951 -88 | Jag har sparat sen jag var 12...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#76 Post by Mårten »

Hann tyvärr inte köra så mycket med bilen eftersom raset kom i augusti + väntetid för att komma in hos Mäster Sandén gjorde att säsongen nästan var slut när jag fick tebax den.

Men jag upplevde bilen som betydligt trevligare att köra i allmänhet, utväxlingen passar bättre till allmän väg om man så säger. Sedan kan man ju inte klaga på att den känns betydligt rappare om man nu vill accelerera för fullt. Tvåans växel märker man att den räcker inte lika "långt" längre, tidigare drog den ju till över 100 km/h. Känns som om man inte behöver växla ner lika ofta för att få upp turbon i varv.

När det gäller bana så får jag återkomma men totalintrycket är att denna växellådan passar bättre till (inspirerad körning på) svenska vägar än tyska frifarts autobahn :D
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#77 Post by Karl Birgander »

Första steget är att byta till s2-låda, så småningom kommer du/ni till insikt att det är lika bra att byta puffra till S2 också! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#78 Post by Mårten »

Ha ha, du e la för go'er - S2 är inte det en Audi....
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#79 Post by Karl Birgander »

Mårten wrote:Ha ha, du e la för go'er - S2 är inte det en Audi....
Ådin kom efter. Å så slösar den effekt på ett hjulpar och har någon konstig krumelur på grenröret.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#80 Post by 951master »

Karl Birgander wrote:
Mårten wrote:Ha ha, du e la för go'er - S2 är inte det en Audi....
Ådin kom efter. Å så slösar den effekt på ett hjulpar och har någon konstig krumelur på grenröret.
HA HA.. :lol:

Audi S2 är en raketgunghäst utan bromsförmåga.. (i standardutf.) :D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#81 Post by Mårten »

Sådär nu var bilen påställd igen, kunde inte hålla mig utan tog en kortare tur i det fina vädret. Det var ju några månader sedan man körde den hade nästan glömt hur det kändes men f.n vad den går, man blir ju nästan salig när den laddar för fullt :shock: Den nya bränslepumpen har säkert gjort 20 hästar xtra :D :D :D .

Apropå det förresten, någon var orolig att en Bosch 044-pump skull höras men inte då, den hörs knappt ens när jag låg under bilenför att kolla att alla kopplingar höll tätt.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#82 Post by DLS »

min viner lite lätt på tomgång i allafall :)
o då är inte min bil tyst precis ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#83 Post by Mårten »

Dagens mek var att montera en 50 mm distans mellan nav och ratt. Detta för att få ratten närmare och en bättre körställning. Blev kanonbra, som en bonus kan jag nu åter se tempmätaren som tidigare skymdes av rattkringlan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#84 Post by Mårten »

Kom på en sak; Vad säger vännerna på bilprovningen om en sådan distans? Är det OK?? Någon som vet/testat?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

#85 Post by Adolfsson »

Mårten wrote:Kom på en sak; Vad säger vännerna på bilprovningen om en sådan distans? Är det OK?? Någon som vet/testat?
Ser ut att vara en likadan jag har på min bil och det sa inte bes något om.
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#86 Post by Mårten »

Nybesiktad med blankt papper!! Frågade speciellt om rattdistansen men det var helt OK enl besiktningsmannen.

Började dock inte så bra, när jag skulle starta den så hade jag glömt lyset på när jag körde in den i garaget sist = tomt batteri = inte ett liv i startmotorn... Fort fram med bruksbilen och startkablar med 10 min kvar till besiktningstiden.... Tur man har rätt nära dit
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#87 Post by eggaD »

Grattis! Du har ju annars sagt att de är snällare nere i Kinna, man kanske ska prova det nästa gång ;)
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#88 Post by Mårten »

Tror faktiskt det. "Oj, här var det snyggt" sade han när han försökte skaka fram glapp i mina Sandenrenoverade bärarmar fram. I Borås fick jag ju ombesiktning en gång p g a att ena dimljuset stod lite högt....
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Kvällsmek

#89 Post by Mårten »

Tycker det ser lite fräckt ut med gälar i huven + att det är ju alltid bra att bli av med värmen från motorn och enligt Sandén klart förbättra flödet genom intercoolern. Sagt och gjort, gälar beställdes från Plastis och det var dags att skrida till verket.

Känns ju liiiite svårt att ta fram sågen och börja såga i huven när man inte ens velat skruva fast en mugghållare för att då få fula skruvhål i inredningen... Men man får låta det mogna någon dag :)

Efter någon timmas uppmätning, kontrollerande, nya mätningar, funderande samt liten extra koll av Utzons tryckschema över karossen så var det bara att börja tejpa upp läget. Tog vanlig maskeringstape. Sedan lade jag på tjock silvertape (gaffatape) och ritade in sågmarkeringen på den. Laddade sticksågen med ett nytt metallblad sedan var det bara att köra. Lade en plankbit under huven så att den inte gick ända ner, man vill ju inte samtidigt såga av en slang eller så :shock:

Lägger in lite bilder tagna med mobilen. Återstår lack av gälarna samt att limma dem på plats.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#90 Post by patand »

Läskigt... men säkert blir det bra i slutändan! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: johan944