on torsionstaven !
1. Om man skall fräsa ut lite matrial borde väl det göras i ovankant och på plåten som är på utsidan ( mutter sidan ) !

2. Får man någon effekt ( sänkning ) om man byter excenterjusterbulten 16mm mot en standardbult 14mm ?
Det borde väl sänka lite extra ?

Ubbe944S2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Cédric wrote:36 fast nyckel är ju så praktisk att ha, inte så fasligt dyrt :). Förresten har 931/944 också 36 på den stora muttern på bakstubaxeln ? Har faktiskt inte haft isär det än, otroligt nog :)
Kan bara hålla med. Man behöver en 36a för bakhjulslager (stubaxeln), bulten för höjdjusteringen samt för att lossa muttern i G31 lådan så man kan få bort backen och 1:ans växel... :D Har för mig det även är en 36:a inblandad i slangkopplingarna för oljekylaren på 931an, men där krävs en öppen nyckel istället för en hylsa.

Förresten är det alltså ja på din fråga angående kronmuttern på stubaxeln Cédric. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]