Porvette 931 | Hjärtat. CBB

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#826 Post by fridsten »

Eh??? V8? Nu får du förklara dig, Johan!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#827 Post by Pehr Johnsson »

Vinställ eller vardagsrumsbord? ;)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#828 Post by gegge »

Pehr Johnsson wrote:Vinställ eller vardagsrumsbord? ;)
Passar en stötstångs V8 fint :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#829 Post by johan944 »

Planerna är fastlagda.

Till vintern ska det förhopningsvis ordnas med chassie, nya dämpare och fjädrar runt om samt bort med torsionstavarna. Samt nya krängare, knivar ifrån Sellholm.

Vintern efter så ska bromsarna få sig en översyn och bytas emot några mer rediga doningar.

Sen blir det motorbyte. Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i, men vilken variant det blir vet jag inte ännu.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#830 Post by snugge »

johan944 wrote:Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i
:d=: :#944burn:

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#831 Post by johan944 »

snugge wrote:
johan944 wrote:Har redan bestämt mig för att jag ska ha en jänke V8 i
:d=: :#944burn:
Kommer högst troligen att köpa blocket under antingen den här eller nästa vecka.

Av besiktningstekniska själ så blir det ett 305 block, men med en hel del masering så ska det gå att ta ut ca 300-400 driftsäkra hästar, med ett sjuhelvetes massa NM i vrid 8)
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#832 Post by Cédric »

Mycke planer men har du planerat att nånsin köra bilen ? :)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#833 Post by emm »

Cédric wrote:Mycke planer men har du planerat att nånsin köra bilen ? :)
+1
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#834 Post by fridsten »

Hmm... Det är nog många ortodoxa som tycker det är tråkigt.
Jag säger:
- Jag vet inte... Det kan bli hur grymt som helst, men påverkas inte balansen väsentligt av en tung järnklump där framme? Och hur ska kraftöverföringen se ut?

Lycka till i vilket fall som helst. Det här kommer jag att följa.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#835 Post by Cédric »

Klart att det går, det är flera som gjort den modden innan:

http://picasaweb.google.com/applebit924 ... 0658418130 (Ls1 i 924)

Men det krävs en hel del av byggare, tid pengar och kunskap. Risken är ju att byggaren i detta fall kanske tröttnar om för mycket ambitioner och planer kokas ihop och bilen blir ståendes på pallbockar. Det är ju mer än ett projekt här i världen som blivit halvklart. Inte för att vara elak men med tanke på att bilen inte rullat en meter för egen maskin än så tycker jag personligen att fokus borde ligga någon annan stans. Men det är ju hur jag hade resonerat. Men jag försöker inte hindra någon att mecka dit preecis vad han vill, för det är ju ett genomförbart projekt. Skulle dock inte trycka ner något annat än en alu v8, gjutjärnsåttor är riktigt heavy shit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#836 Post by patand »

Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#837 Post by johan944 »

patand wrote:Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå. :)
V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.

Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#838 Post by emm »

johan944 wrote:
patand wrote:Så vitt jag har förstått Johan rätt så ska bilen ut ur garaget i år och köras på väg/bana med 931 motorn. V8 projektet ligger tidigast till vintern men troligast till vintern därpå. :)
V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.

Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.
Perfekt, skruva ihopa den och ut och använd den istället för att torrväxla hela tiden :wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#839 Post by johan944 »

Ang vikterna så fick jag det här svaret ifrån en av polarna som håller på och bygger en Twin Turbo Trans Am.
En cheva 350 med järntoppar, aluinsug väger ca 200 kg. ett vanligt alu-förgasarinsug + förgasare väger ca 14 kg till en cheva - det går att lätta insuget en del. Genom att byta topparna till alutoppar sparar du ca 20-22 kg, en mindre startmotor sparar ytterligare 1.5 hk och en alu-vattenpump lika mycket till. Så det går ganska lätt att minska de 200 kilona till ca 170, men det kräver nya delar.

Mitt originalsvänghjul vägde ca 7.5 kg, mitt sprängsäkra stålsvänghjul väger in på drygt 14 kg
Tror att 931 motorn ligger i dem trakterna också om jag inte missminer mig helt, nu kommer jag att bygga på en 305a i första skedet så jag sparar lite vikt redan där.

Att jag inte har kommit ut och kört tidigare har mest berot på att jag tappade motivationen av anledningar som ligger väldigt nära hemmet och inte har med bilen att göra.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#840 Post by johan944 »

emm wrote:
johan944 wrote: V8 planerna ligger ca 3 vintrar bort. Bilen SKA ut i sommar, nästa sommar, sommaren därpå också.

Så bilen ska köras på sommrarna och moddas på vintrarna.
Perfekt, skruva ihopa den och ut och använd den istället för att torrväxla hela tiden :wink:
Håller på, dock just nu så är jag i en fas som kräver att jag väntar på bestälda delar innan jag kan skicka tanken på svetsning. Måste ha tag på en topprenoverare som kan titta över ventiljusteringen, samt få i buren så att jag kan dra elsystemet.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users