Igår var jag ute och gled i min 944 -84 och självklart plockade jag bort takluckan. Jag fick sätta i de två relän som styr takluckan i bagageutrymmet. Då slutade blinkers att fungera. Sen när jag parkerat bilen och ska starta den igen så tänder den inte eller får inte bränsle. Jag kollar säkringar och en har då brunnit upp. Byter ut den men den nya brinner lika fort. Jag tar bort reläna i bak till takluckan och då brinner inte säkringen upp samt blinkers fungerar. Men bilen vägrar starta, jag misstänker att något tagit skada, ev. kortslutning.
HJÄLP!!!
Vi börjar med att den inte startar:
Har du kollat, hördu om bränslepumpen går?
Du kan plocka bort DME reläet och ersätta denna med en tre bent kabel, startar den då är det DME som lagt av. OBS glöm inte att ta bort kabeln när du är klar, annars tar ditt batteri slut.
Om den fortfarande inte startar kolla om du har gnista.
En felkälla kan vara givarna som sitter i bakkant av motorn.
Värt att kolla dessa saker först.
Ang. det elfel så skulle jag tro att du har gjord fel eller att en kabel är klämd och kortsluter, bör kollas upp.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Mats Jacobsson wrote:Vi börjar med att den inte startar:
Har du kollat, hördu om bränslepumpen går?
Du kan plocka bort DME reläet och ersätta denna med en tre bent kabel, startar den då är det DME som lagt av. OBS glöm inte att ta bort kabeln när du är klar, annars tar ditt batteri slut.
Om den fortfarande inte startar kolla om du har gnista.
En felkälla kan vara givarna som sitter i bakkant av motorn.
Värt att kolla dessa saker först.
Ang. det elfel så skulle jag tro att du har gjord fel eller att en kabel är klämd och kortsluter, bör kollas upp.
Tack för snabbt och kompentent svar. Ska börja felsöka ikväll så ville gärna ha någon annans åsikt också. Tack igen, jag återkommer om jag hittar felet eller ej.
Dme-relät styr både bränslepump och tändning. Felsökning 1A är att ta bort detta och bygla ihop de 3 stora kontakterna i reläboxen där Dme-relät sitter.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Jag har sökt på forumet efter en schysst förklaring eller bild på vart DME-relät sitter, men är inte säker. Någon som har en bra förklaring eller foto?
rah wrote:Jag har sökt på forumet efter en schysst förklaring eller bild på vart DME-relät sitter, men är inte säker. Någon som har en bra förklaring eller foto?
Tack på förhand
Sökning i google på "944 DME Relay" gav en mängd bilder. Bla denna:
Jag har en 84 160hp, ingen Turbo. Antar att mitt DME sitter under ratten. Hittade en sida:
Dock hittar jag inte att DME även är tändning, är ni 100% på det?
rah wrote:Jag har en 84 160hp, ingen Turbo. Antar att mitt DME sitter under ratten. Hittade en sida:
Dock hittar jag inte att DME även är tändning, är ni 100% på det?
Japp vi är säkra på det
Ja den sitter under ratten på din -84
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Nu har jag provat att bygla DME, hörde att pumpen starta. Men fortfarande ingen tändning/gnista. Tog av tändkabeln som går till fördelarlocket och den hade inte heller tändning.
Nu är jag lamslagen, vet inte hur jag ska fortsätta felsökningen. Mer tips sökes.
Långskott: mät resistansen på primärspolen för att se att Dtm är ok (finns väl på äldre 944?) Minns att clarks garage gav ett motståndsvärde den borde ha.
Last edited by Nahpets on 2012-05-24 16:19:53, edited 1 time in total.
Nu har jag provat att bygla DME, hörde att pumpen starta. Men fortfarande ingen tändning/gnista. Tog av tändkabeln som går till fördelarlocket och den hade inte heller tändning.
Nu är jag lamslagen, vet inte hur jag ska fortsätta felsökningen. Mer tips sökes.
Tack för all hjälp hittills!
Hade ett liknande problem på Lizz när jag köpte den.
Bytte båda givarna i bakkant av motorn, sen startade hon som ingen ting.
För trött i huvudet för att komma på vad dom heter nu, men det lär komma från någon här som kan hjälpa till med det.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )