944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
MAF?
Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?
Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?
Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.
Fredrik Åberg
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: MAF?
FredrikÅ wrote:Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?
Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.
Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: MAF?
Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden...Erol wrote:FredrikÅ wrote:Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?
Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.
Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: MAF?
Bra! Vilket ska jag köpa?Erol wrote: Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck
patand wrote:Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden...

Fredrik Åberg
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: MAF?
Egentligen borde du nedgradera till K-jetronic för att få ha kvar "Old-school" stämpeln...FredrikÅ wrote:patand wrote:Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: MAF?
Mitt såklart....FredrikÅ wrote:Bra! Vilket ska jag köpa?Erol wrote: Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck


[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: MAF?
Hoppsan, jag verkar ha glömt att hissa min gamla tråd.FredrikÅ wrote:Jag hittar inte tråden med pris och info..Tomas wrote:Mitt såklart....![]()
Har lagt in en ny.
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15235
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Okej,
Jag tar ett par frågor om kittet här i min biltråd - dom är ju lite specifika..
1) Jag ska ju bara ha 270 hk - kan du optimera chippet för det?
2) Montering.. Kan Bengt fixa, tror du? Jag klarar nog av det också, men
vill att det ska bli 100% bra..
3) För att slippa ta luft från innerskärmen så hade jag egentligen tänkt
skippa framlyktorna och montera en annan frontplåt, enligt nedan.
Problem/möjligheter med ditt kit?
Jag tar ett par frågor om kittet här i min biltråd - dom är ju lite specifika..
1) Jag ska ju bara ha 270 hk - kan du optimera chippet för det?
2) Montering.. Kan Bengt fixa, tror du? Jag klarar nog av det också, men
vill att det ska bli 100% bra..
3) För att slippa ta luft från innerskärmen så hade jag egentligen tänkt
skippa framlyktorna och montera en annan frontplåt, enligt nedan.
Problem/möjligheter med ditt kit?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Ajdå risk för dåligt vädersweanders wrote:Hamnar inte det hålet i ett lågtrycksområde?

Enligt Utzons 924 skiss så borde frontplåten hamna vid punkt 10? Isf hamnar man i ett område precis på gränsen mellan över och undertryck.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
1) Måste fundera lite kring detta. Man skulle kunna köra med lite mer aggresiv tändning och lite magrare blandning och därmed få en mer bränsleeffektiv motor men frågan är om det är värt nackdelarna, man minskar ju marginalerna mot spikning om man gör det. Om man behåller bränsle och tändning från ett chip för högre laddtryck får man ju stora marginaler om man bara tar ut 270 hk vilket ju kan vara bra i racesammanhang. Eftersom max effekt inte är viktigt kan man ju bygga in större säkerhetsmarginaler. Ska fundera lite mer kring detta.FredrikÅ wrote:Okej,
Jag tar ett par frågor om kittet här i min biltråd - dom är ju lite specifika..
1) Jag ska ju bara ha 270 hk - kan du optimera chippet för det?
2) Montering.. Kan Bengt fixa, tror du? Jag klarar nog av det också, men
vill att det ska bli 100% bra..
3) För att slippa ta luft från innerskärmen så hade jag egentligen tänkt
skippa framlyktorna och montera en annan frontplåt, enligt nedan.
Problem/möjligheter med ditt kit?
2) Den elektriska monteringen är enkel, kan du hantera en lödkolv klarar du av det. Du ska bara skarva 5 kablar och sedan byta chip. Har du förresten 24 eller 28 pinnars DME, bilen borde väl ha 24 pinnar om originalboxen sitter i. I så fall måste man byta IC sockel till en 28 pinnars. Detta är enkelt men om du inte vill göra det själv kan jag hjälpa dig med det.
3) Man vill inte ha in vatten i luftfilter och MAF. Om du tar in luft genom lyset måste man skärma inloppet på något sätt så att regn inte sugs in.
Sedan har jag lite svårare att tillverka J-rör för denna installation eftersom jag inte kan prova ut exakt hur det ska se ut. Båda problemen är dock lösbara. Tar man luft från skärmen slipper man vatten så länge som man har innerskärmen kvar. Har man tagit bort den måste man skärma av luftfiltret på annat sätt. Jag tror dock att skärmen är ett bra ställe att ta luft, Porsche hade knappast satt intaget där om trycket var lågt, de hade lika gärna kunnat dra snorkeln till en annan plats, den är ju ändå en halv meter lång.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Det låter vettigt..Tomas wrote: 1) Måste fundera lite kring detta...

Jag tror det är 24, får kolla under veckan.Tomas wrote: 2).... Har du förresten 24 eller 28 pinnars DME, bilen borde väl ha 24 pinnar om originalboxen sitter i...
Jag har inga innerskärmar, men det borde ju gå att göra en annan avskärming, precis som du säger.Tomas wrote: 3) ... Tar man luft från skärmen slipper man vatten så länge som man har innerskärmen kvar. Har man tagit bort den måste man skärma av luftfiltret på annat sätt..
Fredrik Åberg
Who is online
Users browsing this forum: johan944