924 -78 | Den Fule - SÅLD!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

924 -78 | Den Fule - SÅLD!

#1 Post by fridsten »

Sådär!

Efter dryga 36 år som bilfantast, har jag äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en kul bil. Man kan inte tro det om man ser på min bilhistorik, men jag har alltid älskat bilar och då i synnerhet sportbilar. Dock skaffade jag inte min första bil förrän jag hade fyllt 30 och det var en Mitsubishi Colt GLXi från 1991.

Tack och lov kommer jag från en lika biltokig familj. Min pappa har oftast haft sportbil. I decennieskiftet 60/70-tal körde han Lotus Elan. Senare MGB GT. På 90-talet skaffade han en Lotus Elan av den nya modellen. Den såldes härom året och då var det min mamma som skaffade en Porsche Boxster från -03. Den är nu inbytt mot en 997 Carrera 4 med sportfjädring och sportavgassystem.

Jag är mer eller mindre uppväxt på Ring Knutstorp. Dessutom skulle jag kunna nämna att min far, farfar och farfarsfar har varit bilhandlare, liksom min fasters man, som f ö har en Lotus Esprit och en Lotus Super Seven (äkta). Men det tycker jag inte behövs... :wink:

Det var lite om min bakgrund vad gäller bilintresse. Jag är lite av en autoholist, om det finns ett sådant ord.

Nu var det äntligen dags att skaffa något kul. Jag har alltid gillat Porsche, även de frontmotoriserade. 924an har alltid fallit mig i smaken. Även 944, men inte riktigt lika mycket. Den ser, i mitt tycke, lite svullen ut, även om det rent tekniskt är en bättre bil. Så ramlade det in lite extra pengar, vilket gjorde att jag kunde köpa den här rishögen. Jodå, den är risig, men i rätt händer och med varsamt handlag är jag övertygad om att den kan bli riktigt trevlig.

Vad som måste åtgärdas:
1. Framvagnsinställningen.
- Den är helt livsfarlig i motorvägsfart.

2. Växellåda/länkage
- Det är bytt från fyr- till femväxlad, men det låter illa och är svårhanterligt.

3. Höger backspegel
- Den sitter löst och ser ledsen ut.

4. Avgassystemet
- Det behöver bara hängas upp ordentligt. Nu ligger det mot karossen och slamrar.

5. Dörrlås på förardörren
- Man kan inte använde låset utifrån

6. Vägmätaren
- Jag har ingen aning om hur långt den har gått egentligen.

7. Hela inredningen
- Tja... sprucken instrumentbräda, ingen växelspaksdamask, fast monterad racingstol på förarplatsen, sprickor i passagerarstolen, lösa dörrsidor, etc, etc, etc...

8. Karossen
- Den är bättrad på flera ställen. Rosten börjar komma tillbaka. Lite bucklor finns här och där. Det har dock lägst prioritet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by fridsten on 2008-08-19 19:22:01, edited 5 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Den har ju helt rätt färg iaf! :D Dessutom en front som gör den till en 924 Turbo wannabie... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#3 Post by fridsten »

patand wrote:Den har ju helt rätt färg iaf! :D Dessutom en front som gör den till en 924 Turbo wannabie... ;)
Jo, jag vet. Funderar på att byta till original 924-front. Men utsidan är, som sagt, inte prioriterad just nu.
Jag har hellre en bil som är ful och kul än motsatsen. ;)

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#4 Post by fridsten »

I morgon blir det hjulinställning fram. Eftersom jag inte har plats att meka, lämnar jag in den på en däckverkstad. Sen ska den förhoppningsvis gå rakt.

Jag misstänker att urtrampningslagret är slut. När jag använde kopplingen låter det typiskt som ett trasigt lager någonstans strax framför växelspaken.

Kom gärna med tips och råd. Jag är tekniskt intresserad men det här är den första bil jag har att meka med (om man bortser från militärfordonen på en Miloverkstad där jag praktiserade sommaren 1988). Teoretiskt kan jag nog en del, men eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det praktiska, vill jag gärna börja försiktigt.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Om det är urtrampningslagret som behöver bytas så har du lite mekande framför dig:

Bort med avgassystemet, växellåda, transaxel, kopplingskåpa... byta lager och kanske koppling och sen tillbaka med alltihopa... :) Du kommer ha jättekul!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#6 Post by fridsten »

patand wrote:Om det är urtrampningslagret som behöver bytas så har du lite mekande framför dig:

