968 CS -94 | Maxx Liebling
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
968 CS -94 | Maxx Liebling
Äntligen!
------------------------------------------------------------------
Uppdaterat 2008-11-04 00:49:48
Jahopp ... så det kan bli på grund av banbilsbehov, ett lämpligt objekt i bra skick, en stark jag-vill-ha-känsla och en lagom mängd likvida medel.
Jag har alltså köpt Robbans Liebling, en indischrot 968 clubsport med några uppgraderingar. En riktigt trevlig bil med lite originallyx som luftkonditionering, något som jag hade på kravlistan. Sen sitter det även lite onödigt tung lyx som elektriska fönsterhissar och elspeglar men det kan jag leva med. Bilen är vad som kallas 968 sport i England, dvs en 968 CS med komfortpaket i form av komfortsäten med "recarostoff", nödsäten bak, elfönsterhissar, elspeglar, ac och stereo. Bilen hade (tyvärr) heller inte sportchassi (M030) eller diffbroms (M220). Dock är den i alla andra avseenden en clubsport, jämfört med en standard 968.
Optionslistan när bilen levererades från fabrik ser ut som följande:
197 - Kraftigare batteri
273 - Elspeglar
381 - Komfortsäte, vänster, manuellt justerbart
382 - Komfortsäte, höger, manuellt justerbart
455 - Låsbara hjulmuttrar
534 - Larm
573 - Luftkonditionering
651 - Elektriska fönsterhissar
685 - Baksäte, med delbart ryggstöd
Bilen har senare fått bromsar fram från 996 turbo och ett ställbart coiloverkit från H&R. Framtida uppgraderingar blir nog M030-krängningshämmare och en diffbroms, men det får vänta tills det behövs. Tror bilen är mer kompetent runt en bana än vad jag är som aldrig befunnit mig bakom ratten på bana än ... men det ska det definitivt bli ändring på nu! Sen får eventuella uppgraderingar komma när de behövs. Kanske hittar en skalstol in i kupén och kanske en clubsport-båge från Heigo, vi får se. En kramgo ratt som hamnar lite närmare mig står också på önskelistan då jag tycker att ratten i de flesta bilar är en liten bit för långt bort.
Bilen verkar ha blivit riktigt väl omhändertagen av tidigare ägare och alla större saker som kamrem/balansrem, vattenpump, koppling, med mera har blivit åtgärdade och bytta senaste tiden så även om det ju är en "gammal" bil så borde det inte bli alltför många kostsamma överraskningar närmaste tiden.
Planen för nästa år är att köra några banmöten här hemma och sen åka minst en tur ner till Ringen. (Jag har redan bokat en erfaren 968-förare och ringenfanatiker som instruktör. Hoppas bara att han vågar åka med mig. ) Kanske dags att boka boende hos frau Wilma?
---
Bilder kommer! Robban tog ett par när han vinkade hej då till sin Liebling som han lovat att maila mig. Själv har jag inte hunnit ta några bilder än men jag ska se vad jag kan göra i framtiden.
------------------------------------------------------------------
Uppdaterat 2008-11-04 00:49:48
Jahopp ... så det kan bli på grund av banbilsbehov, ett lämpligt objekt i bra skick, en stark jag-vill-ha-känsla och en lagom mängd likvida medel.
Jag har alltså köpt Robbans Liebling, en indischrot 968 clubsport med några uppgraderingar. En riktigt trevlig bil med lite originallyx som luftkonditionering, något som jag hade på kravlistan. Sen sitter det även lite onödigt tung lyx som elektriska fönsterhissar och elspeglar men det kan jag leva med. Bilen är vad som kallas 968 sport i England, dvs en 968 CS med komfortpaket i form av komfortsäten med "recarostoff", nödsäten bak, elfönsterhissar, elspeglar, ac och stereo. Bilen hade (tyvärr) heller inte sportchassi (M030) eller diffbroms (M220). Dock är den i alla andra avseenden en clubsport, jämfört med en standard 968.
Optionslistan när bilen levererades från fabrik ser ut som följande:
197 - Kraftigare batteri
273 - Elspeglar
381 - Komfortsäte, vänster, manuellt justerbart
382 - Komfortsäte, höger, manuellt justerbart
455 - Låsbara hjulmuttrar
534 - Larm
573 - Luftkonditionering
651 - Elektriska fönsterhissar
685 - Baksäte, med delbart ryggstöd
Bilen har senare fått bromsar fram från 996 turbo och ett ställbart coiloverkit från H&R. Framtida uppgraderingar blir nog M030-krängningshämmare och en diffbroms, men det får vänta tills det behövs. Tror bilen är mer kompetent runt en bana än vad jag är som aldrig befunnit mig bakom ratten på bana än ... men det ska det definitivt bli ändring på nu! Sen får eventuella uppgraderingar komma när de behövs. Kanske hittar en skalstol in i kupén och kanske en clubsport-båge från Heigo, vi får se. En kramgo ratt som hamnar lite närmare mig står också på önskelistan då jag tycker att ratten i de flesta bilar är en liten bit för långt bort.
Bilen verkar ha blivit riktigt väl omhändertagen av tidigare ägare och alla större saker som kamrem/balansrem, vattenpump, koppling, med mera har blivit åtgärdade och bytta senaste tiden så även om det ju är en "gammal" bil så borde det inte bli alltför många kostsamma överraskningar närmaste tiden.
Planen för nästa år är att köra några banmöten här hemma och sen åka minst en tur ner till Ringen. (Jag har redan bokat en erfaren 968-förare och ringenfanatiker som instruktör. Hoppas bara att han vågar åka med mig. ) Kanske dags att boka boende hos frau Wilma?
---
Bilder kommer! Robban tog ett par när han vinkade hej då till sin Liebling som han lovat att maila mig. Själv har jag inte hunnit ta några bilder än men jag ska se vad jag kan göra i framtiden.
Last edited by Maxx on 2010-11-08 00:10:36, edited 22 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2008-04-28 20:28:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Brynäsland
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
Grattis Vi väntar på mer info.Sjösgärd wrote:Äntligen!
Mer info kommer ...
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Hahahaha, du e grym!
Grattis!!!
Grattis!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Fredrik C wrote:Trevligt, då blir det CS träff i Etuna i vår:-).
Vi kan ta det i samband med en 951 träff som vi hoppas på att styra upp i
E-tuna till våren 2009!
Erol, 951master, Bubby och DLS från forumet står på gästlistan än så länge!
Övriga 924/944/968 är åxå välkomna, kan även bli några andra sorters
Porschar åxå!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling
GRATTIS!Sjösgärd wrote:Äntligen!
Mer info kommer ...
Men när kommer 931an ut på vägarna då...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]