951 -88 | Jag har sparat sen jag var 12...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#121 Post by Mårten »

patand wrote:
Mårten wrote:Hmmm, du blev för svår igen så nu har jag bokat ett läkarbesök! Bilen skall till Dr Sandén på onsdag för lite kirurgiska ingrepp.

Den skall oxå ses över inför en spännande resa i september då den skall få återse sitt forna hemland....
Vad är det som skall göras på bilen i form av prestandahöjjande åtgärder? :)

Ringen som hägrar i september?! :D
1. Översyn av framvagnsinställningen efter stötdämparbytet + ev hårdare framfjädring om de fjädrarna han hade hemma är av lämplig sort. Krängningshämmaruppdatering skall oxå diskuteras.

2. Du gissar rätt bra...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#122 Post by patand »

1. Verkar som att denna bilen blir mer och mer bananpassad! Hoppas få prova den igen någon gång. :)

2. Var ju inte så mycket att välja på, "spännande resa till Tyskland". Längtar tillbaka till Ringen gör jag ju då och då. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#123 Post by Mårten »

patand wrote:1. Verkar som att denna bilen blir mer och mer bananpassad! Hoppas få prova den igen någon gång. :)
Förarutbildningen på kullen 2010?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#124 Post by patand »

Mårten wrote:Förarutbildningen på kullen 2010?
Ser jag redan fram emot! :D

Ska nog funka förutsatt att du vill ha mig som instruktör igen, annars lär det väl bli svårt att hinna med. Det är inte så mycket tid över när man ska springa runt och instruera märkte jag. :)

Vi får väl se hur det blir när det börjar bli dags, men jag siktar iaf definitivt på att vara där som instruktör! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#125 Post by Mårten »

Och jag som lärling
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#126 Post by patand »

Ett tips är att du försöker gå kursen på Sviestad också nästa år. Mycket bra bana att öva på med liten risk för att åka in i saker om man kör av. Stora gräsytor runt banan. :)

Förresten, grattis till 4-siffrigt antal inlägg Mårten! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Helgens mekrapport

#127 Post by Mårten »

Hade som jag skrev i en annan tråd problem att få tillräckligt med värme i kupén. När man vred temp reglaget till max kom det lite ljummen luft annars bara kall. Tryckte man däremot in Defrost så blev det varmt som f.n.

Felet berodde på att två av de tre temperatursensorerna som ingår i temperaturstyrningen var kass (kortis). Nya skulle kosta ca 850 kr på PC så jag köpte två NTC-termistorer på ELFA för 12 kr/st och lödde in dem istället. Funkar nu perfekt!

Ett oljebyte till Wasp Racings Brad Penn 20w50 olja + filter blev det oxå.

Ringenbesöket närmar sig... :D
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#128 Post by DLS »

Det är ju ett mycke bra tips som borde ligga under bilvård eller nått (om det inte redan gör det).
bra gjort :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Helgens mekrapport

#129 Post by Nahpets »

Mårten wrote:Hade som jag skrev i en annan tråd problem att få tillräckligt med värme i kupén. När man vred temp reglaget till max kom det lite ljummen luft annars bara kall. Tryckte man däremot in Defrost så blev det varmt som f.n.

Felet berodde på att två av de tre temperatursensorerna som ingår i temperaturstyrningen var kass (kortis). Nya skulle kosta ca 850 kr på PC så jag köpte två NTC-termistorer på ELFA för 12 kr/st och lödde in dem istället. Funkar nu perfekt!

Ett oljebyte till Wasp Racings Brad Penn 20w50 olja + filter blev det oxå.

Ringenbesöket närmar sig... :D
Super!

Har antagligen motsvarande fel.

Kan du ange ELFAs art nr samt peka ut var dessa tre sensorer sitter?

Mvh
Stephan

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#130 Post by Mårten »

Skall försöka:

Termistorerna köper du från ELFA,
art nr: 60-280-39, NTC-motstånd, 10 kohm.

Bilder på var de sitter hittar du i servicemanualerna, kolla i Vol 3 - Chassis. Kan laddas hem från Patands hemsida!

