Byte av avgassystem, tips/råd önskas
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
jag körde 3 tums, racekatt, öppetfilter och chip på min 968 innan jag renoverade motorn och den gjorde 0-100km/h 5.7 sek enligt drift box testat ett par gånger så det är ingen engångs repa. så det e nog inte helt fel med 3 tums. enligt köhler som har renoverat min motor så ska det bara va bra med 3 tums efter katt så man ökar flödet genom den. det viktiga är att inte ändra på kollektorn på grenröret.firefish wrote:Ang 968 så håller jag på och undersöker vad jag ska ha/bygga för något. Uppenbarligen så är 968:an extra känslig vad gäller mottryck pga variocam och det är svårt att få till ett bättre system än original (förutom att det är lättare). 3 tum är alldeles för stort iaf.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Intressant tråd. Håller på planera inför ett nytt avgassystem eller åtminstone delar av det.
Jag har en turbo och trotts att den är skrämd till över 300 hästar så låter bilen fullkomligt mesig - om man inte drar på förstås. Då vrålar han ilsket.
Ni som skriver här att Utzons system låter bra har väl alla sugmotor? Akustiken blir antagligen helt annan i en turbo, misstänker jag. Min 944 med originalt avgassystem låter läckrare än min 951 när det gäller snällåka.
Någon turboägare här med Utzons system?
Blir effekten lidande?
Jag har en turbo och trotts att den är skrämd till över 300 hästar så låter bilen fullkomligt mesig - om man inte drar på förstås. Då vrålar han ilsket.
Ni som skriver här att Utzons system låter bra har väl alla sugmotor? Akustiken blir antagligen helt annan i en turbo, misstänker jag. Min 944 med originalt avgassystem låter läckrare än min 951 när det gäller snällåka.
Någon turboägare här med Utzons system?
Blir effekten lidande?
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Uppar denna tråd igen!
2½" vs. 3", vinnaren är?
Jag har fattat som att rent generellt ger ett 2½" system bättre vrid på mellanregistret och 3" ger mer toppeffekt. Hur skiljer sig ljudet? Ändrörets betydelse? Snackar om en turbobil nu alltså.
2½" vs. 3", vinnaren är?
Jag har fattat som att rent generellt ger ett 2½" system bättre vrid på mellanregistret och 3" ger mer toppeffekt. Hur skiljer sig ljudet? Ändrörets betydelse? Snackar om en turbobil nu alltså.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Som jag har förstått det så är det alltid "the bigger the better" på turbobilar. Man vill ha bort avgaserna så lätt som möjligt från turbinen så allra helst köra utan rör öht...Petrus wrote:2½" vs. 3", vinnaren är?
Jag har fattat som att rent generellt ger ett 2½" system bättre vrid på mellanregistret och 3" ger mer toppeffekt. Hur skiljer sig ljudet? Ändrörets betydelse? Snackar om en turbobil nu alltså.
Kan inte mycket om detta alls så jag kan mycket väl ha missförstått något eller läst felaktig info.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Har tagit bort katten på min och ersatt med ett rakt rör (på 1988 behövs ej kat) i övrigt orginaldämparen kvar längst bak. Har alltså bara en (1) dämpare och den låter fortfarande som en symaskin... Att ta bort katten gjorde däremot gott för flödet (och därmed spool-up)!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Betyder det att min 87a kan köras utan katalysator ?Mårten wrote:Har tagit bort katten på min och ersatt med ett rakt rör (på 1988 behövs ej kat) i övrigt orginaldämparen kvar längst bak. Har alltså bara en (1) dämpare och den låter fortfarande som en symaskin... Att ta bort katten gjorde däremot gott för flödet (och därmed spool-up)!
Det måste också betyda att vissa avgasvärden på besiktningen exkluderas från mätning?
Mvh
Stephan
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Zatzy-artikeln var ju riktigt bra! Förutsatt att det som skrivs är sant...
Summa summarum är att på en turbobil korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare.
Så i mitt fall: börjar med 3" och sen kan man ha ner till 2" om man nu inte vill ha mera ljud. Det där med katten på en 87'a är en intressant fråga.
Summa summarum är att på en turbobil korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare.
