Kopplingsfråga....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Kopplingsfråga....

#1 Post by Ducati »

Hej

På min förra turbo och min nuvarande så är det ett glapp på nån cm på kopplingspedalen innan den börjar ta,
Kopplingen fungerar utan problem.
Nu har jag inte kört nån annan 944 turbo, så jag vet inte om det ska vara så.
Den kanske behöver luftas??

Hur är kopplingen på era 944 turbos?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by firefish »

Ska det inte vara så? Annars ligger det ju alltid belastning på urtrampningslagret och då slits det betydligt fortare. Dessutom så riskerar du att bränna kopplingen om det skulle ligga belastning efersom friktionen i kopplingen reduceras kraftigt vid enbart ett lågt tryck på pedalen (hur många E39 M5 har inte eldat upp kopplingarna pga detta?).
Magnus W
www.bike.se

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Tror också på lite lagom glapp.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Ducati »

Det är snarare så att det är inget motstånd alls de första centimetern men sen känner man att kopplingen börjar röra sig. Jag skulle t.ex kunna trycka ned kopplingen med mitt lillfinger den första cm, men sen blir det tyngre
Dragläget befinner sig längre ner i rörelsen
Kanske lite svårt att förklara....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#5 Post by Mårten »

Sådan är min oxå så det är nog inget att oroa sig över, iaf gör inte jag det...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Vet inte hur det ser ut på 944a men på 931 (som också har hydralisk koppling) kan man ställa spelet på kopplingspedalen. Det görs genom att lossa en mutter och sen vrida tryckstången så att det blir mer eller mindre spel. Kanske kan vara värt att kolla upp? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]