Kolla på sidorna enl följande: xx(87-yy) där xx=pdf sidnumret, (87-yy) manualens egen sidnumrering). Du får välja vilken du följer ;-)

För att kolla vilken/vilka sensorer det ev är fel på så felsök enl värden på sidan 436(87-61), där ser du vilka värden på motstånd<->temp som är OK.
För att göra detta, ta ur temperaturreglaget (Enkelt, se Clarks Garage, Temperature Control Unit). När du får ut den lossa kontakterna på baksidan och mät mellan jord och stiften (enl angiven sida ovan) i kontakt A. Kontaktmarkeringen är stämplad på baksidan av tempreglaget

Hitta tempgivarna:
Sid 391 (87-25) External sensor
Sid 392 (87-26) Mixing chamber sensor och Interior sensor

För att komma åt Mixing chamber sensor så demontera sargen runt instrumenteringen, se Gauges på Clarks Garage. Då ser du sensorn sittande i panelens ventilationsutsläpp. Du kan snäppa loss den försiktigt.
För att fixa den så klippte jag helt sonika av kabeln så jag kunde ta sensorn ut ur bilen. Lödde i en ny termistor och skarvade in kabeln med en sockerbit igen.

Yttre sensorn hittar du enkelt genom att lyfta på skyddet över fläktmotorn ute i motorrummet. Du behöver bara släppa det i framkant, dela sensorn i kontakten så har du den i handen och kan lätt fixa den.

Båda dessa sensorers fäste/kontakt går att snäppa isär och är därigenom enkla att fixa när du fått ur dem.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#131 Post by Nahpets »

Mäktigt!

Tack!

Mvh
Stephan

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Nya bromsbelägg

#132 Post by Mårten »

Idag fick bilen nya bromsbelägg, HAWK HP Plus.

Fy tusan vilken skillnad det blev. Hade Metalmaster & Pagid innan, då fick man trycka rätt hårt för att få bra bromsverkan och det kändes lite sådär... Nu är det en helt otrolig skillnad, att beläggbyte kunde göra en sådan otrolig skillnad.

Köpte dessa: http://www.hawkperformance.com/performance/hpplus.php

Får väl återkomma med slitstyrka & dammbenägenhet etc
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#133 Post by Mårten »

Dagens mek blev en ny vattentemperaturmätare. Köpte en VDO med samma mätomåde som i orginalinstrumentet, 40 - 120 grader. Den har samma givare som 85B- så man kan använda orginalgivaren. Äntligen har jag en tempmätare som man kan lita på, orginalet har ju fått frispel lite av och till.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#134 Post by Mårten »

Nu har bilen fått göra sin längsta resa, iaf i min ägo, vi var tre 951 + en 993 turbo som körde ända ner till Eifelbergen i Tyskland, 115 mil enkel resa. Bilen gick fantastiskt bra i det rel höga tempot som var på Autobahn ner. Även på Ringen gick den fint!

Har ju en S2-låda så bilen ligger ju lite högre i varv än de andras 951'or. Men för att snitta runt 130 km/h, och långa stunder uppåt 150-170 km/h (enl GPS) på Autobahn drog den aldrig mer än 1.15 L/mil och det är ju bra för en 21 år gammal bil med 21.000 mil på mätaren. Kvalitet var ordet!

Den lägre utväxlingen S2-lådan har gör att det finns ett rejält drag i bilen även om man trampar fullt från 190 km/h. Troligen inga som helst problem att varva till rödmarkeringen på femman. Lite väl mycket trafik för att testa men den drog lätt till 6000 rpm = 218 km/h enl GPS (mätaren runt 230 km/h).

Kul bil!

Nu närmar sig dock vintervilan, troligen runt mitten av oktober får den välförjänt gå i ide.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#135 Post by patand »

Trevlig resa låter det som! :D
Mårten wrote:Nu närmar sig dock vintervilan, troligen runt mitten av oktober får den välförjänt gå i ide.
Hinner du med ett besök på Sviestad den 11:e oktober? :) Förhoppningsvis kommer jag att vara där med min bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users