Hej
På min förra turbo och min nuvarande så är det ett glapp på nån cm på kopplingspedalen innan den börjar ta,
Kopplingen fungerar utan problem.
Nu har jag inte kört nån annan 944 turbo, så jag vet inte om det ska vara så.
Den kanske behöver luftas??
Hur är kopplingen på era 944 turbos?
Kopplingsfråga....
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kopplingsfråga....
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Ska det inte vara så? Annars ligger det ju alltid belastning på urtrampningslagret och då slits det betydligt fortare. Dessutom så riskerar du att bränna kopplingen om det skulle ligga belastning efersom friktionen i kopplingen reduceras kraftigt vid enbart ett lågt tryck på pedalen (hur många E39 M5 har inte eldat upp kopplingarna pga detta?).
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är snarare så att det är inget motstånd alls de första centimetern men sen känner man att kopplingen börjar röra sig. Jag skulle t.ex kunna trycka ned kopplingen med mitt lillfinger den första cm, men sen blir det tyngre
Dragläget befinner sig längre ner i rörelsen
Kanske lite svårt att förklara....
Dragläget befinner sig längre ner i rörelsen
Kanske lite svårt att förklara....
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Sådan är min oxå så det är nog inget att oroa sig över, iaf gör inte jag det...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vet inte hur det ser ut på 944a men på 931 (som också har hydralisk koppling) kan man ställa spelet på kopplingspedalen. Det görs genom att lossa en mutter och sen vrida tryckstången så att det blir mer eller mindre spel. Kanske kan vara värt att kolla upp? 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users