944 Turbo -86 [Rebirth]

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#166 Post by FredrikÅ »

moosemats wrote: Det blev mycket åka på Sviesta idag och jag fick väldigt mycket bra hjälp och tips!
Berätta mer om körningen på Sviesta; Hur kändes bilen, föraren å allt det där.. :)
Fredrik Åberg

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#167 Post by moosemats »

Självklart Fredrik!

Dagen började med regn så förmiddagen blev väldigt slipprig. Svårt att få någon fart alls ut ur kurvorna. Och även med LO läget spann det vilt på 4:an :) spännande men jag tog det försiktigt. Rätt kul att få känna på balansen på bilen med lite sämre grepp.

Det torkade upp och jag fick några varv med instruktör som hetsa mig att köra snabbare. Försökte ändå ta det lite lagom för att nöta in ett bra spår. Men varv efter varv började jag känna att det gick att köra snabbare och snabbare. Jag var väldigt försiktig i ingången till esset och torparn eftersom jag kände mig mest osäker där, speciellt när jag bromsade lite senare och hårdare. Mycket av hastigheten saknades fortfarande, speciellt i rondellen där jag konsekvent kom för långt ner i sista vänstern innan ingångskurvan till start/mål.

Ju snabbare jag körde desto mer imponerad blev jag av bilens trevliga sätt och underbara turnin. Hur snabbt man än kommer är det bara att peka med ratten så kommer man rätt :) Underbart!

Men sen började det hända grejer... Åke satte sig bestämt vid ratten och sa åt mig att hänga med. Lite hotlaps är aldrig fel. Och då började jag förstå vad bilen klarar av... Det kördes bra snabbt, lite för snabbt några gånger så två gånger blev det att rädda upp raktfram efter rakan, innan rondellen eftersom den låste upp i bak. Samma sak i ingången på esset. Åke fick den att låsa upp i bak flera gånger och det är nog det beteendet jag själv märkt, speciellt förra året på mantorp. Väldigt orolig i bakvagnen vid hårdare inbromsning, speciellt vid lite trailbraking. Det förklarade lite min osäkerhet att komma in snabbt i kurvor, speciellt lite snabbare kurvor.

Sen fick jag åka några varv med Patands trevliga 931:a. Mycket trevlig bil och man märker att Patrik åkt på Sviesta några varv. Då märkte jag direkt ett ställe där jag inte klarade av att hålla samma spår. Patrik körde på bra mycket snabbare ända ner torparn för att sedan svänga+bromsa väldigt hårt innan en rätt sen turn in i hög fart. Själv klarade jag inte detta mentalt utan körde mera enligt skolbok, inbromsning innan första kurvan, sedan rakt spår och rak inbromsning innan sväng. Men jag tror jag skulle tjäna mycket på att bromsa senare i den kurvan(utan att försöka få en raksträcka på slutet). Det kändes hela tiden som jag efter första inbromsningen behövde gasa igen för att komma fram snabbt till turn.
DOCK tror jag inte det är något jag gör med risk för upplåsning i bak så det får bli någon form av anpassning av bromsbalansen innan jag provar detta.

Sen blev det några underbara eftermiddagsvarv med patand, torbjörn och blåtå där vi jagade runt och jag hade faktiskt inga större problem att hänga med... Nästa banåka blir med performance box. (Den är beställd :)

Tyvärr återkom det otrevliga knackandet i vänster bak (vid högersväng) men inte lika konsekvent som sist. Lindwall fixade till något sist jag hade den där och vad jag förstod så handlade det om hjulbultar och handbromsmekanik som slog i varandra. En fjädersats från PC skulle hjälpa men han fixade det provisoriskt. Köpte fjädrarna och rev båda sidorna i helgen utan att på något sätt förstå eller se vad problemet var så i veckan får jag jaga honom för lite hjälp med detta. Behöver efterspänna kamremmen också...

För att sammanfatta det hela.
1. Jag har lyckats förstå bilens potential bättre
2. Jag har lyckats köra rätt snabbt med den(tycker jag själv). En dag till med torrt underlag och utan chikan så är inte 1.05 helt avlägset på Sviesta.
3. Någon form av bromsbalansändring ska till, om det nu blir med olika belägg eller med nippel för att minska trycket bak vet jag inte. Funderar fortfarande på detta.
4. Bilen är underbar 1. passar mig perfekt, älskar hur den uppför sig och turbo-laggen kan man faktiskt lära sig hantera, men det blir lite mera planering :) Fullgas precis efter turn in i torpan genererade precis rätt tryck strax innan sent apex, när jag väl vågade...
5. Bilen är underbar 2. Chassit, krängare och däcken gör att det ligger precis som man vill. Nu kör jag 255 runt om. Känns mycket bättre än 235 i fram/255 bak. Jag tycker inte fjädrarna är för mjuka, känns väldigt bra, speciellt i snabba utgångar ur kurvor där man vill mata fullt och det inte är helt platt. Då greppar bakdäcken hur bra som helst, inget studsande pga hårda fjädrar där inte...
6. bilen är underbar 3. Hjulvinklarna är nog en stor bidragande orsak till den trevliga turnin som den har.
7. All form av trimming, byte wastegate och montering av MAF-kit som jag har liggande känns väldigt avlägset just nu, kanske, kanske till vintern...
8. Backspegeln jag fick av Patrik var väldigt trevlig eftersom hjälm och hans gör att man inte bara tittar över axeln när man ska iväg. Personliga utrustningen fungerade kanon. Allt kändes bra.