Bort med avgassystemet, växellåda, transaxel, kopplingskåpa... byta lager och kanske koppling och sen tillbaka med alltihopa... :) Du kommer ha jättekul!
Ajdå... Nån som har ett garage att låna ut? :roll:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

växellådan och transaxlen behöver visserligen bara skjutas en del bakåt för att få bort kopplingskåpan, men ett garage är nog bra att ha tillgång till iaf... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#8 Post by fridsten »

Nu är bilen på däckverkstad för framvagnsinställning. Jag fickäven ett ryck och bad dem lägga på nya däck. De gamla var helt slut. I och för sig är det bra mönster på de däck som sitter på originalfälgarna, men vid närmare undersökning hade gummit hårdnat en del.

15"-fälgarna som sitter på var utrustade med 195/50-dimension, vilket är lite för lågt. För att hjuldiametern ska motsvara original 185/70-14 borde det vara 195/60-15, vilket jag också bytte till. Inte lika rejsigt, kanske, men inte heller lika stötigt.

I brist på annat pyssel har jag passat på att leka lite i Photoshop.
Vad tycker ni om färgkombinationen nedan?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

:d=: :d=: Fast du glömde Gulf-loggan!! :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Det blir snyggt! Kör på den! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#11 Post by fridsten »

Tillbaka från Solna Däckservice. Kanontrevliga killar! :)

Inte nog med att hela framvagnen var felinställd, muttrarna till infästningen av fjäderbenen var dessutom lösa. :o På framhjulen var det nerslitet till corden. Helt galet att jag körde från (norr om) Uppsala till Solna på det där sättet. Som tur var satt det självlåsande muttrar, så det ramlade i alla fall inte av.

Den hade så negativ camber att det bara var några millimeter mellan fälgkanten och fjädertallriken. Illa!

Nåväl, nu är den lite sportigare inställd än för ren vardagskörning, så kurvtagningsförmågan är helt i min smak. De nya däcken är dessutom betydligt tystare och bekvämare att åka på. Det blir ju lite sportigare än original, men inte våldsamt rejsigt. Den spårar inte alls längre och är faktiskt riktigt lättstyrd trots den minimala sportratten. Racingstolen på förarplats gör dessutom att man får bra vägkänsla trots den ändrade setupen.

När det gäller färgsättningen hade jag faktiskt Gulf i åtanke. Men det blir, som tidigare nämnts, en senare fas i projektet.

Jag blev erbjuden en garageplats i Huvudsta (Solna) för 1000 spänn i månaden. Vad säger experterna här? Billigt eller dyrt? Bu eller bä?

Risken är (om jag känner mig själv rätt) att jag pallar upp bilen, skruvar isär den och så blir den stående ett halvår. Det är inte alls tanken med det här projektet.

Tyvärr blev det inga bilder på arbetet, eftersom det inte var jag som utförde det.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4211
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Cédric »

Jag har nog bara några få mm kvar till fjädertallriken. Så blir det om man ska ha lite räsigare vinklar. Kul att det ordnade sig, kunde ju varit dyrare prylar...Vad ska du hitta på härnäst med bilen, köra kanske ? :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

fridsten wrote:Tillbaka från Solna Däckservice. Kanontrevliga killar! :)
Men hallå! Du måste uppdatera din profil med var du bor! Om du var till Solna med bilen så antar jag att du inte bor så långt därifrån och då kan det ju bli en trevlig lunch med bilsnack någon dag! (jag jobbar på Kungsholmen) :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#14 Post by fridsten »

patand wrote:
fridsten wrote:Tillbaka från Solna Däckservice. Kanontrevliga killar! :)
Men hallå! Du måste uppdatera din profil med var du bor! Om du var till Solna med bilen så antar jag att du inte bor så långt därifrån och då kan det ju bli en trevlig lunch med bilsnack någon dag! (jag jobbar på Kungsholmen) :)
Coolt! Jag bor i Råsunda, Solna (precis bredvid brandstationen) men jobbar i Vällingby. Det vore trevligt att luncha med någon annan biltok för ovanlighetens skull. :)

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#15 Post by fridsten »

Cédric wrote:Jag har nog bara några få mm kvar till fjädertallriken. Så blir det om man ska ha lite räsigare vinklar. Kul att det ordnade sig, kunde ju varit dyrare prylar...Vad ska du hitta på härnäst med bilen, köra kanske ? :)
Urtrampningslagret låter som en skuren skördetröska. Det lär bli punkt nummer ett. Men köra är inte heller fel... ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users