944 turbo som laddar 0.2bar övertryck.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#16 Post by DLS »

ja den är trasig om det kommer ut luft där
åk till vw/audi o köp en audi tt dump, den är förstärkt o håller utmärkt.
06A 145 710N hos vag
0 280 142 114 hos bosch
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#17 Post by Nahpets »

Wiklundh wrote:Nahpets: Kollade laddtrycket på originalmätaren.
Visade som mest ca 1.7bar innan jag släpte gasen för att skona motorn.

Testade att blåsa i boven oxå och det var inget motstånd om jag blåser där fingret visar.
Då blåser det samtidigt ut i den lilla nippeln på toppen.
Skulle det alltså indikera att den är trasig?

Image
Som DLS säger byt!

Om du tänker trimma, skaffa en extern laddtrycksmätare. Du laddade 1,7 bar enligt originalmätaren som ju inte är så exakt.
Relativt billig (mellan 500-1500 kr), mycket enkel att ansluta.
Svårast är att se till den sitter fast snyggt (tycker jag).

Vi väntar med spänning på ny BOV.

Mvh
Stephan

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#18 Post by Wiklundh »

Någon som testat att köra med 993 dump?


På utzon.se har de:

--------------------------------------
Dumpventil för turbo

Denna produkt har följande referens(/er):
99311033750 a

749 kr (inkl. moms)
599.20 kr (exkl. moms)
----------------------------------------------

Tyckte det verkade som ett bra pris.

Vet inte vad en Audi tt dump kostar, men gissar på mer.

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

#19 Post by Adolfsson »

http://www.dahlbackracing.se/ Har några förstärkta åter cirkulerade dumpar i alu.
Kolla på dom.
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#20 Post by DLS »

993 dumpen är samma som den som jag rek på vag, bara att vag dumpen kostar typ 300kr bara.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#21 Post by Wiklundh »

Ok tackar,tackar ska åka till vag och kolla.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#22 Post by emm »

DLS wrote:993 dumpen är samma som den som jag rek på vag, bara att vag dumpen kostar typ 300kr bara.
+1
Fungerar utmärkt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#23 Post by Wiklundh »

Dumpen beställd, ska hämta den på måndag.
Då är ett till problem löst i allafall.

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#24 Post by Wiklundh »

Ny dumpen installerad, men inte hjälpte det laddtrycket nått.
Men nu har man en dump som funkar i alla fall.

Felsökningen fortsätter.
Tänkte kika lite mera på LMM.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Erol »

Wiklundh wrote:Nahpets: Testade WG genom att ta loss slangen mellan WG och taktventil(pluggade inte igen något dock).
Då laddade bilen som den skulle.
Får man fråga hur mycket bilen laddar när du rycker slangen?

"Som den skulle", är det 0,45 bar?

Du borde få ca 1 bar med orginal WG, om inte skulle jag tro att WG:n är
felet. Antingen att den är spucken och läcker eller att ventilen fastnat i
öppet läge.

Men att du ALLTID får 0,45 bar första repan och att laddet efter det sänks
låter mer som ett styrfel, att elektroniken går in ett skyddsläge/limp home.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#26 Post by Wiklundh »

Den laddade ca 0.7bar övertryck innan jag gav mig att gasa, den hade säkert fortsatt att ladda om jag inte slagit av.

Japp får alltid runt 0.45bar fösta gången jag gasar efter att bilen blivit startad.
För att sedan alltid maxa på 0.2bar övertryck.
Har samma teori angående felet som dig.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#27 Post by jerker67 »

hej går den inte ner i skyddsläge om inte tändningen är rätt med till grund laddtryck...
så vida du inte gjort något åt tändningsdetaljerna nu...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#28 Post by Wiklundh »

Tänddetaljerna verkar vara ok.

Hade olja i slangen som går mellan insuget och KLR.
Så jag rengjorde med tinner och blåste rent med tryckluft.

Nu laddar bilen 0.75bar övertryck första gången jag gasar efter att jag startat den.
Sedan drar den ner till 0.2bar när den nått 0.75bar.
Någon enstaka gång har jag haft 0.75bar på flera växlar efter varandra utan att starta om bilen.

Slangen var en j***l att montera tillbaka på alla möjliga sätt. :evil:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

Wiklundh wrote:Tänddetaljerna verkar vara ok.
Om du inte har bytt till nya så är de inte ok skulle jag säga utifrån de bilder du presenterade på sidan 1.

Även om det inte är tänddelarnas fel att bilen inte laddar som den ska så lär det iaf inte skada att byta dem då de ju ser rätt trötta ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#30 Post by Wiklundh »

Lät en bilmekaniker kolla på fördelarlocket och han tyckte det var helt ok att köra med.

Har nu mätt upp LMM och den var ok.

Började på att rota mera med slangar och såg att den lilla vacuumslangen som ansluter under insuget längst fram ovanför turbon hade hoppat ut så jag fixade det.

Men inte hjälpte det, bilen laddar bara som den ska första gången jag trampar på gasen efter att jag nyss har startat den.
Funderar nu på att lämna in den till PC-Karlstad så de får läsa felkoden och fixa det. De ska ändå byta kamrem och balansrem åt mig.
Gissar på något elfel, hoppas inte det blir för dyrt. :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users