Berätta mer om körningen på Sviesta; Hur kändes bilen, föraren å allt det där..moosemats wrote: Det blev mycket åka på Sviesta idag och jag fick väldigt mycket bra hjälp och tips!

Bäst att kommentera detta själv innan någon annan hinner. Ja det är nog för att jag kör för långsamtmoosemats wrote:Ju snabbare jag körde desto mer imponerad blev jag av bilens trevliga sätt och underbara turnin. Hur snabbt man än kommer är det bara att peka med ratten så kommer man rätt
Kul läsning!moosemats wrote:..racerapport...
Vad bra!moosemats wrote:PS. Backspegeln som Patrik hade köpt fungerade kanon! DS.
Kommer fortfarande ihåg kommentaren jag fick av dig direkt i början när du åkte med: "Den skjuter ju på bra den här med".moosemats wrote:Sen fick jag åka några varv med Patands trevliga 931:a. Mycket trevlig bil och man märker att Patrik åkt på Sviesta några varv. Då märkte jag direkt ett ställe där jag inte klarade av att hålla samma spår. Patrik körde på bra mycket snabbare ända ner torparn för att sedan svänga+bromsa väldigt hårt innan en rätt sen turn in i hög fart. Själv klarade jag inte detta mentalt utan körde mera enligt skolbok, inbromsning innan första kurvan, sedan rakt spår och rak inbromsning innan sväng. Men jag tror jag skulle tjäna mycket på att bromsa senare i den kurvan(utan att försöka få en raksträcka på slutet). Det kändes hela tiden som jag efter första inbromsningen behövde gasa igen för att komma fram snabbt till turn.
DOCK tror jag inte det är något jag gör med risk för upplåsning i bak så det får bli någon form av anpassning av bromsbalansen innan jag provar detta.
Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.patand wrote:...när jag stod och kollade där på förmiddagen svängde in senare än jag. Mycket möjligt att du förändrade ditt spår på eftermiddagen när det gick fortare iof.
Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra såpatand wrote:--klippt--- tyckte ju att det gick fort in mot och genom Torparen så det går nog inte så värst illa ändå.
jo det var väldigt kulpatand wrote:Sen måste jag ju bara hålla med om att det var kul att "tampas" på eftermiddagen! "Tyvärr" hade ni ju börjat åka fort i böjjarna också så det blev svårt att hålla undan med min ringa effekt... men kul var det iaf!
Det är ju inte fel att räta ut böjjarna så mycket det går.moosemats wrote:Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.
Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra så.
jo det var väldigt kulmen jag behövde mina 100hk extra för att hålla ditt tempo.
Annars kan du ju gå ned i vikt!patand wrote:Det är ju inte fel att räta ut böjjarna så mycket det går.moosemats wrote:Jo efter lite hjälp från er så blev det ett tidigare spår, lite för tidigt ibland(gick med ett par hjul över leran på innern) men senare på eftermiddagen tror jag att jag hittade ett bra spår.
Det kändes verkligen snabbt när du körde där, nära högerkanten och full broms samtidigt som du svänger... Krävs lite våga för att köra så.
jo det var väldigt kulmen jag behövde mina 100hk extra för att hålla ditt tempo.
Sen att konkurrenterna svär över leran på banan det får man ta!
![]()
Jag är inte modig, men har övat mycket och trivs bra med min lilla bil!Tycker fortfarande att Torparen är spännande och klurig, helt klart en utmaning!
100hk extra ger ju lite bättre skjuts på långa rakan när det inte finns någon chikan!Får se när jag ger upp och skaffar mer effekt...
Nahpets wrote:Annars kan du ju gå ned i vikt!
Byt plats på drivaxlarna så de går åt andra hållet. D.v.s. höger drivaxel på vänster sida och tvärt om. Enkelt att göra och du får veta om det är drivaxlarna som är problemet.moosemats wrote: Låter misstänkt som en drivaxel men jag vet inte riktigt vad jag ska tro när Lindwall fixade problemet sist och sa att det var handbromsmekaniken...
Har inte själv åkt med Åke när han kört fort men det skulle förvåna mig om han gör något extra konstigt på det viset. Han är duktig på att köra fort och har kört alla möjliga bilar under åren. Det är ju han som dragit igång och håller i dessa förarkurser.FredrikÅ wrote:Kanske en näsvis fråga, men hur kör Åke egentligen?
Använder han mycket motorbroms samtidigt som han bromsar?
Users browsing this forum: No registered users