Porvette 931 | Hjärtat. CBB
- fridsten
- Turbo-Poster
- Posts: 619
- Joined: 2007-06-28 14:35:42
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Solna
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Planerna är fastlagda.
Till vintern ska det förhopningsvis ordnas med chassie, nya dämpare och fjädrar runt om samt bort med torsionstavarna. Samt nya krängare, knivar ifrån Sellholm.
Vintern efter så ska bromsarna få sig en översyn och bytas emot några mer rediga doningar.
Sen blir det motorbyte. Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i, men vilken variant det blir vet jag inte ännu.
Till vintern ska det förhopningsvis ordnas med chassie, nya dämpare och fjädrar runt om samt bort med torsionstavarna. Samt nya krängare, knivar ifrån Sellholm.
Vintern efter så ska bromsarna få sig en översyn och bytas emot några mer rediga doningar.
Sen blir det motorbyte. Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i, men vilken variant det blir vet jag inte ännu.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Kommer högst troligen att köpa blocket under antingen den här eller nästa vecka.snugge wrote:johan944 wrote:Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i![]()
Av besiktningstekniska själ så blir det ett 305 block, men med en hel del masering så ska det gå att ta ut ca 300-400 driftsäkra hästar, med ett sjuhelvetes massa NM i vrid

- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
+1Cédric wrote:Mycke planer men har du planerat att nånsin köra bilen ?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- fridsten
- Turbo-Poster
- Posts: 619
- Joined: 2007-06-28 14:35:42
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Solna
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Klart att det går, det är flera som gjort den modden innan:
http://picasaweb.google.com/applebit924 ... 0658418130 (Ls1 i 924)
Men det krävs en hel del av byggare, tid pengar och kunskap. Risken är ju att byggaren i detta fall kanske tröttnar om för mycket ambitioner och planer kokas ihop och bilen blir ståendes på pallbockar. Det är ju mer än ett projekt här i världen som blivit halvklart. Inte för att vara elak men med tanke på att bilen inte rullat en meter för egen maskin än så tycker jag personligen att fokus borde ligga någon annan stans. Men det är ju hur jag hade resonerat. Men jag försöker inte hindra någon att mecka dit preecis vad han vill, för det är ju ett genomförbart projekt. Skulle dock inte trycka ner något annat än en alu v8, gjutjärnsåttor är riktigt heavy shit...
http://picasaweb.google.com/applebit924 ... 0658418130 (Ls1 i 924)
Men det krävs en hel del av byggare, tid pengar och kunskap. Risken är ju att byggaren i detta fall kanske tröttnar om för mycket ambitioner och planer kokas ihop och bilen blir ståendes på pallbockar. Det är ju mer än ett projekt här i världen som blivit halvklart. Inte för att vara elak men med tanke på att bilen inte rullat en meter för egen maskin än så tycker jag personligen att fokus borde ligga någon annan stans. Men det är ju hur jag hade resonerat. Men jag försöker inte hindra någon att mecka dit preecis vad han vill, för det är ju ett genomförbart projekt. Skulle dock inte trycka ner något annat än en alu v8, gjutjärnsåttor är riktigt heavy shit...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.patand wrote:Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå.
Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Perfekt, skruva ihopa den och ut och använd den istället för att torrväxla hela tidenjohan944 wrote:V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.patand wrote:Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå.
Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Ang vikterna så fick jag det här svaret ifrån en av polarna som håller på och bygger en Twin Turbo Trans Am.
Att jag inte har kommit ut och kört tidigare har mest berot på att jag tappade motivationen av anledningar som ligger väldigt nära hemmet och inte har med bilen att göra.
Tror att 931 motorn ligger i dem trakterna också om jag inte missminer mig helt, nu kommer jag att bygga på en 305a i första skedet så jag sparar lite vikt redan där.En cheva 350 med järntoppar, aluinsug väger ca 200 kg. ett vanligt alu-förgasarinsug + förgasare väger ca 14 kg till en cheva - det går att lätta insuget en del. Genom att byta topparna till alutoppar sparar du ca 20-22 kg, en mindre startmotor sparar ytterligare 1.5 hk och en alu-vattenpump lika mycket till. Så det går ganska lätt att minska de 200 kilona till ca 170, men det kräver nya delar.
Mitt originalsvänghjul vägde ca 7.5 kg, mitt sprängsäkra stålsvänghjul väger in på drygt 14 kg
Att jag inte har kommit ut och kört tidigare har mest berot på att jag tappade motivationen av anledningar som ligger väldigt nära hemmet och inte har med bilen att göra.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Håller på, dock just nu så är jag i en fas som kräver att jag väntar på bestälda delar innan jag kan skicka tanken på svetsning. Måste ha tag på en topprenoverare som kan titta över ventiljusteringen, samt få i buren så att jag kan dra elsystemet.emm wrote:Perfekt, skruva ihopa den och ut och använd den istället för att torrväxla hela tidenjohan944 wrote: V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.
Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users