Framtiden blir nog att se över bromsarna, beställa nya belägg och byta i fram, kontrollera skivorna så att det ser ok ut. Kanske titta lite på någon form av kylkanaler till fram? beställa ny front med inbyggda lysen men innan det blir det en snabb tillbakamontering av orginal plus switch av stolarna och besiktning.

Och det ska bli mycket åka i sommar hoppas jag. Vore kul att ses på någon bana.
Last edited by moosemats on 2009-04-15 20:35:05, edited 1 time in total.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#168 Post by moosemats »

moosemats wrote:Ju snabbare jag körde desto mer imponerad blev jag av bilens trevliga sätt och underbara turnin. Hur snabbt man än kommer är det bara att peka med ratten så kommer man rätt
Bäst att kommentera detta själv innan någon annan hinner. Ja det är nog för att jag kör för långsamt :) så förr eller senare kommer jag nog märka att den inte riktigt går dit jag vill...
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#169 Post by FredrikÅ »

moosemats wrote:..racerapport...
Kul läsning!

Jag tror absolut att du ska satsa på en reducerventil till bakbromsarna, det är
bra att kunna ändra balansen om du byter hjul eller om du kör på regn.

När jag körde bilen med 225/255-hjul så låste den definitivt fram, så det verkar
som att övergången till 255/255 också (helt logiskt naturligtvis) också har
förändrat bromsbalansen. Jag märkte visserligen inte av det problemet själv,
men jag körde ju faktiskt mest med 225/255 och har säkert fegbromsat
när jag kört med bredare framdäck. :oops:


Angående bakvagnsknacket, så råkade en kompis i en Boxster S racebil
ut för samma oljud vid ett test på Knutan förra veckan. Vi plockade då helt enkelt
bort handbromsmekanismen från den sida som väsnades - och oljudet försvann. :)
Fredrik Åberg

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#170 Post by moosemats »

Det är ju också en lösning :) Jag ska göra ett försök att få till det ändå, utan att ta bort sakerna. Bilen går precis som den ska med eller utan knack och ljudet kommer konstigt nog bara vid kraftig högersväng och acceleration.. Låter misstänkt som en drivaxel men jag vet inte riktigt vad jag ska tro när Lindwall fixade problemet sist och sa att det var handbromsmekaniken...
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#171 Post by patand »

moosemats wrote:PS. Backspegeln som Patrik hade köpt fungerade kanon! DS.
Vad bra! :D Tänkte jag skulle fråga men har glömt bort det. Jag är också väldigt nöjd med min!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#172 Post by patand »

moosemats wrote:Sen fick jag åka några varv med Patands trevliga 931:a. Mycket trevlig bil och man märker att Patrik åkt på Sviesta några varv. Då märkte jag direkt ett ställe där jag inte klarade av att hålla samma spår. Patrik körde på bra mycket snabbare ända ner torparn för att sedan svänga+bromsa väldigt hårt innan en rätt sen turn in i hög fart. Själv klarade jag inte detta mentalt utan körde mera enligt skolbok, inbromsning innan första kurvan, sedan rakt spår och rak inbromsning innan sväng. Men jag tror jag skulle tjäna mycket på att bromsa senare i den kurvan(utan att försöka få en raksträcka på slutet). Det kändes hela tiden som jag efter första inbromsningen behövde gasa igen för att komma fram snabbt till turn.
DOCK tror jag inte det är något jag gör med risk för upplåsning i bak så det får bli någon form av anpassning av bromsbalansen innan jag provar detta.
Kommer fortfarande ihåg kommentaren jag fick av dig direkt i början när du åkte med: "Den skjuter ju på bra den här med". :D Roligt att höra från en som åker 951a!

Också väldigt intressant att läsa hur du tycker jag tar Torparen. Själv tycker jag att jag gör en tidigare turn in än de flesta andra, dvs några meter innan konan som var utställd där på kursen. Konan är ju iof till för att ge nybörjare en bra referenspunkt och är kanske inte så mycket för mer vana snabbare förare att hålla sig till, men jag tyckte nog att de flesta (inklusive du Mats) när jag stod och kollade där på förmiddagen svängde in senare än jag. Mycket möjligt att du förändrade ditt spår på eftermiddagen när det gick fortare iof. :)

Jag vet också att jag inte går samma spår som man lär ut på kursen, Björn (instruktör) försökte få mig förra året att gå mer likt det spår du beskriver att du kör, men jag lyckas helt enkelt inte gå så långt ut till vänster i första böjjen. Har märkt att jag åker ikapp många in mot Torparen i det spår jag kör så det kanske är så att det spår jag valt passar min körstil bättre helt enkelt.

