944 turbo - 86 [Old School] -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#166 Post by Highway »

Gött ett blankt papper från SBP är alltid skönt
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

MAF?

#167 Post by FredrikÅ »

Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?

Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.
Fredrik Åberg

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: MAF?

#168 Post by Erol »

FredrikÅ wrote:Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?

Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.

Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: MAF?

#169 Post by patand »

Erol wrote:
FredrikÅ wrote:Det finns ju lite olika MAF-kit till salu på forumet nu.
Har jag någon nytta av ett sånt och vilket rekommenderas i så fall?

Mitt effektuttag kommer att vara ca. 270 hk och jag prioriterar körbarhet och respons.

Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck
Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: MAF?

#170 Post by FredrikÅ »

Erol wrote: Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck
Bra! Vilket ska jag köpa?
patand wrote:Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden... ;)
:lol:
Fredrik Åberg

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: MAF?

#171 Post by patand »

FredrikÅ wrote:
patand wrote:Men ett MAF-kit diskvalificerar dig automatiskt från att ha "Old School" i rubriken på tråden... ;)
:lol:
Egentligen borde du nedgradera till K-jetronic för att få ha kvar "Old-school" stämpeln... 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: MAF?

#172 Post by Tomas »

FredrikÅ wrote:
Erol wrote: Du bör få bättre respons med ett MAF-kit samt något tidigare laddtryck
Bra! Vilket ska jag köpa?
Mitt såklart.... 8) :wink:
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: MAF?

#173 Post by FredrikÅ »

Tomas wrote:Mitt såklart.... 8) :wink:
Jag hittar inte tråden med pris och info..
Fredrik Åberg

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: MAF?

#174 Post by Tomas »

FredrikÅ wrote:
Tomas wrote:Mitt såklart.... 8) :wink:
Jag hittar inte tråden med pris och info..
Hoppsan, jag verkar ha glömt att hissa min gamla tråd.
Har lagt in en ny.
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15235
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#175 Post by FredrikÅ »

Okej,

Jag tar ett par frågor om kittet här i min biltråd - dom är ju lite specifika..

1) Jag ska ju bara ha 270 hk - kan du optimera chippet för det?
2) Montering.. Kan Bengt fixa, tror du? Jag klarar nog av det också, men
vill att det ska bli 100% bra..
3) För att slippa ta luft från innerskärmen så hade jag egentligen tänkt
skippa framlyktorna och montera en annan frontplåt, enligt nedan.
Problem/möjligheter med ditt kit?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#176 Post by sweanders »

Hamnar inte det hålet i ett lågtrycksområde?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#177 Post by FredrikÅ »

sweanders wrote:Hamnar inte det hålet i ett lågtrycksområde?
Det är en bra fråga - och är det här i så fall en sämre placering än det lilla råtthålet i innerskärmen? :?:
(Jag inbillar mig att det här är ett bättre ställe för att få tag på kall luft)
Fredrik Åberg

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#178 Post by Pehr Johnsson »

sweanders wrote:Hamnar inte det hålet i ett lågtrycksområde?
Ajdå risk för dåligt väder ;)

Enligt Utzons 924 skiss så borde frontplåten hamna vid punkt 10? Isf hamnar man i ett område precis på gränsen mellan över och undertryck.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#179 Post by Tomas »

FredrikÅ wrote:Okej,

Jag tar ett par frågor om kittet här i min biltråd - dom är ju lite specifika..

1) Jag ska ju bara ha 270 hk - kan du optimera chippet för det?
2) Montering.. Kan Bengt fixa, tror du? Jag klarar nog av det också, men
vill att det ska bli 100% bra..
3) För att slippa ta luft från innerskärmen så hade jag egentligen tänkt
skippa framlyktorna och montera en annan frontplåt, enligt nedan.
Problem/möjligheter med ditt kit?
1) Måste fundera lite kring detta. Man skulle kunna köra med lite mer aggresiv tändning och lite magrare blandning och därmed få en mer bränsleeffektiv motor men frågan är om det är värt nackdelarna, man minskar ju marginalerna mot spikning om man gör det. Om man behåller bränsle och tändning från ett chip för högre laddtryck får man ju stora marginaler om man bara tar ut 270 hk vilket ju kan vara bra i racesammanhang. Eftersom max effekt inte är viktigt kan man ju bygga in större säkerhetsmarginaler. Ska fundera lite mer kring detta.

2) Den elektriska monteringen är enkel, kan du hantera en lödkolv klarar du av det. Du ska bara skarva 5 kablar och sedan byta chip. Har du förresten 24 eller 28 pinnars DME, bilen borde väl ha 24 pinnar om originalboxen sitter i. I så fall måste man byta IC sockel till en 28 pinnars. Detta är enkelt men om du inte vill göra det själv kan jag hjälpa dig med det.

3) Man vill inte ha in vatten i luftfilter och MAF. Om du tar in luft genom lyset måste man skärma inloppet på något sätt så att regn inte sugs in.
Sedan har jag lite svårare att tillverka J-rör för denna installation eftersom jag inte kan prova ut exakt hur det ska se ut. Båda problemen är dock lösbara. Tar man luft från skärmen slipper man vatten så länge som man har innerskärmen kvar. Har man tagit bort den måste man skärma av luftfiltret på annat sätt. Jag tror dock att skärmen är ett bra ställe att ta luft, Porsche hade knappast satt intaget där om trycket var lågt, de hade lika gärna kunnat dra snorkeln till en annan plats, den är ju ändå en halv meter lång.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#180 Post by FredrikÅ »

Tomas wrote: 1) Måste fundera lite kring detta...
Det låter vettigt.. :)
Tomas wrote: 2).... Har du förresten 24 eller 28 pinnars DME, bilen borde väl ha 24 pinnar om originalboxen sitter i...
Jag tror det är 24, får kolla under veckan.
Tomas wrote: 3) ... Tar man luft från skärmen slipper man vatten så länge som man har innerskärmen kvar. Har man tagit bort den måste man skärma av luftfiltret på annat sätt..
Jag har inga innerskärmar, men det borde ju gå att göra en annan avskärming, precis som du säger.
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]