Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?
Jag är på väg att bli ägare till en -88 som ska vara en TurboS.
Frågan är (förutom ev modellbeteckning på bakluckan) hur man ser skillnaden på Turbo och TurboS?
Är det nån som kan?
Tacksam för hjälp.
Per.
Frågan är (förutom ev modellbeteckning på bakluckan) hur man ser skillnaden på Turbo och TurboS?
Är det nån som kan?
Tacksam för hjälp.
Per.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det var väl väldigt begränsat med färgval till turboS, bara den där silvermetallic med lite stänk av rött i?
Vet inte om man kunde få turbo 88 med stora bromsarna, det är ju annars en tydlig detalj.
Svensksålda turboS kan nog vara vara registrerede med 220 hk så det kan man inte gå på.
TurboS hade nog ställbara gula koni, vilket man kan se i mitten av fjäderbenslagringen, om en plastplupp tas bort så har man justeringen där. Fast dom har väl hjort sitt och blivit ersatta på dom flesta bilar
Vet inte om man kunde få turbo 88 med stora bromsarna, det är ju annars en tydlig detalj.
Svensksålda turboS kan nog vara vara registrerede med 220 hk så det kan man inte gå på.
TurboS hade nog ställbara gula koni, vilket man kan se i mitten av fjäderbenslagringen, om en plastplupp tas bort så har man justeringen där. Fast dom har väl hjort sitt och blivit ersatta på dom flesta bilar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Kollar du ner i motor rummet och på avgassidan där grenrörer sitter och mot torpedväggen, där har du motornummret 44/52 om det är 250Hk = en S...
44/51 är en turbo 220Hk...
Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.
Kommer jag på mer så postar jag lite till....
/Claves
44/51 är en turbo 220Hk...
Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.
Kommer jag på mer så postar jag lite till....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
OBS! kylslingan sitter även på växellådor UTAN diffbroms...claves wrote:
Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.
Kommer jag på mer så postar jag lite till....
/Claves
lättast är nog och titta på bromsoken som per säger, om dom är lika stora (till utseendet) fram och bak så är det en 220hk, om dom är större fram är det en "S"...
kan ju vara bytt bromsar också förvisso, men hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...
vidare kan man mäta kränghämmaren fram, som skall vara minst 27mm, (24.5mm på en 220hk om den inte har m030 utr...)
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- TurboMats
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-04-15 16:02:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Denna modell finns även i rött. Jag har en svensksåld turbo S från -88. Denna är röd med svart skinnklädsel. Utöver det som nämnts tidigare så kan jag inte komma på vad som utmärker denna eftersom jag inte känner till 220Hk varianten.
Om den är registrerad med 250Hk från -88 måste det väl vara turbo S?
Mvh Mats
Om den är registrerad med 250Hk från -88 måste det väl vara turbo S?
Mvh Mats
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Tack för alla tips.
Det är ju inte så himla enkelt när man är novis på 944.
Den är röd med svart skinn. Det står inte TurboS bak.
Den har stora bromsar (928) med slitsade skivor fram.
JAg får nog ned i motorrummet också och kolla beteckningen. Hittade en bra hemsida Bill Underwoods 944 world http://944-world.com/
Där finns en FAQ www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq.html
med bla info om olika modeller. Enligt den ska det också skilja på chassinumret. TurboS har 97JN50001- och Turbo 95JN150001-
Tack en en gång för svaren.
Ses på banan!
Det är ju inte så himla enkelt när man är novis på 944.
Den är röd med svart skinn. Det står inte TurboS bak.
Den har stora bromsar (928) med slitsade skivor fram.
JAg får nog ned i motorrummet också och kolla beteckningen. Hittade en bra hemsida Bill Underwoods 944 world http://944-world.com/
Där finns en FAQ www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq.html
med bla info om olika modeller. Enligt den ska det också skilja på chassinumret. TurboS har 97JN50001- och Turbo 95JN150001-
Tack en en gång för svaren.
Ses på banan!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Har en "vanlig" 220 hk turbo från -88 (med klangpaketet!) och min hastighetsmätare går till 300 km/h951master wrote:
hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...
Mvh/R
Länk till krängarmått:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=23&c=4
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- TurboMats
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-04-15 16:02:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2004-04-23 14:44:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Vilken fråga är det länken ska svara på?Pidde wrote:Kolla på Vägverket.
www21.vv.se/fordonsfraga/
Tchau
https://www21.vv.se/fordonsfraga/ fungerar bättre
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enda sättet att veta om det är en 944 turbo S är att kolla motornumret. (I kombination med chassinumret så man vet att det är en -88.)
944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S. Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara 47J00001-1830.
En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45), ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen, på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.
Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade. Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor.
Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S. Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.
Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.
Källa: Diverse böcker och så vidare.
944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S. Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara 47J00001-1830.
En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45), ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen, på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.
Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade. Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor.
Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S. Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.
Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.
Källa: Diverse böcker och så vidare.
Last edited by Maxx on 2006-05-10 23:34:02, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users