Jag tycker själv dock att jag fortfarande fegar lite i Torparen, det borde gå att gå på fullt längre och bromsa mer bestämt hela vägen ner till turn in. Men det är ju iof trailbraking hela inbromsningen så man måste ju ligga på rätt sida om däckens totala grepp så riktigt fullt kan man ju inte bromsa (eftersom man svänger samtidigt). Alla som åkte med mig (inklusive instruktör Åke) tyckte ju att det gick fort in mot och genom Torparen så det går nog inte så värst illa ändå. :)

Förstår mycket väl att du inte vågar prova gå på hårdare och i "mitt" spår innan du får ordning på bromsbalansen. Man behöver definitivt en stabil bil vid hård inbromsning under sväng!

Sen måste jag ju bara hålla med om att det var kul att "tampas" på eftermiddagen! "Tyvärr" hade ni ju börjat åka fort i böjjarna också så det blev svårt att hålla undan med min ringa effekt... men kul var det iaf!

Måste också påpeka att jag tyckte du fick upp farten väldigt bra under dagen och att du körde bra spår! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#173 Post by moosemats »

patand wrote:...när jag stod och kollade där på förmiddagen svängde in senare än jag. Mycket möjligt att du förändrade ditt spår på eftermiddagen när det gick fortare iof. :)
Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.

patand wrote:--klippt--- tyckte ju att det gick fort in mot och genom Torparen så det går nog inte så värst illa ändå. :)
Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra så :).
patand wrote:Sen måste jag ju bara hålla med om att det var kul att "tampas" på eftermiddagen! "Tyvärr" hade ni ju börjat åka fort i böjjarna också så det blev svårt att hålla undan med min ringa effekt... men kul var det iaf!
jo det var väldigt kul :) men jag behövde mina 100hk extra för att hålla ditt tempo.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#174 Post by patand »

moosemats wrote:Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.

Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra så :).

jo det var väldigt kul :) men jag behövde mina 100hk extra för att hålla ditt tempo.
Det är ju inte fel att räta ut böjjarna så mycket det går. ;) Sen att konkurrenterna svär över leran på banan det får man ta! :lol:

Jag är inte modig, men har övat mycket och trivs bra med min lilla bil! :) Tycker fortfarande att Torparen är spännande och klurig, helt klart en utmaning! :D

100hk extra ger ju lite bättre skjuts på långa rakan när det inte finns någon chikan! :) Får se när jag ger upp och skaffar mer effekt... :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#175 Post by Nahpets »

patand wrote:
moosemats wrote:Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.

Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra så :).

jo det var väldigt kul :) men jag behövde mina 100hk extra för att hålla ditt tempo.
Det är ju inte fel att räta ut böjjarna så mycket det går. ;) Sen att konkurrenterna svär över leran på banan det får man ta! :lol:

Jag är inte modig, men har övat mycket och trivs bra med min lilla bil! :) Tycker fortfarande att Torparen är spännande och klurig, helt klart en utmaning! :D

100hk extra ger ju lite bättre skjuts på långa rakan när det inte finns någon chikan! :) Får se när jag ger upp och skaffar mer effekt... :wink:
Annars kan du ju gå ned i vikt! ;)

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#176 Post by patand »

Nahpets wrote:Annars kan du ju gå ned i vikt! ;)
:lol: -7 kilo sedan januari... finns lite till att ta... sen kan ju bilen bantas också. 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#177 Post by moosemats »

Då ner i vikt kan jag också (hoppas jag i alla fall) så där finns det helt klart 5-7 kg att hämta... Lär göra stor skillnad, i alla fall när man ska in och ut ur bilen :)
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#178 Post by Mattias 924 »

moosemats wrote: Låter misstänkt som en drivaxel men jag vet inte riktigt vad jag ska tro när Lindwall fixade problemet sist och sa att det var handbromsmekaniken...
Byt plats på drivaxlarna så de går åt andra hållet. D.v.s. höger drivaxel på vänster sida och tvärt om. Enkelt att göra och du får veta om det är drivaxlarna som är problemet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#179 Post by FredrikÅ »

moosemats wrote:-klipp-- Åke fick den att låsa upp i bak flera gånger -klipp--
Kan inte släppa det här riktigt... :)

Kanske en näsvis fråga, men hur kör Åke egentligen?
Använder han mycket motorbroms samtidigt som han bromsar?
Fredrik Åberg

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#180 Post by patand »

FredrikÅ wrote:Kanske en näsvis fråga, men hur kör Åke egentligen?
Använder han mycket motorbroms samtidigt som han bromsar?
Har inte själv åkt med Åke när han kört fort men det skulle förvåna mig om han gör något extra konstigt på det viset. Han är duktig på att köra fort och har kört alla möjliga bilar under åren. Det är ju han som dragit igång och håller i dessa förarkurser. :)

Mats som åkte med i sin egen bil kan nog ge bättre besked iof.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users