Så i mitt fall: börjar med 3" och sen kan man ha ner till 2" om man nu inte vill ha mera ljud. Det där med katten på en 87'a är en intressant fråga.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Alla bilar är individer så vad som fungerar för den ena kanske inte gör det för den andra. Hur upplevde du effektkurvan? Rimligtvis så borde du tappat en aning i botten- och mellanregistret men tjänat in en hel del på topp.jonaslarsson wrote:jag körde 3 tums, racekatt, öppetfilter och chip på min 968 innan jag renoverade motorn och den gjorde 0-100km/h 5.7 sek enligt drift box testat ett par gånger så det är ingen engångs repa. så det e nog inte helt fel med 3 tums. enligt köhler som har renoverat min motor så ska det bara va bra med 3 tums efter katt så man ökar flödet genom den. det viktiga är att inte ändra på kollektorn på grenröret.firefish wrote:Ang 968 så håller jag på och undersöker vad jag ska ha/bygga för något. Uppenbarligen så är 968:an extra känslig vad gäller mottryck pga variocam och det är svårt att få till ett bättre system än original (förutom att det är lättare). 3 tum är alldeles för stort iaf.
Last edited by firefish on 2009-07-28 17:05:47, edited 1 time in total.
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Svar till Nahpets...
Vad jag förstår så blev det under 1988 lag på att ha en fungerande katalysator.
Tittar man på sitt besiktingspapper så kan man se 2 värden som kollas, CO och HC värden. Eftersom katalysatorns uppgift är att ta bort kolväten (HC) borde man inte behöva katalysator om de inte kollar HC värdet.
jag har en 88:a och på mina besiktningspapper står det inget värde på HC så det måste ju betyda att de inte kollar om katalysatorn fungerar.
Om man får ta bort den vet jag inte men den behöver iaf inte fungera
Man kan ju tömma den på innehållet om inte annat.
Någon annan som vet mer?
Vad jag förstår så blev det under 1988 lag på att ha en fungerande katalysator.
Tittar man på sitt besiktingspapper så kan man se 2 värden som kollas, CO och HC värden. Eftersom katalysatorns uppgift är att ta bort kolväten (HC) borde man inte behöva katalysator om de inte kollar HC värdet.
jag har en 88:a och på mina besiktningspapper står det inget värde på HC så det måste ju betyda att de inte kollar om katalysatorn fungerar.
Om man får ta bort den vet jag inte men den behöver iaf inte fungera

Man kan ju tömma den på innehållet om inte annat.
Någon annan som vet mer?
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Jag frågade vägverkets handläggare om det öht finns någon notering om att min bil har kat och om den behövs.
Svaret var: Finns inga noteringar om kat och du behöver ingen. När jag besiktade den i år sade de inte ett ljud om katten + att lambdavärdet inte ens finns i bes protokollet. Så på en -87 bör det inte vara några problem alls.
Sedan är det ju så att med tanke på miljön bör vi ju istället sätta på en racekatt...
Trådskaparen frågade ju om ljudet och som sagt liiiiiite mörkare men inget sportsound
Svaret var: Finns inga noteringar om kat och du behöver ingen. När jag besiktade den i år sade de inte ett ljud om katten + att lambdavärdet inte ens finns i bes protokollet. Så på en -87 bör det inte vara några problem alls.
Sedan är det ju så att med tanke på miljön bör vi ju istället sätta på en racekatt...
Trådskaparen frågade ju om ljudet och som sagt liiiiiite mörkare men inget sportsound

Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Min bruksbil en Fiat Croma 1988 års model hade vid inköpet en duktigt igensatt orginalkatalysator vilket resulterade i en väldigt svag och ohyggligt törstig bil.
Efter jag ersatt den med ett rakt rör sjönk förbrukning 3 dl milen och dom flesta av dom 120 vilda hk kom tillbaks.
Det står katalysator i regbeviset men det har aldrig varit några problem på besiktningen då dom bara mäter co inte hc o lamda.
mvh tommy
Efter jag ersatt den med ett rakt rör sjönk förbrukning 3 dl milen och dom flesta av dom 120 vilda hk kom tillbaks.
Det står katalysator i regbeviset men det har aldrig varit några problem på besiktningen då dom bara mäter co inte hc o lamda.
mvh tommy
Who is online
Users browsing this forum: No registered users