Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Message
Author
User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?

#1 Post by Per Huzell »

Jag är på väg att bli ägare till en -88 som ska vara en TurboS.
Frågan är (förutom ev modellbeteckning på bakluckan) hur man ser skillnaden på Turbo och TurboS?

Är det nån som kan?

Tacksam för hjälp.
Per.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det var väl väldigt begränsat med färgval till turboS, bara den där silvermetallic med lite stänk av rött i?

Vet inte om man kunde få turbo 88 med stora bromsarna, det är ju annars en tydlig detalj.

Svensksålda turboS kan nog vara vara registrerede med 220 hk så det kan man inte gå på.

TurboS hade nog ställbara gula koni, vilket man kan se i mitten av fjäderbenslagringen, om en plastplupp tas bort så har man justeringen där. Fast dom har väl hjort sitt och blivit ersatta på dom flesta bilar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Kollar du ner i motor rummet och på avgassidan där grenrörer sitter och mot torpedväggen, där har du motornummret 44/52 om det är 250Hk = en S...

44/51 är en turbo 220Hk...

Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.

Kommer jag på mer så postar jag lite till....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#4 Post by 951master »

claves wrote:
Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.

Kommer jag på mer så postar jag lite till....

/Claves
OBS! kylslingan sitter även på växellådor UTAN diffbroms...

lättast är nog och titta på bromsoken som per säger, om dom är lika stora (till utseendet) fram och bak så är det en 220hk, om dom är större fram är det en "S"...

kan ju vara bytt bromsar också förvisso, men hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...

vidare kan man mäta kränghämmaren fram, som skall vara minst 27mm, (24.5mm på en 220hk om den inte har m030 utr...)

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
TurboMats
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-15 16:02:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by TurboMats »

Denna modell finns även i rött. Jag har en svensksåld turbo S från -88. Denna är röd med svart skinnklädsel. Utöver det som nämnts tidigare så kan jag inte komma på vad som utmärker denna eftersom jag inte känner till 220Hk varianten.

Om den är registrerad med 250Hk från -88 måste det väl vara turbo S?

Mvh Mats

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#6 Post by Per Huzell »

Tack för alla tips. :)
Det är ju inte så himla enkelt när man är novis på 944.

Den är röd med svart skinn. Det står inte TurboS bak.
Den har stora bromsar (928) med slitsade skivor fram.
JAg får nog ned i motorrummet också och kolla beteckningen. Hittade en bra hemsida Bill Underwoods 944 world http://944-world.com/
Där finns en FAQ www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq.html
med bla info om olika modeller. Enligt den ska det också skilja på chassinumret. TurboS har 97JN50001- och Turbo 95JN150001-

Tack en en gång för svaren.
Ses på banan!

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Har inte alla Turbo S klangpaket med?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#8 Post by Mårten »

951master wrote:
hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...

Mvh/R
Har en "vanlig" 220 hk turbo från -88 (med klangpaketet!) och min hastighetsmätare går till 300 km/h :? :?

Länk till krängarmått:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=23&c=4
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
TurboMats
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-15 16:02:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by TurboMats »

Chassinumret på min turbo S stämmer inte med det du skrev tidigare utan börjar på 95ZJN101...
Motornummer är 52.
Jag tror S-modellen är utan taklucka också.

/Mats

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#10 Post by Lasse »

Alltså en enda soppa.. Finns ingen tumregel här inte verkar det som..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

Jo Att motornummret är 52!

/c
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Pidde
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2004-04-23 14:44:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Pidde »

Kolla på Vägverket.
www21.vv.se/fordonsfraga/

Tchau

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Pidde wrote:Kolla på Vägverket.
www21.vv.se/fordonsfraga/

Tchau
Vilken fråga är det länken ska svara på?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/ fungerar bättre
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

Enklaste sättet att kolla borde vara att se vilken turbo som sitter på bilen. Ta med en ficklampa och lys ner på turbon, om den har en platt yta på vänstersidan är den en K26/6 och om den är rund är det en K26/8.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Enda sättet att veta om det är en 944 turbo S är att kolla motornumret. (I kombination med chassinumret så man vet att det är en -88.)

944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S. Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara 47J00001-1830.

En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45), ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen, på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.

Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade. Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor. :D

Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S. Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.

Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.


Källa: Diverse böcker och så vidare.
Last edited by Maxx on 2006-05-10 23:34:02, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users